حالت تاریک
کارشناس منابع طبیعی کرمانشاه:

برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی خطرآفرین است

برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی خطرآفرین است

کارشناس کشت و توسعه گیاهان دارویی منابع طبیعی کرمانشاه با اشاره به عرضه محصولات بهاری در بازارهای استان گفت: برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی خطرآفرین است.

وحید عزیزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: همزمان با فرا رسیدن فصل بهار و رویش طبیعت رویش گیاهان دارویی و بهاری به صورت گسترده انجام می‌شود و مردم نیز با توجه به خواص آنها اقدام به بهره‌برداری و استفاده از آنها می‌کنند.

کارشناس کشت و توسعه گیاهان دارویی منابع طبیعی کرمانشاه گفت: همواره موضوع بهره‌برداری بی‌رویه و آسیب به منابع طبیعی یکی از تهدیدات مدنظر منابع طبیعی و آبخیزداری بوده زیرا نابوnی طبیعت عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

عزیزی تصریح کرد: از دهه ۸۰ برداشت سنتی و بی‌رویه گیاهان دارویی و بهاری مورد توجه قرار گرفت که در نهایت طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ بحث احیا به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و بهره‌برداران را موظف کردیم که علاوه‌ بر برداشت به موضوع کاشت و احیا نیز توجه کنند.

وی ادامه داد: طی سال ۱۴۰۱ در راستای احیا و توسعه کشت گیاهان دارویی و بهاری ۵۰۰ هکتار از مراتع را به زیر کشت محصولاتی مانند ریواس، کنگر، گنور، پیچک و سورانه بردیم و همچنین طی سال گذشته نیز با افزایش سطح زیر کشت این میزان به ۷۰۰ هکتار رسید و گیاهانی مانند گلپر نیز اضافه شد.

کارشناس کشت و توسعه گیاهان دارویی منابع طبیعی کرمانشاه افزود: یکی از خواسته‌های اصلی کارشناسان منابع طبیعی استان کرمانشاه از بهره‌برداران گیاهان دارویی و بهاری آن است که هنگام برداشت پیاز محصول را از بین نبرند و ریشه محصول را در خاک باقی بگذارند.

عزیزی تاکید کرد: مردم و طبیعت‌دوستان می‌توانند موارد آسیب به منابع طبیعی و طبیعت را با شماره ۱۵۰۴ یگان حفاظت با اطلاعات تکمیلی گزارش کنند تا در اسرع وقت بررسی شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از