حالت تاریک
کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد:

بسیج قوی‌ترین پایگاه مردمی در نظام جمهوری‌ اسلامی

بسیج قوی‌ترین پایگاه مردمی در نظام جمهوری‌ اسلامی

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بسیج هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی قوی‌ترین پایگاه مردمی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: بسیج یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نهادهای مردمی در تاریخ انقلاب اسلامی است.

 

این استاد دانشگاه افزود: بسیج یکی از قوی‌ترین تشکل‌های مردمی در میان کشورهایی است که می‌خواهند حکومتشان بر مبنای نهادهای مردمی بنا شود بنابراین بسیج هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی قوی‌ترین پایگاه مردمی در نظام جمهوری اسلامی است.

 

وی گفت: بسیج پاسداران انقلاب اسلامی دارای تاریخ درخشانی است که از پنجم آذر ۱۳۵۸ آغاز به‌کار کرده و همچنان به حیات طیبه خود ادامه می‌دهد البته طی این مدت این نهاد انقلابی دوران‌های پرفراز و نشیبی را سپری کرده است.

 

شفیعی ادامه داد: یکی از مهمترین دوران‌هایی که بسیج در آغاز شکل‌گیری با آن روبرو شد جنگ تحمیلی بود که نیروهای بسیجی به خوبی در آن درخشیدند و جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان با عضویت در بسیج به سوی جبهه‌ها روانه شدند.

 

وی افزود: از ۵۵ هزار دانش‌آموزی که با عضویت در بسیج در جبهه‌ها حضور یافتند ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید، دو هزار و ۸۵۳ نفر جانباز و یک هزار و ۴۳۳ نفر به دست رژیم بعثی اسیر شدند.

 

شفیعی خاطرنشان کرد: امروزه بسیجیان مسئولیت بسیار سنگینی دارند، حضور آنها در دوران پس از جنگ که دوران سازندگی و شکوفایی کشور است می‌تواند بسیار موثر و راهگشا باشد.

 

وی خاطرنشان داد: ما باید چهارچوب بسیج را بازشناسی و بازخوانی کنیم تا بتوانیم به ماموریت‌ها و رسالت‌های آن به خوبی پی ببریم.

 

شفیعی اذعان داشت: یکی از مهمترین اهداف بسیج در موقعیت کنونی اهداف فرهنگی و تربیتی است و از جمله هدف‌های دفاعی بسیج نیز حفاظت از نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی گفت: درست است که امروز جنگی وجود ندارد ولی بسیجیان باید همواره آمادگی نظامی خود را حفظ کنند، حضور در جبهه مقاومت و مبارزه با تکفیری‌ها یکی دیگر از کارکردهای مهم دفاعی بسیج است.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ماموریت‌های بسیج مبارزه فکری و اعتقادی است.

 

وی گفت: بسیج همان‌گونه که یک نهاد مردمی است، تکیه‌گاه همیشگی آن نیز مردم است بنابراین مردمی بودن از اساسی‌ترین اصول حاکم بر بسیج به شمار می‌آید.

 

شفیعی افزود: بصیرت و آگاهی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده باید مهم‌ترین اسلحه بسیجیان در نبرد فرهنگی با دشمن باشد.

 

وی ادامه داد: اگر بصیرت و آگاهی در میان بسیجیان ضعیف شود ممکن است در گذر زمان نتوانند مسئولیت خود را به درستی انجام دهند.

 

شفیعی تصریح کرد: یکی از مسائلی که بدنه بسیج را تهدید می‌کند این است که بسیجیان بخواهند ماموریت‌های اصلی خود را فراموش کنند و دچار روزمرگی شوند؛ دچار روزمرگی شدن به معنای کمرنگ شدن ارزش‌ها است که از مهم‌ترین آفات بسیج به شمار می‌رود.

 

وی خاطرنشان کرد: بسیجیان باید بدانند که مهمترین عامل مقاومت آنها در نبرد هشت ساله و خلق حماسه‌های بی‌نظیر در آن دوران اعتقاد و ایمان راسخ آنها بود، این ایمان و اعتقاد راسخ در گذر زمان نه‌تنها نباید کمرنگ شود بلکه روز به روز باید افزایش پیدا کند.

 

این استاد دانشگاه گفت: اگر ایمان، اعتقاد و بصیرت در میان بسیجیان همچنان پررنگ باشد هیچ خطری نمی‌تواند انقلاب اسلامی و کشور عزیز ما را تهدید کند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بسیجیان باید بدانند که رسالت آنها نسبت به گذشته نه‌تنها کمتر نشده بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه در موقعیت کنونی باید به سراغ نوجوانان و جوانان برویم، افزود: بسیجیان اول انقلاب اکنون جزو پیشکسوتان هستند که باید از تجربیات آنها استفاده کرد اما بسیجیان در میدان هم شامل دهه شصتی، هم دهه هفتادی و هم دهه هشتادی‌ها است و البته باید حتی دهه نودی‌ها را هم در عرصه بسیج به‌کار بگیریم.

 

شفیعی با بیان اینکه آمادگی همه‌جانبه فکری و جسمی در جوانان بسیجی بسیار مهم است، گفت: باید بسیجیان تلاش کنند که هم خودشان را بسازند و هم قدرت جذب خود را در بسیج بالا ببرند.

 

وی یکی دیگر از ماموریت‌های بسیج را در حوزه علمی و فرهنگی بیان و تاکید کرد: بسیجیان باید مجهز به سلاح علم و دانش باشند.

 

شفیعی ادامه داد: از فعالیت‌های مهم بسیج فعالیت در حوزه سازندگی است که پس از جنگ، بسیج این رسالت سنگین را پذیرفت و توانست خدمات زیادی را در عرصه عمران و آبادانی کشور به ملت تقدیم کند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بسیجیان در رابطه با بصیرت‌بخشی باید خود را با سلاح دانش روز و فرهنگی مجهز کنند و با فرهنگ ملحد غرب آشنایی پیدا کنند.

 

شفیعی اذعان کرد: دشمن سال‌های سال است که یک تهاجم بزرگ را علیه انقلاب اسلامی ما  ایجاد کرده و این بسیجیان هستند که می‌توانند با فرهنگ بسیجی در مقابل چنین تهاجم گسترده فرهنگی دشمن بایستند همان‌طور که در برابر تهاجم نظامی دشمن ایستادگی کردند و دشمن را به عقب راندند.

 

وی گفت: امروز هم باید بدانیم مقابله با تهاجم سنگین دشمن باز هم به عهده بسیجیان است و باید با ترفندهای دشمن و جنگ ادراکی، ترکیبی و رسانه‌ای آنها آشنایی پیدا کنند تا بتوانند در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مقاومت کنند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پیشکسوتان بسیجی نیز نباید گوشه‌گیری کنند و بگویند قبلا در صحنه بوده‌ایم بلکه باید اکنون در صحنه باشند و تجربیات گران‌قدر خود را به نسل جدید منتقل کنند و تربیت جوانان را بر عهده بگیرند.

 

وی در پایان گفت: مسئولان هم نسبت به بسیجیان رسالتی دارند و نباید نسبت به تلاش افراد در راه تحقق اهداف نظام بی‌تفاوت باشند بلکه باید از نیروهای بسیجی حمایت کنند تا با دلگرمی به رسالت سنگین خود ادامه دهند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از