حالت تاریک
یادداشت؛

آسیب‌های اجتماعی تهدیدی برای سلامت روان

آسیب‌های اجتماعی تهدیدی برای سلامت روان

امروزه آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک تهدید بسیار جدی سلامت روان افراد جامعه را با خطر مواجه ساخته است که این آسیب‌ها به عنوان اعمال و رفتاری که باعث تهدید در حوزه نظام اجتماعی و به‌خصوص خانواده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، امروزه آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک تهدید بسیار جدی سلامت روان افراد جامعه را با خطر مواجه ساخته است.

این آسیب‌ها به عنوان اعمال و رفتاری که هنجارهای جامعه را مورد تعرض قرار می دهند باعث تهدید در حوزه نظام اجتماعی و بخصوص خانواده شده است.

 

و همواره آثار بسیار سوء در سلامت روان این افراد به جای می‌گذارد؛ سلامت روانی که جنبه‌های مختلف؛ عاطفی، روانی و رفاه اجتماعی افراد را شامل می‌شود به گونه‌ای که می‌توان گفت سلامت روان روی طرز تفکر ، احساس، نحوه برخورد و رفتار افراد هنگام رویارویی با وقایع زندگی، چگونگی مدیریت استرس‌، نحوه ارتباط با دیگران و حتی تصمیم‌گیری افراد در طول زندگی تاثیر می گذارد.

 

از جمله آسیب‌هایی که علاوه بر بُعد اجتماعی بُعد سلامت روان را نیز درگیر می‌کنند می‌توان به موارد زیر بصورت کلی اشاره نمود: آسیب‌های حوزه خانواده، طلاق، فقر، اعتیاد، بیکاری، خودکشی ،مشکلات رفتاری و ارتباطی دانش چ آموزان و به خصوص نوجوانان، آسیب‌های فضای مجازی که هر کدام از این آسیب‌ها مشکلاتی مانند هنجار شکنی ،فساد، سست شدن بنیان خانواده، عدم پذیرش مسئولیت ،اضطراب، افسردگی و بسیاری از مشکلات روحی و روانی در حوزه سلامت روانی افراد ایجاد می‌کنند.

در بحث آسیب‌های اجتماعی باید مدیریت و پیشگیری به نحوی انجام شود که همواره سلامت روحی و روانی به عنوان مهم‌ترین بخش از زندگی یک فرد مورد توجه جدی قرار بگیرد

راهکارها پیشنهادی بطور کلی

1.مطالعه و شناخت آسیب های اجتماعی و علل پیدایش آنها 

2.پیشگیری از آسیب اجتماعی به منظور بهسازی محیط زندگی و خانوادگی بخصوص در حوزه سلامت روان افراد، از آنجا که پیشگیری همواره بهترین و کم هزینه ترین راهکار است این مورد از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

 

۳.در صورت بروز آسیب‌های اجتماعی با بکار گرفتن روش مناسب باید سعی در رفع مشکل نمود ، از جمله روش‌های علمی خدمات مشاوره و روانشناختی است که باید مورد توجه قرار گیرد بخصوص زمانی که بحث سلامت روان افراد مطرح می‌شود این خدمات نقش قابل توجه خود را نشان داده‌اند‌.

۴. تداوم استفاده از راهکار یا درمانی که در کاهش یا رفع آسیب نقش داشته است، گاهی با رفع موقتی علایم آسیب این احتمال که عود یا بازگشت اتفاق بیفتد مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

در پایان سلامت روان همواره به عنوان بخش مهمی از زندگی افراد که برتمام ابعاد روحی و روانی و حتی جسمانی زندگی وی تاثیر می‌گذارد باید مورد توجه افرادی که در حوزه پیشگیری و شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند قرار گیرد.

 

مریم امیریان، روانشناس و فعال رسانه‌

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از