حالت تاریک
کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی کرمانشاه مطرح کرد:

بنای جدید بیمارستان مسیح نیازمند مجوز میراث فرهنگی

بنای جدید بیمارستان مسیح نیازمند مجوز میراث فرهنگی

کارشناس پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به تخریب ساختمان تاریخی بیمارستان مسیح، گفت: اگر در آینده بنای جدیدی در این زمین احداث شود، باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی باشد.

 

علیرضا مرادی‌بیستونی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بیمارستان مسیح جزو اولین بیمارستان‌هایی است که در سال ۱۹۱۶ در غرب کشور ساخته شد که بنای این بیمارستان در زمان حکمرانی «فرمانفرما» در سال ۱۳۲۳ به بهره‌برداری رسید.

این کارشناس پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: این بیمارستان با معماری خاصی در خیابان شریعتی امروزی ساخته شد و به مراکز مختلف کشور خدمات می‌داد. 

مرادی بیستونی گفت: از آنجا که کرمانشاه استان‌های کردستان، همدان، ایلام و لرستان را تحت پوشش خود قرار می‌داد به بیماران این استان‌ها نیز خدمات‌رسانی می‌کرد و بیماران این مناطق کار مداوای خود را در بیمارستان مسیح انجام می‌دادند. 

وی خاطرنشان کرد: آخرین نفری که مسئول این بیمارستان شد شخصی به نام دکتر مرادیان بود که پس از چند سال کار طبابت، اداره این بیمارستان را بر عهده گرفته بود. 

مرادی‌بیستونی تصریح کرد: این بیمارستان از بخش‌های مختلفی ساخته شده بود، بنای این مرکز درمانی از تصفیه‌خانه آب برخوردار بود و جزو اولین بناهای ایران بود که آسانسور داشت و خدمات مختلفی مطابق با استانداردهای بیمارستانی در آن جریان داشت.

این کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: این بیمارستان به دلیل قدمت و معماری خاص آن با نام بیمارستان مسیح کرمانشاه به ثبت میراث فرهنگی رسید. 

مرادی‌بیستونی گفت: بیمارستان مسیح از حدود یک‌هزار و ۲۴ متر زیربنا و یک‌هزار و ۶۲۶ متر محوطه برخوردار بوده، طرح بیمارستان از نوع برون‌گرا بوده و فضای وسیعی در اطراف آن قرار داشت هر چند ساختمان این بیمارستان معماری ساده‌ای داشت اما با توجه به وسعت و فضای آن، نسبت به سایر بناهای موجود در کرمانشاه از شکوه و زیبایی خاصی برخوردار بود. 

وی ادامه داد: بنای این بیمارستان از نظر شاخصه‌های معماری، جزو اولین‌ها در غرب کشور و سومین در ایران بود، پس از ثبت بیمارستان در میراث فرهنگی ورثه این بیمارستان با پیگیری‌های مکرر خود خواهان خروج این بیمارستان از ثبت در میراث فرهنگی شدند.

مرادی‌بیستونی بیان کرد: وارثان با پیگیری‌های خود توانستند چندین بار موفق به خارج‌کردن بیمارستان مسیح از ثبت میراث فرهنگی شوند و میراث فرهنگی نیز هر بار با پافشاری‌های خود خواهان ماندن بنای این بیمارستان در ثبت میراث بود. 

این کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: حضور مالک، اصرار او برای خارج‌کردن ملک از فهرست ثبت میراث و پیگیری برای تخریب آن موجب شد تا هر بار قسمتی از بنای بیمارستان تخریب شود.

وی گفت: با توجه به نقشه، فرم بنا و معماری‌هایی که در دست میراث فرهنگی است اگر بخواهند در آینده بنای جدیدی را در این زمین بسازند، باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی و طبق این نقشه‌ها و معماری‌ها عمل کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از