حالت تاریک
امام جمعه گیلانغرب:

اعضای شورای حل اختلاف مورد وثوق مردم هستند

اعضای شورای حل اختلاف مورد وثوق مردم هستند

امام جمعه گیلانغرب گفت: اولین محور از ویژگی‌های اعضای شورای حل اختلاف  این است که اعضای این شورا از جنس خود مردم و برای آنها قابل اعتماد و اطمینان هستند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی صبح امروز پنج‌شنبه در معاون شورای حل اختلاف استان کرمانشاه بانماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان  گیلانغرب، با اشاره به ویژگی‌های  شاخص و جایگاه موثر شوراهای حل  اختلاف، ویژگی‌های شوراهای حل اختلاف را در سه محور عمده خلاصه کرد.

  وی اظهار داشت: اولین محور از ویژگی‌های شوراهای حل اختلاف این است که اعضای این شورا از جنس خود مردم و برای آن‌ها قابل اعتماد و اطمینان هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تصریح کرد: اعضای شورای حل اختلاف در جایی به اختلافات رسیدگی می‌کنند که طرفین بدون هیچ استرس و دلهره‌ای، نگاهشان به اعضای شورا رویکردی تعاملی برای از بین بردن اختلاف است.

امام جمعه شهرستان گیلانغرب در این دیدار  افزود: محور دوم ویژگی‌های اعضای شورای حل اختلاف عبارت از این است که مجموعه‌ای که در آن حضور دارند چشم‌داشتی به مادیات ندارد و زمانی مجموعه بدون چشم‌داشت کار کرد، ماحصل شیرینی خواهد داشت.

وی  تصریح کرد: محور سوم ویژگی‌های اعضای شوراهای حل اختلاف این است که کمتر محکمه‌ای تشکیل می‌شود و کمتر جایی وجود دارد که به اختلافی رسیدگی کند و طرفین دعوا از نتیجه آن محکمه راضی باشند که در بیشتر این محاکم این مهم محقق می‌شود.



شوراهای حل اختلاف نمادی از مشارکت مردم در مدیریت قوه قضاییه

نورالدین صفری؛ رئیس دادگستری گیلانغرب نیز با تاکید بر اینکه شوراهای حل اختلاف نمادی از مشارکت مردم در مدیریت قوه قضاییه هستند، گفت: امروز در شورای‌های حل اختلاف برکات آنچه را که در قوه قضاییه قابل واگذاری به مردم است، می‌بینیم.

وی افزود: اعضای شورای حل اختلاف سال‌های متمادی بدون چشم‌داشت در این مجموعه بهترین خدمات کمی و کیفی را به مردم ارائه می‌کنند.

صفری موضوع صلح و سازش در اسلام را یادآور شد و ابراز داشت: سازش و ایجاد مصالحه در اسلام یک رکن، رسالت و سیره انبیاست اما معتقدیم با وجود جایگاه رفیع قضاوت در اسلام، اولویت در اختلافات قضاوت کردن نیست بلکه ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا به دلیل برکات فراوان آن است.

رئیس دادگستری گیلانغرب با تاکید بر اینکه اگر دادرسی عادلانه هم باشد در عمق ممکن است ریشه اختلاف و دعوا بین دو طرف دعوا بماند اما آنچه ریشه اختلاف را می‌خشکاند صلح و سازش است و این مهمترین دستاورد شوراهای حل اختلاف است.


ایجاد صلح مولفه رایج سیره پیامبر اسلام بود

معاون شورای حل اختلاف استان کرمانشاه   نیز در این جلسه، اظهار داشت: در روایت و سیره عملی نبی مکرم اسلام نیز ایجاد صلح و سازش در بین مردم رایج بوده و بزرگان نیز از قدیم‌الایام سعی در ایجاد مصالحه بین مردم داشته اند.

فلاحی در ضرورت جایگاه شوراهای حل اختلاف در بتن اختلافات  قضایی، تصریح کرد: بعد از تاسیس شوراهای حل اختلاف در قوانین و متن جامعه این خلاء از بین رفت و امروز در بین اقشار مختلف چون اقلیت‌ها، روستاها و شهرها شورای حل اختلاف وجود دارد و با تصویب قانون جذب و راه‌اندازی دادگاه‌های صلح امیدواریم با توان مضاعف بتوانیم در ایجاد سازش به غایت اهداف توسعه تعالی قوه قضاییه دست یابیم.

وی عنوان کرد: اعضای شوراهای حل اختلاف را متنفذان، بزرگان، معلمان و سایر اقشار جامعه تشکیل می‌دهند که از زحمات آن‌ها تقدیر می‌کنم و با حضور صلح‌یاران در ستاداستانی صبر ان‌شاالله شاهد مختومه شدن وسازش‌های فراوانی باشیم.

در ادامه این دیدار همچنین جلسه‌ای با فعالان حوزه شورای حل اختلاف شهرستان گیلانغرب و صلح‌یاران برگزار شد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از