حالت تاریک
به بهانه روز کرامت انسانی؛

احیای حقوق بشر اسلامی، نجات‌بخش انسان‌ها است

احیای حقوق بشر اسلامی، نجات‌بخش انسان‌ها است

حقوق بشر و کرامت انسانی پایه و اساس بسیاری از حقوق، امتیازات و تکالیف انسانی را تشکیل می‌دهد.

 

به گزارش شبکه اطلا‌ع‌رسانی «مرصاد»؛ پروردگار جهانیان و آفریدگار کائنات، انسان را به بهترین شکل آفرید، به او حیثیت و کرامت داد، وی را خلیفه خود در زمین نهاد و آنچه را که در آسمان‌ها و زمین است، همگی را تحت تصرف وی قرار داد از این‌رو می‌توان گفت «حقوق بشر و کرامت انسانی» پایه و اساس بسیاری از حقوق، امتیازات و تکالیف انسانی را تشکیل می‌دهد. 

حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی یکی از ارزشمندترین و مهم‌ترین گفتمان‌های جهان معاصر به ویژه در میان کشورهای اسلامی محسوب می‌شود؛ حقوق بشر، حقوق بنیادین و پایه‌ای است که هر انسان تنها از آن جهت که انسان است، فارغ از رنگ، نژاد، زبان، ملیت، جغرافیا و با پیدایش خلقت واجد آن شده است.

سازمان همکاری اسلامی در سال ۱۳۶۹ شمسی، اعلامیه اسلامی حقوق بشر را در سطح دولت‌های اسلامی به تصویب رساند، این سازمان در سال ۱۳۸۷ شمسی بنا به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران سال‌روز تصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر مصادف با چهاردهم مرداد، پنجم اوت را به عنوان «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» تصویب کرد و کشورهای اسلامی این روز را در تقویم ملی مناسبت‌های خود درج کردند.

حقوق بشر در اسلام بر مبنای کرامت انسان است

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه کرامت انسانی در اعلامیه حقوق بشر نیز به رسمیت شناخته شده است، اظهار داشت: حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی ترکیبی زیبا است که نشان‌دهنده ریشه‌یابی حقوق بشر در اسلام بر مبنای کرامت انسان است. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه کرامت انسانی در حقوق بشر اسلامی تفاوتی اساسی با اعلامیه حقوق بشر جهانی دارد، افزود: در اعلامیه حقوق بشر از آن نظر که انسان دارای کرامت ذاتی است کرامت دارد از این رو نمی‌توان برای آن پشتوانه‌ای عمیق متصور شد. 

وی گفت: در حقوق بشر اسلامی انسان صاحب کرامت است و دلیل آن تجلی روح الهی در اوست، انسان از این منظر منتخب تمامی موجودات و کائنات است و از او با نام اشرف مخلوقات و جانشین خداوند بر زمین یاد می‌شود. 

شفیعی ادامه داد: اعلامیه جهانی حقوق بشر سال‌ها است که مصوب شده و سعی می‌شود که این اعلامیه به عنوان معیار و محور به تمام مردم جهان تحمیل شود به دلیل اینکه اعلامیه جهانی حقوق بشر بر مبنای سکولاریسم و اومانیسم پایه‌گذاری شده است دارای کاستی‌ها و خلأهای فراوانی است و نمی‌تواند اهدافی را که حقوق بشر اسلامی به دنبال آن است تأمین کند.

وی افزود: در این راستا در پنجم اوت سال ۱۹۹۰ در نشست قاهره در قالب اعلامیه اسلامی حقوق بشر، از سوی سازمان کنفرانس اسلامی نشستی برگزار شد و اعلامیه حقوق بشر اسلامی متشکل از یک مقدمه و ۲۵ ماده در آن به تصویب رسید.

شفیعی گفت: هدف از این مصوبه باز‌تعریف و بازشناسی هویت اسلامی و مبانی و اصول حقوق بشر برخاسته از دین مقدس اسلام در سطح بین‌المللی بود، به دنبال این اقدام ارزشمند از سال ۲۰۰۸ میلادی به پیشنهاد جمهوری اسلامی و تصویب کشورهای عضو سازمان‌های همکاری‌های اسلامی، سال‌روز تأسیس اعلامیه اسلامی حقوق بشر یعنی پنجم اوت که برابر با ۱۴ مردادماه است به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام‌گذاری شد.

وی تصریح کرد: این نام‌گذاری یک اقدام ارزشمند است زیرا شاخصه‌های بسیار خوبی در مصوبه حقوق بشر اسلامی برای دفاع از مردم جهان و به ویژه مسلمانان وجود دارد، شاخص‌های موجود در این مصوبه می‌تواند کاستی‌های موجود در اعلامیه حقوق بشر جهانی را رفع کند.

شفیعی گفت: با وجود خودنمایی اعلامیه حقوق بشر، جهانیان شاهد اقداماتی در راستای نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف هستند، متأسفانه سازمان‌هایی که خود را متولی دفاع از حقوق بشر می‌دانند، کوچک‌ترین واکنشی در دفاع از مردمی که ابتدایی‌ترین حقوق آنها در حال نقض‌شدن است، نشان نمی‌دهند. 

وی افزود: نمونه بی‌اعتنایی کشورهای غربی به اعلامیه حقوق بشر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه است که بیش از ۱۰ ماه همچنان ادامه دارد، مردم مظلوم غزه هم‌اکنون در بدترین شرایط به سر می‌برند و روزانه صدها نفر از آنها شهید و زخمی می‌شوند.

شهید اسماعیل هنیه در اقدامی کاملاً غیرحقوق بشری به شهادت رسید

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: متأسفانه اخیراً شاهد ترور ناجوانمردانه و شهادت مجاهد خستگی‌ناپذیر جناب آقای اسماعیل هنیه بودیم که در اقدامی کاملاً غیرحقوق بشری و غیردیپلماتیک در خاک جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

وی ادامه داد: رژیم اشغالگر قدس بیش از ۷۵ سال است که در حق مردم مظلوم فلسطین جنایت می‌کند، آمریکا نیز در طول سال‌های متمادی جنایات وحشتناکی در حق ملت‌های مظلومی هم‌چون یمن، سوریه، عراق و ویتنام داشته است و همچنین رد پای نقض حقوق بشر توسط برخی کشورهای غربی هم‌چون فرانسه نیز در کشورهایی همچون الجزایر دیده می‌شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: جنایت‌های متعدد آمریکا بر ضد ملت ایران نیز بر کسی پوشیده نیست، تمام جنایات پنهان و آشکار از سوی کشورهای مستبد و جبهه استکبار نشان می‌دهد که اعلامیه جهانی حقوق بشر تقریباً کارایی خود را از دست داده است، بنابراین انتظاری وجود ندارد که مدعیان حقوق بشر بتوانند از حقوق بشر داشته باشند.

وی بیان کرد: ملت‌های اسلامی باید با تکیه بر قوانین اسلام و آیات قرآن که برای انسان کرامتی ذاتی و الهی قائل شده است بتوانند با اتحاد و انسجام از یکدیگر پشتیبانی کنند و مدافع حقوق هم باشند.

شفیعی گفت: اتحاد مردم مسلمان جهان، قدمی اساسی برای دفاع از حقوق مسلمانان و حتی غیر مسلمانان جهان است، این انسجام برای پیاده‌کردن حقوق بشر اسلامی معیاری برای جهانیان خواهد بود تا زمانی که قدرت تصمیم‌گیری به دست مدعیان دروغین حقوق بشر باشد ما همچنان شاهد ظلم و ستم فراوان نسبت به بخش وسیعی از مردم جهان هستیم.

وی گفت: ان‌شاءالله با تلاش‌هایی که از سوی جهان اسلام صورت می‌گیرد بتوانیم به زودی شاهد کاهش جنایات در حق مردم مسلمان جهان و به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین باشیم.

فضاحت رفتار دوگانه غربی‌ها برای جهانیان ثابت شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله فاضلی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غیر اسلامی به‌ویژه حقوق بشر غربی تفاوت اساسی دارد، حقوق بشر اسلامی برای انسان‌ها اعم از رنگین‌پوست، غیر رنگین‌پوست و از هر ملیتی هیچ تفاوتی قائل نشده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه افزود: در حقوق بشر اسلامی چیزی به اسم شهروند درجه یک، دو یا سه وجود ندارد بلکه در حقوق بشر اسلامی، انسان کرامت دارد و تمام انسان‌ها در منظر دین مبین اسلام محترم هستند. 

وی با بیان اینکه اسلام مسالمت‌آمیزترین زیست را با تمام ادیان الهی دارد، گفت: انسان‌های اندیشمند وقتی به حقوق بشر اسلامی توجه می‌کنند زیباترین ارزش‌های متعالی را به معنای واقعی در دستورات اسلامی می‌بینند. 

فاضلی تصریح کرد: مسلمانان و مؤمنان در دین مبین اسلام دارای طبقه خاصی نیستند همگی در محضر خداوند برابر هستند و کرامت، ارزش، مقام و منزلت آنها از دیدگاه الهی و توحیدی بر طبق آیه قرآن چنین است: ان اکرمکم عندالله اتقاکم؛ یعنی گرامی‌ترین انسان‌ها در نزد خداوند متعال با تقواترین آنها است.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید کسی که با تقواتر است از جایگاه مغتنم‌تر و والاتری در نزد پروردگار برخوردار است لذا تقوا اساس تعالی انسان و سعادت بشری است، هیچ‌کس و در هیچ دین و مذهبی بدون تقوا به جایی نمی‌رسد تقوا یعنی جایگاه هر چیزی را شناختن و آن را مورد تکریم و احترام قرار دادن.

فاضلی گفت: انسان با تقوا انسانی مسئول در قبال رفتار، گفتار، اطرافیان، اجتماع، طبیعت و تمام مسائل موجود در جامعه مدنی است لذا رسالت تمام انبیا و اولیا تربیت انسان با تقوا بوده است.

وی تصریح کرد: تمام انبیای الهی آمده‌اند تا انسان را به سمت تقوا سوق دهند و تقوا را برای آنها ایجاد کنند، انسان با رعایت تقوا مسیر سعادت خود را به پیش می‌برد و اگر تقوا در جامعه رونق بگیرد تنش‌ها، منازعات، مشاجرات، گرفتاری‌ها و مشکلات در جامعه به حداقل خود می‌رسند.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از شاکله‌های اصلی جامعه و مدینه فاضله وجود تقوا در بین افراد جامعه است، تقوا در همه ابعاد آن همچون تقوای فردی، تقوای اجتماعی، تقوای سیاسی، تقوای اقتصادی و تقوای عبادی نیاز به بصیرت آگاهی و علم دارد.

فاضلی افزود: انسان با تقوا در تقوای خود از بصیرت و علم کافی برخوردار است، جامعه با تقوا جامعه‌ای انسانی و متعالی است، فرد با تقوا و مؤمن بی‌دلیل به دیگران آزار و اذیت نمی‌رساند.

وی گفت: حقوق بشر غربی راه و روش یک بام و دو هوا را دنبال می‌کند و هر کجا که به نفع او باشد از برخی حقوق و افراد دفاع می‌کند و هر جا که به نفع او نیست چشمانش را بر روی حقوق بشر می‌بندد و نسبت به آن غفلت می‌کند، هرچند خود منادی آن است.

فاضلی بیان کرد: غرب، بی‌مسئولیتی و بی‌خیالی خود را در قبال برخی اعمال جنایت‌کارانه در جهان توجیه می‌کند، از آغاز تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین بیش از ۴۰ هزار انسان بی‌گناه در باریکه غزه که حتی عضو هیچ شاخه نظامی هم نیستند بدون دلیل و یا با دلایل پوچ و واهی به شهادت رسیده‌اند و صدها هزار نفر مورد ظلم و ستم واقع شده‌اند. 

حقوق بشر از دیدگاه غرب شعاری بیش نیست

 وی با بیان اینکه حقوق بشر برای منادیان حقوق بشر، تنها برای بشر اروپایی، غربی و تأمین‌کننده منافع آنها است، گفت: رفتار دوگانه غربی‌ها فضاحت حقوق بشر آنها را برای جامعه جهانی ثابت کرده و نشان می‌دهد که حقوق بشر از دیدگاه غرب شعاری بیش نیست.

فاضلی تصریح کرد: کشورهای غربی برای حیواناتی هم‌چون سگ و گربه قوانین محکم و سختی را برای جوامع خود تصویب می‌کنند اما نسبت به هجمه ظلم بی‌حساب ۷۰ ساله صهیونیست‌ها در حق مردم مظلوم فلسطین ساکت هستند. 

وی افزود: غرب در قبال تهدیدات، تجاوزات، خون‌خواری‌ها، ویران‌گری‌ها و قتل‌های رژیم منحوس صهیونیستی علیه فلسطینیان بی‌تفاوت است، برخی از جوامع غربی مجازات‌های سختی را برای کسانی که علیه صهیونیست‌ها و یا افرادی که درباره وقایعی هم‌چون هولوکاست صحبت می‌کنند، وضع کرده‌اند. 

فاضلی خاطرنشان کرد: آنها کسانی را که بر علیه صهیونیست‌ها حرف می‌زنند به عنوان یهودستیز مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهند، آنها با قوانین ضدحقوق بشری به گونه‌ای دست و پای اندیشمندان و صاحبان علم و قلم را بسته‌اند که جرأت نکنند یک خط، یک جمله و یا یک کلام به گوش آنها برسانند.

وی گفت: غربیان در اوج ظلم، بیداد و بی‌تفاوتی دم از حقوق بشری می‌زنند که هیچ احترامی برای بشر قائل نیست، حقوق بشر غربی تنها برای غربیان، به نام آنها و به نفع منافع خودشان است.

فاضلی افزود: غرب هرگاه لازم ببیند از قوانین حقوق بشری به نفع خود، امیال و همدستان خود سوء‌استفاده می‌کند‌ و جامعه جهانی نیز در این رابطه انسجام لازم را ندارد، نظام مقدس جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت بخشی از جنایات و تفکرات بشری آنها به جهانیان را منعکس و برای آنها تبیین کرده است.

 حفظ کرامت انسان اساس امنیت در جهان را به وجود می‌آورد

مهرداد چراغی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: روز چهاردهم مردادماه بر اساس ابلاغیه سازمان بسیج مستضعفین به عنوان روز بسیج حقوق‌دانان و روز حقوق بشر و کرامت انسانی نام‌گذاری شده است.

رئیس سازمان بسیج حقوق‌دانان سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه افزود: امروز در جامعه فقر حقوقی وجود دارد و راه مبارزه با فقر حقوقی مردم و به عبارتی افزایش فرهنگ حقوقی در جامعه، بحث ارتقای اطلاعات حقوقی مردم است.

وی با بیان اینکه بسیج حقوق‌دانان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارد، گفت: فعالیت‌های این سازمان در راستای امیدآفرینی، جهاد تبیین و کمک به اجرای سند تحول قضایی و ارائه خدمات قضایی است.

چراغی خاطر نشان کرد: حقوق بشر و کرامت انسانی از موضوعاتی است که همه انسان‌های آزاداندیش و پاک فطرت، برای تعالی جوامع انسانی خواهان آن هستند.

وی تصریح کرد: شناسایی و حفظ کرامت ذاتی انسان و حقوق او، اساس آزادی، امنیت و صلح عادلانه در جهان را به وجود خواهد آورد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ آزادی و کرامت انسانی ودیعه الهی است که به عنوان یک اصل باید مورد توجه همگان، اعم از افراد و دولت‌ها قرار گیرد.

در دنیای کنونی کرامت و آزادی انسانی مورد هجمه گسترده منادیان غیر واقعی حقوق قرار گرفته به طوری که توهین به مقدسات اسلامی و هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورهای غربی به بهانه آزادی بیان به مرحله غیرقابل تحملی رسیده است لذا احیا و اجرای اصول دینی حقوق بشر، می‌تواند نجات‌بخش انسان‌ها در دنیای امروز باشد.

با توجه به شرایط حاکم در عرصه بین‌المللی و اینکه حقوق بشر به ابزاری در دست استکبار جهانی درآمده است و همچنین به منظور حمایت و دفاع از تصویر واقعی اسلام ضرورت دارد تا مسلمانان، حقوق بشر موجود در مبانی و آموزه‌های انسان‌ساز اسلام را به درستی به جامعه جهانی معرفی کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از