مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه:
تربیت صحیح نیازمند رهبری آگاهانه است
مدیرکل آموزش و پروش استان کرمانشاه گفت: در شرایط امروز که فضای مجازی و رسانهها تغییرات زیادی ایجاد کردهاند، تربیت صحیح نیازمند رهبری آگاهانه است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ سلیمان محبی صبح امروز در گردهمایی هفته پیوند اولیا و مربیان که در تالار شهید بهشتی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: نقش خانواده در تربیت دانشآموزان و فرزندان اساسی و بنیادین است. هر فردی در یک خانواده متولد میشود و نخستین محیط اجتماعی او خانواده است.
وی افزود: همانطور که در قرآن آمده، هیچ انسانی نیست که خارج از خانواده متولد شود، خانواده کوچکترین و بنیانیترین جامعهای است که انسان با آن رو به رو میشود. در تمام جوامع و کشورهای دنیا، خانواده جایگاه ویژهای دارد و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. صاحبنظران علوم تربیتی و جامعهشناسی معتقدند شخصیت اصلی هر فرد در خانواده شکل میگیرد.
مدیرکل آموزش و پروش استان کرمانشاه گفت: هرچه خانواده بتواند جنبههای تربیتی و اخلاقی را به فرزندان آموزش دهد، در بزرگسالی تأثیر اساسی خواهد داشت. بالعکس، اگر خانوادهای از این مهم غفلت کند یا دچار تنش و اختلاف باشد، آثار منفی در شخصیت فرزندان شکل میگیرد.
محبی خاطرنشان کرد: مدرسه نیز بهعنوان دومین خانه دانشآموزان پس از خانواده اهمیت دارد. محیط مدرسه رسمی و اداری است، در حالی که خانواده محیطی عاطفی و غیررسمی دارد. دانشآموز باید در کلاس درس قواعد آن محیط را رعایت کند، اما در عین حال ارتباط صمیمی معلم و دانشآموز ضروری است تا دانشآموز بتواند از ظرفیت کلاس حداکثر استفاده را ببرد. ایجاد محیطی امن و همراه با آرامش در مدرسه و رعایت مهارتهای ارتباطی و عاطفی توسط معلمان، نقش مؤثری در تربیت دارد.
وی گفت: همه خانوادهها دغدغه تربیت فرزندانشان را دارند؛ آنها میخواهند فرزندانی عالم، بااخلاق و مفید برای آینده کشور داشته باشند. امروز ۹۹ درصد دانشآموزان در دوره ابتدایی در مدارس حضور دارند و حتی سهم دختران در دانشگاهها بیش از ۷۰ درصد است. این نشاندهنده همکاری مؤثر اولیا با مدارس و فرزندانشان است که باعث افزایش درصد قبولیها در دانشگاهها شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: آینده کشور در دستان همین دانشآموزان است و ما نیاز به دانشآموزانی داریم که بتوانند کشور را در زمینههای مختلف علمی، صنعتی و تکنولوژی پیش ببرند. این مهم نیازمند همکاری بین خانه و مدرسه است و اولیا نباید تنها به هفته پیوند محدود شوند. اگر خانوادهها توانایی دارند، میتوانند از نظر مالی یا فکری به مدرسه کمک کنند؛ هیچ کسی بهتر از پدر و مادر استعداد و توانایی فرزند خود را نمیشناسد.
وی ادامه داد: فرزندان ما در محیط مدرسه پنج تا ۶ ساعت حضور دارند و تعامل خانواده با مدرسه، همراه با شناخت و حمایت مناسب، تأثیر مستقیمی بر موفقیت آنان دارد. تربیت فرزند صالح به معنای پرورش انسانهایی مهربان، مفید، ایثارگر، عالم و باادب است که به بزرگترها احترام میگذارند و شهروندانی مسئولیتپذیر میشوند.
محبی گفت: در شرایط امروز که فضای مجازی و رسانهها تغییرات زیادی ایجاد کردهاند، والدین باید فرزندان را درک کنند، خواستهها و تفاوتهای نسل نوجوان را بفهمند و نظرات خود را به آنها تحمیل نکنند. تربیت صحیح نیازمند مدیریت و رهبری آگاهانه است تا فرزندان بتوانند در آینده مسئولیتهای حساس کشور را برعهده گیرند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!