حالت تاریک
رئیس مرکز بهداشت سنقروکلیایی خبر داد:

اجرای پویش غربال‌گری دیابت و فشارخون در سنقروکلیایی

اجرای پویش غربال‌گری دیابت و فشارخون در سنقروکلیایی

رئیس مرکز بهداشت سنقروکلیایی از اجرای پویش غربال‌گری دیابت و فشارخون در این شهرستان خبر داد.

مصطفی اکبریان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: دیابت و فشار خون با اینکه در سطح اول پیشگیری اهمیت می‌یابند و روش‌های سالم زندگی تا حد زیادی از بروز آنها پیشگیری می‌کند، اما به‌عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به‌عنوان مادر بیماری‌ها مطرح است و عاملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم هستند.

وی افزود: این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می‌کنند، همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو، هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان سنقروکلیایی تصریح کرد: پویش ملی غربال‌گری دیابت و فشارخون بالا برای همه افراد ۱۸ سال و بالاتر و بانوان باردار در همه گروه‌های سنی از روز شنبه ۲۰ آبان آغاز ‌می‌شود.

اکبریان خاطر نشان کرد: افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون در کشور و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و فشارخون بالا از اهداف این پویش است.

وی گفت: در پویش ملی غربال‌گری دیابت و فشارخون بالا به غربال‌گری و گردآوری، پردازش و تحلیل داده‌های مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت و فشارخون بالا پرداخته می‌شود.

وی در خصوص اندازه‌گیری قندخون، ابراز داشت: افراد در صورت داشتن چاقی و اضافه وزن باید در طول هفته کمتر از ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی انجام دهند همچنین علاوه بر زنان باردار، سایر افراد اگر سابقه خانوادگی دیابت یا فشار خون دارند هنگام مراجعه به مراکز فوق هشت ساعت ناشتا باشند یا جواب آزمایش دیابت خود را که کمتر از شش ماه از تاریخ آن گذشته همراه داشته باشند.

وی در خصوص اندازه‌گیری فشارخون بیان کرد: افراد پیش از انجام فشارخون باید آرامش کامل داشته باشند و حداقل پنج دقیقه روی صندلی بنشینند و از مصرف قهوه، سیگار، کافئین و الکل خودداری کنند در واقع مثانه پیش از انجام فشار خون باید خالی باشد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از