حالت تاریک
یک کارشناس علوم دینی:

بنیان سیره‌رضوی، دعوت به‌ وحدت و دشمن‌شناسی است

بنیان سیره‌رضوی، دعوت به‌ وحدت و دشمن‌شناسی است

یک کارشناس علوم دینی و مدرس دانشگاه گفت: بنیان سیره رضوی، دعوت به وحدت، انسجام و دشمن‌شناسی است.

محمدامین چهری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام رضا(ع) اظهار داشت: امام رضا (ع) همواره مورد عشق و علاقه ایرانیان بوده و فضایل اخلاقی و رفتاری ایشان نه تنها شیعیان بلکه پیروان سایر مذاهب را نیز شیفته خود ساخته است.

این کارشناس علوم دینی و مدرس دانشگاه، هجرت تاريخی امام رضا(ع) به ايران يكی از فرازهای مهم و حساس تاريخ اسلام و بويژه تاريخ تشيع به‌شمار می‌رود كه در تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، علمی و فرهنگی و اعتقادی ايرانيان تاثيرات بسزايی داشته است.

وی گفت: این هجرت برای ايرانيان فرصت مناسبی بود تا با شخصيت آن حضرت بيش از پيش آشنا شوند بنابراين مشاهده می‌كنيم كه هواداران شيعه پس از حضور امام در ايران روز به روز رو به افزايش نهاد تا جايی كه خراسان به عنوان يكی از شهرهای ايران به كانون تشيع تبديل شده و مركز عمده تمركز شيعه شد.

چهری، وجود مقدس حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) را الگوی هم‌گرایی در جهان دانست و افزود: بیانات نورانی و سیره طیبه حضرت رضا(ع) سرشار از آموزه‌های الفت و دوستی و وحدت برای مسلمانان است.

وی با بیان اینکه الگو رفتاری و عملی حضرت رضا(ع) باید در سخن، قلم و گفتار علما و اندیشمندان جامعه اسلامی برای تحقق وحدت به عنوان یک راهبرد اساسی مورد توجه قرار گیرد، گفت: امروز راهبرد دشمن ایجاد تفرقه در امت اسلامی و راهبر ما ایجاد وحدت است لذا روشنفکران و علما باید در راستای بصیرت افزایی و یکپارچگی امت اسلامی تلاش کنند.

چهری سیره رضوی را درسی بزرگ برای تمام مسلمانان در طول تاریخ معرفی کرد و خاطرنشان کرد: زیربنای سیره رضوی، دعوت به انسجام، هم دلی، وحدت، دشمن شناسی و دشمن ستیزی است.

وی گفت:امام رضا(ع) ملجا و پناهگاهی است که همواره آرام بخش است. خود امام فرمودند: «هر زمانی که در شداید قرار گرفتید از ما کمک بخواهید.» بنابراین مردم در نا خوشی ها ذهن و قلبشان متوجه حرم رضوی می‌شود و یکی از بستر‌های توسل همین است که امام را واسطه قرار می دهند و به آرامش می رسند.

این کارشناس علوم دینی با اشاره به اینکه این دلدادگی مخصوص شیعیان و ایرانیان نیست، گفت:  دلدادگان ایشان از ادیان و مذاهب مختلف هم می باشند و دوستی و ارادت خود را از طرق مختلف مثل وقف و نذورات و پیاده روی دهه آخر ماه صفر به سمت حرم مطهر ایشان نشان می دهند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در مورد ویژگی‌ها و جنبه ارادت مردم به امام رضا (ع) جمله ای شنیدنی دارند که می فرمایند: «امام رضا (ع) به عنوان شخصیتی در مقابل مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق و هم نورانیت را جلوی چشم آن‌ها می‌گذاشت... آن هیبت و عظمت معنوی، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیت و آن علم وسیع ... این ویژگی ها مردم ایران را محب اهل بیت ساخته است. بنابراین حضور امام رضا(ع) در ايران و وجود مرقد مطهر ايشان در خراسان هموراه مايه بركت و مباهات مردم ايران زمين بوده است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از