
مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان کرمانشاه:
چالشهای حوزه آموزش کرمانشاه را با موفقیت گذراندیم
مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تأکید بر لزوم تکریم مقام معلم و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش گفت: چالشهای حوزه آموزش کرمانشاه را با موفقیت گذراندیم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ سلمان محمدی عصر امروز یکشنبه در آئین تکریم و معارفه مدیران کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه که در تالار شهید بهشتی کرمانشاه برگزار شد، به ارائه گزارشی از عملکرد خود در دوران تصدی این مسئولیت پرداخت و بر لزوم تکریم مقام معلم و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش تأکید کرد.
مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ این مسئولیت را بر عهده گرفته است، گفت: تلاش کردهام در طول این مدت با تواضع در برابر معلمان و با اقتدار در دفاع از حقوق آنها عمل کنم.
وی مهمترین چالشهای سه سال گذشته را مدیریت دوران کرونا، بازگشایی مدارس، اغتشاشات، اجرای طرح رتبهبندی معلمان، برگزاری امتحانات نهایی به شیوه جدید و تغییرات مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: با برنامهریزی و هماهنگی، اجازه ندادیم این چالشها آموزش و پرورش استان را به حاشیه ببرد.
محمدی به موفقیتهای آموزش و پرورش کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: کسب رتبه برتر در شورای آموزش و پرورش کشور برای دو سال متوالی، رتبه تکرقمی کنکور، اجرای موفق پروژه مهر و رشد سهم فنی و حرفهای و کاردانش از جمله افتخارات ما در این مدت بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه همچنین از اجرای پروژههای عمرانی، ساخت مدارس جدید، توسعه فعالیتهای قرآنی و پرورشی، و حمایت از معلمان خبر داد و افزود: این موفقیتها نتیجه تلاش همه فرهنگیان استان است و من افتخار دارم که خدمتگزار این قشر زحمتکش باشم.
آموزش و پرورش کرمانشاه نیازمند تحول اساسی است
در ادامه این مراسم سلیمان محبی با اشاره به چالشهای جدی در حوزه تعلیم و تربیت استان، بر لزوم برنامهریزی و تلاش همهجانبه برای ارتقای کیفیت آموزش تأکید کرد.
وی با بیان اینکه وضعیت آموزش و پرورش کرمانشاه در شاخصهای مختلف جایگاه مطلوبی ندارد، گفت: معدل امتحانات نهایی پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در استان زیر ۹/۵ است که این امر نشاندهنده نیاز به تغییرات اساسی در روشهای آموزشی و سطح کیفی تدریس است.
مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: رتبه کنکور استان کرمانشاه در کشور بیست و هفت است که نشاندهنده عقبماندگی ما در این حوزه است.
وی همچنین به معضل بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس گزارش معاون محترم وزیر، ۲۳ درصد دانشآموزان کشور بازمانده از تحصیل هستند و استان کرمانشاه نیز وضعیت مشابهی دارد.
چالشهای فضای آموزشی و امکانات ورزشی
محبی در ادامه سخنان خود به وضعیت نامناسب سرانه ورزشی در مدارس اشاره کرد و گفت: براساس بررسیهای انجامشده، رتبه استان کرمانشاه در این حوزه ۱۴ کشوری است که این موضوع نشان میدهد نیازمند توجه ویژه به زیرساختهای ورزشی مدارس هستیم.
مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تأکید بر اهمیت پیشدبستانیها در فرآیند یادگیری کودکان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، تعداد پیشدبستانیهای استان تنها ۱۹۵ مورد است که رقم بسیار پائینی محسوب میشود.
آسیبهای اجتماعی و بیانگیزگی معلمان
وی به آمار آسیبهای اجتماعی در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارشهای رسمی، از هر هزار دانشآموز، ۲۲ نفر به نوعی درگیر اعتیاد هستند که این یک زنگ خطر جدی برای ما محسوب میشود.
محبی همچنین به مسئله بیانگیزگی معلمان پرداخت و افزود: معلمان ما به دلایل مختلف دچار کمبود انگیزه شدهاند که این موضوع باید بهطور جدی مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد. منزلت معلمین باید حفظ شود و از آنها حمایت شود.
ضرورت تغییر در نظام آموزشی و مهارتآموزی دانشآموزان
محبی با اشاره به اهمیت مهارتآموزی در مدارس اظهار داشت: طبق برنامه هفتم توسعه، ۵۰ درصد دانشآموزان باید به سمت رشتههای فنی و حرفهای سوق داده شوند، اما در حال حاضر نسبت دانشآموزان فنی و حرفهای به نظری در استان ۳۰ به ۷۰ است.
وی افزود: تجهیزات هنرستانهای استان بسیار قدیمی است و برای بهروزرسانی آنها نیازمند حمایت مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.
لزوم همکاری همهجانبه برای تحول در آموزش و پرورش
محبی با تأکید بر اینکه مشکلات این حوزه تنها با همکاری همهجانبه قابل حل است، گفت: ما نیاز داریم از ظرفیتهای مختلف، از جمله فرهنگیان، مسئولان، نمایندگان مجلس و حتی مردم، برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش بهره بگیریم.
مدیرکل جدید آموزش و پرورش کرمانشاه تأکید کرد: مدارس باید به اتاق فکر تبدیل شوند و از ایدههای معلمان و کارشناسان استفاده شود.
محبی در پایان خاطرنشان کرد: تحول در آموزش و پرورش نیازمند تلاش مستمر، برنامهریزی دقیق و همدلی همهجانبه است. اگر همه دست به دست هم بدهیم، میتوانیم جایگاه واقعی آموزش و پرورش کرمانشاه را احیا کنیم.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!