حالت تاریک
سالمندی واقعیتی انکار ناپذیر است؛

بازگشت به اصالت انسانی با تکریم سالمندان

بازگشت به اصالت انسانی با تکریم سالمندان

تكريم سالمندان حمایت و گرامیداشت ارزش‌های انسانی است که تاثير بسيار مهمی در آموزه‌های تربيتی فرزندان و امیدواری به نسل جوان دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، پیری یک جریان زیستی‌ است که تمامی افراد بشر را شامل شده و اجتناب‌ناپذیر است و سالمندی دورانی از عمر با کوله‌باری از تجربه است که روندی طبیعی است و از زمان حیات جنین شروع می‌شود و تا مرگ ادامه می‌یابد.

براساس اعتقادات دینی بی‌توجهی به سالمندان یک گناه بزرگ است از سوی دیگر زندگی و تغییر عمر سیری طبیعی است که سپری می‌شود و همه جوانان امروز سالمندان فردای جامعه خواهند شد.

دين اسلام سرشار از توصيه‌های گوناگون مبنی بر احترام و تكريم سالخوردگان جامعه بوده و توجه به پيران و سالمندان جامعه نزول خير و بركت را برای مردم آن جامعه به‌دنبال خواهد داشت بنابراین حفظ کرامت و منزلت اجتماعی سالمندان از نگاه دینی و ملی یک هنجار اجتماعی است.

جایگاه والای سالمندی در اسلام

حجت‌الاسلام سیدجواد یعقوبیان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با بیان اینکه در منش و سیره امامان معصوم (ع) سالمندان حرمت فراوان دارند، اظهار داشت: از این سیره باید به بهترین نحو پیروی کرد تا بتوان به سوی جامعه‌ای ایده‌آل و مطلوب پیش رفت.

 

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه کسی که شخص سالمندی را تکریم کند خداوند او را از شدت‌های روز قیامت نجات می‌دهد، افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید و لاتقل لهما اف، وقتی والدین سنشان زیاد شد مبادا یک کلمه اف بر زبانتان جاری شود.

 

وی ادامه داد: همچنین به ما توصیه شده آنها را با اسم صدا نزنید بلکه تکریم کنید و مراقب باشید هنگام راه رفتن از آنها جلوتر حرکت نکنید و همچنین هنگام صحبت کردن با آنها با پرخاشگری صحبت نکنید.

 

حجت‌الاسلام یعقوبیان گفت: بخش عظیمی از مشکلات روانی که برای سالمندان پیش می‌آید ناشی از آن است که سالمندان در جامعه مورد تفقد و دلجویی قرار نمی‌گیرند لذا باید این سنت اجتماعی نهادینه شود.

 

این استاد حوزه افزود: در جوامع غربی زمانی كه پدر و مادرها به سنین پیری می‌رسند از سوی خانواده‌ها به خانه سالمندان انتقال می‌یابند كه این امر در كشور ما هم مشاهده می‌شود، در حالی كه نباید با انسان‌هایی كه كوله‌باری از تجربه دارند این گونه رفتار كرد و شاهد این‌گونه برخورد با والدینی که تمام جوانی و انرژی خود را به پای فرزندان صرف کرده‌اند، باشیم.

 

وی در ادامه درباره حقوق سالمندی به روایتی از امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) پیرمرد نابینایی را دیدند که در حال تکدی‌گری است، حضرت سوال کردند این پیرمرد کیست؟ گفتند این پیرمرد مسیحی در جوانی کار و تلاش زیادی انجام داده اما اکنون پیر و ناتوان شده و قادر به کار کردن نیست و کسی از او حمایت نمی‌کند، حضرت دستور دادند خرجی او را از بیت‌المال پرداخت کنند.

 

این استاد حوزه علمیه و کارشناس علوم دینی ادامه داد: مسائل اقتصادی و اجتماعی سالمندان در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا تمام دستگاه‌های اجرایی، اصحاب رسانه و مطبوعات رسالت دارند و باید در زمینه فرهنگ‌سازی برای تکریم سالمندان برنامه داشته باشند و تقويت فرهنگ احترام به آنها را در نسل جوان و نوجوان به‌عنوان اولويت فرهنگی قرار دهند.

۱۲ درصد جمعیت کرمانشاه سالمند هستند

بهزاد شهبازی نیز در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با بیان اینکه جمعیت استان کرمانشاه به تدریج در حال سالمندی است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 12 درصد جمعیت استان کرمانشاه را سالمندان تشکیل می‌دهند.

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: براساس آخرین آمار، جمعیت سالمندان استان حدود 246 هزار نفر بوده که از این تعداد 130 هزار سالمند زن و 114 هزار سالمند مرد هستند و البته این آمار نشان می‌دهد نسبت سالمندان زن به مرد بیشتر است.

 

وی با اشاره به شیب سالمندی در استان کرمانشاه، گفت: کرمانشاه هفتمین استان پیر کشور محسوب می‌شود که این مسئله در سال‌های آینده به‌عنوان یک چالش اساسی مطرح خواهد شد.

 

شهبازی خاطرنشان کرد: تعداد پنج مرکز شبانه‌روزی، یک خانه حمایتی، هفت مرکز روزانه، یک بنیاد فرزانگان و دو مرکز ویزیت در منزل مشغول ارائه خدمات به جامعه سالمندی استان کرمانشاه هستند.

 

وی یادآوری کرد: به افرادی که سن آنها بالای ۶۰ سال است سالمند گفته می‌شود که البته در برخی از کشورها این عدد به ۶۵ سال می‌رسد.

 

شهبازی خاطرنشان کرد: افراد سالمند در سه گروه سنی جوان، میانسال و پیر تقسیم می‌شوند که گروه سنی جوان شامل ۶۰ تا ۷۰ سالگی، گروه سنی میانسال شامل ۷۱ تا ۸۰ سالگی و گروه سنی پیر شامل ۸۰ سال به بالا است.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، سالمندی، دوران مهمی از سیر تکاملی زندگی است که با سیر طبیعی تغییرات فیزیولوژیکی و روانی همراه است؛ در افکار عمومی پیری با تصویری منفی، تنهایی، بیماری، ناتوانی و از کار افتادگی همراه است و احترام به بزرگان و سالمندان از اركان اصلی اسلام و زندگی اسلامی است.

از طرفی حمايت از سالمندان و دستگيری آنها يك نوع قدردانی برای سال‌ها خدمتشان به جامعه و خانواده است اما دليل ديگر اين حمايت، دلگرمی دادن به جوانانی است كه اكنون در حال خدمت به جامعه هستند تا با تمام توان و بدون نگرانی از آينده به كارشان ادامه دهند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از