حالت تاریک
Logo
شنبه, 28 مهر 1403
آقای پرافتخار آفریقا روی نیمکت استقلال!
سرمربی جدید آبی‌ها کیست؟!

آقای پرافتخار آفریقا روی نیمکت استقلال!

پیتسو موسیمانه روی نیمکت تیم فوتبال استقلال نشست؛ یک سرمربی پرافتخار که آبی‌ها به او امید زیادی خواهند داشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شب گذشته پس از هفته‌ها کش‌وقوس و آن‌چه از سوی مدیران باشگاه استقلال «مذاکرات فشرده» نامیده شد، بالاخره سرمربی جدید آبی‌پوشان و جانشین جواد نکونام مشخص شد و پیتسو موسیمانه، سرمربی۶۰ساله اهل آفریقای‌جنوبی با عقد قراردادی تا پایان فصل بیست‌وچهارم لیگ برتر فوتبال ایران به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم فوتبال استقلال خواهد نشست. 

استقلالی‌ها دیشب در عین ناباوری و در یک بازی عجیب با نتیجه ۳ بر صفر مقابل ذوب‌آهن اصفهان که هفته‌های قبل روندی بسیار سینوسی داشت و به آلومینیوم اراک هم باخته بود، با نتیجه ۳ بر صفر شکست خوردند و پس از نزدیک به یک دهه، سنگین‌ترین شکست استقلال یعنی باخت با اختلاف ۳ گل را این بار تحت هدایت سهراب بختیاری‌زاده به ثبت رساندند. 

اما پیتسو موسیمانه کیست؟ سرمربی ۶۰ساله آفریقایی که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ سرمربی سوپر اسپرت آفریقای جنوبی بود و سپس عضوی از کادرفنی تیم ملی آفریقای جنوبی شد و تجربه دستیاری کنار کارلوس آلبرتو پریرا را به کارنامه خود اضافه کرد. او از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سرمربی تیم ملی کشورش بود و سپس هدایت ماملدوی ساندوانز کشورش را برعهده گرفت و در سال ۲۰۱۶ قهرمان جام باشگاه‌های قاره آفریقا شد. 

موسیمانه همچنین یک قهرمانی سوپر جام آفریقا را با این تیم تجربه کرد. این جدا از ۸ قهرمانی با این تیم در رقابت‌های داخلی این کشور بود. او سپس راهی مصر و باشگاه الاهلی این کشور شد و دو قهرمانی جام باشگاه‌های آفریقا، یک قهرمانی لیگ، یک قهرمانی حذفی، دو قهرمانی سوپر جام آفریقا را با این تیم جشن گرفت. 

پیتسو همچنین موفق شد باشگاه الاهلی عربستان را دوباره به سطح اول این کشور بازگرداند و تجربه حضور در الوحده امارات و تجربه کوتاه مدتی هم با ابها داشت. او ۵ بار مربی سال کشورش و یک بار مربی سال قاره آفریقا هم شده است. موسیمانه با ۴ دستیار به ایران می‌آید و هدایت آبی‌ها را از بازی مهم مقابل النصر عربستان و یاران کریستیانو رونالدو برعهده خواهد داشت. 

دستیاران موسیمانه همگی از یاران وفادار او هستند. ماهیر داویدز برادر فدلو داویدز، سرمربی تیم سیمبا SC است. او تجربه طولانی در زمینه مربی‌گری دارد و به عنوان دستیار پیتسو موسیمانه در تیم‌هایی مانند الاهلی عربستان، الوحده امارات و اخیراً در باشگاه ابها عربستان بوده. داویدز دارای مدرک مربی‌گری UEFA A است که نشان از تخصص بالای او در سطح بین‌المللی دارد و به عنوان دستیار سرمربی، موسیمانه را در مدیریت تیم همراهی می‌کند.

کابلو رانگوالا متخصص بدنسازی و تمرینات آمادگی جسمانی است. او در گذشته در تیم‌های مختلف ورزشی به عنوان متخصص بدنسازی کار کرده و اکنون در تیم موسیمانه مسئولیت طراحی و مدیریت برنامه‌های تمرینی فیزیکی بازیکنان را برعهده دارد. او قبلاً با موسیمانه در تیم‌های مختلف کار کرده و تجربه همکاری با تیم‌های مطرح را دارد.

موسی مطلبا نیز به عنوان یکی از اعضای کادر فنی موسیمانه فعالیت می‌کند. او بیشتر در زمینه تحلیل و تاکتیک‌های بازی فعالیت دارد و به تجزیه و تحلیل بازی‌ها و طراحی استراتژی‌های تیم کمک می‌کند. کایل سولومون نیز به عنوان یکی از کارشناسان فنی تیم موسیمانه حضور دارد. او در زمینه‌های مرتبط با تکنولوژی ورزشی و آنالیز بازی‌ها تخصص دارد و از داده‌ها برای بهبود عملکرد بازیکنان استفاده می‌کند.

بعد از انتخاب موسیمانه بعنوان سرمربی باشگاه استقلال؛ هم‌اکنون در اتفاقی جالب بعد از ۷ سال هر چهار تیم شاخص ایران یعنی پرسپولیس، استقلال،  سپاهان و تراکتور بصورت همزمان مربی خارجی روی نیمکت خود در اختیار دارند و این تیم‌ها در رقابت‌های باشگاهی آسیا یعنی لیگ قهرمانان نخبگان و لیگ قهرمانان 2 آسیا هم نمایندگان فوتبال ایران هستند.

شنیده می‌شود در پی مشکل گل‌زنی استقلال، موسیمانه سرمربی جدید استقلال خواستار جذب یک مهاجم خارجی جدید برای این تیم شده که یکی از گزینه‌های مدنظر موسیمانه ایزاک ساکسز، مهاجم ۲۸ ساله نیجریه‌ای است. ساکسز فصل قبل در اودینزه توپ زده و سابقه بازی در واتفورد، گرانادا و مالاگا را در کارنامه دارد و البته با پیشنهادی جدی از لیگ امارات هم مواجه شده است.

موسیمانه دهمین سرمربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال محسوب می‌شود. این باشگاه در طول سال‌های گذشته، سرمربیانی همچون وینفرد شفر، آندره‌آ استراماچونی و ریکاردو ساپینتو را در راس کادر فنی خود داشته و اولین سرمربی خارجی تیم فوتبال استقلال هم زدراکو رایکوف بود که در آذر ۱۳۴۸ تا تیر ۱۳۵۰ سرمربی این تیم بود و تاریخچه سرمربیان خارجی استقلال با او آغاز شد.

لیست کامل سرمربیان خارجی تاریخ استقلال به شرح زیر است:

۱. زدراکو رایکوف (یوگسلاوی): آذر ۱۳۴۸ تا تیر ۱۳۵۰ و مرداد ۱۳۵۰ تا ۲۹ آبان ۱۳۵۵
۲. ولادمیر جکیچ (آلمان/ یوگسلاوی): دی ۱۳۵۵ تا مهر ۱۳۵۷
۳. یوگنی سکوموروخوف (روسیه): ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۳
۴. یوگنی سکوموروخوف (روسیه): ۱۵ خرداد ۱۳۷۸ تا ۶ اسفند ۱۳۷۸
۵. رولند کخ (آلمان): مرداد ۱۳۸۱ تا ۳۱ فروردین ۱۳۸۲
۶. میک مک‌درموت (ایرلند شمالی): ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ تا ۱۰ مهر ۱۳۹۶
۷. وینفرد شفر (آلمان): ۱۰ مهر ۱۳۹۶ تا ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
۸. آندره‌آ استراماچونی (ایتالیا): ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ تا ۱۷ آذر ۱۳۹۸
۹. ریکاردو ساپینتو (پرتغال): ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ تا ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
۱۰. پیتسو موسیمانه (آفریقای جنوبی): از ۲۷ مهر ۱۴۰۳

منبع: راه دانا

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از