حالت تاریک
یادداشت؛

جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌الملل سربلند است

جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌الملل سربلند است

انقلاب اسلامی ایران حقیقتی است که ملت‌هایی که از آن بی‌خبراند در مواجهه مشاهده تجربه‌ی موفّق جمهوری اسلامی، درس می‌گیرند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ انقلابی که از آرمانی نو برخوردار است، ظرفیت گسترش به دیگر کشورها را نیز دارد؛ امام‌ خمینی(ره) معتقد بود انقلاب اسلامی ایران به دلیل ماهیت اسلامی، دارای رسالتی جهانی است.   

 

امام‌ خمینی با احترام به مرزهای ملی، صدور انقلاب را در الگوگرفتن ملت‌های ستم‌دیده، بیداری و خروج از سلطه استعمارگران تعریف می‌کرد،‌ بنابراین رویکرد اصلی در صدور انقلاب، رویکرد اخلاقی و فرهنگی است که با بهره‌گیری از ابزارهای تبلیغی ممکن خواهد شد.  

 

ماهیت مکتب اسلام جهانی است و منحصر به یک ملت، نژاد و سرزمین خاص نیست؛ آیات متعدد قرآن کریم، گواه جهانی‌بودن رسالت پیامبر اسلام(ص) است، این کتاب آسمانی، همه انسان‌ها را مخاطب دین دانسته و این رسالت جهانی را گوشزد کرده‌است.

 

از نگاه قرآن، دین اسلام در سراسر جهان گسترش خواهد یافت و حاکمیت زمین به مستضعفان و بندگان صالح خداوند خواهد رسید؛ بر اساس روایاتی که به تفسیر وعده‌های قرآنی پرداخته‌اند، اسلام در مسیر حرکت خود با قیام امام زمان(ع) در آخرالزمان به تمام جهان گسترش می‌یابد و آن حضرت، حکومتی جهانی و بر پایه عدل تشکیل می‌دهد. 

 

از دیگر نقاط روشن خط امام، جهانی بودن نهضت است؛ امام نهضت را جهانی می‌دانست و این انقلاب را متعلق به همه‌ی ملت‌های مسلمان، بلکه غیر مسلمان معرفی می‌کرد، این غیر از دخالت در امور کشورهاست، هدف صادر کردن انقلاب به صورتی متعارف و در عرف سیاسی به کشورها است.

 

مسئله‌ جمهوری اسلامی بازتولید معارف والای اسلامی است، تا مسلمان‌ها احساس هویت کنند، احساس شخصیت اسلامی کنند، با تعالیم اسلام که نجاتبخش بشریت آشنا شوند؛ معنای کلام خداوند متعال را درک کنند که میفرماید: پیغمبر را فرستادیم «و یضع عنهم اصرهم و الأغلال التی کانت علیهم»؛ این غل‌ها و زنجیرهائی که در محیط شرک‌آلود به پای انسان‌ها بسته است و اسلام می‌خواهد این‌ها را بگشاید، چیست؟» امت اسلامی بر اثر غفلت، مدت‌های طولانی این حقایق را از یاد برده بود، امت اسلامی میتواند آزاد، پیشرفته، عالم، عزیز و مقتدر باشد؛ این‌ها به برکت تعالیم اسلامی به‌دست‌آمدنی است.

 

 استکبار و دستگاه‌های استعماری در طول ۲۰۰ سال سعی کردند این مفاهیم را از یاد مسلمان‌ها ببرند؛ آن‌ها را از هویت خود غافل کنند تا بتوانند دست تجاوز را به محیط سیاسی آن‌ها، به محیط اقتصادی آن‌ها، به فرهنگ بومی آن‌ها دراز کنند و تطاول کنند، اما انقلاب این‌ها را به یاد امت اسلامی آورد. 

 

به اعتقاد امام‌ خمینی(ره) انقلاب اسلامی به دلیل برخورداری از ماهیت اسلامی، دارای رسالتی جهانی است و اندیشه صدور انقلاب، برآمده از آموزه‌های مکتب اسلام و رسالت جهانی آن در جهت گسترش افکار و اندیشه‌های اسلامی و آشنا ساختن ملت‌های آزادی‌خواه جهان با سیاست‌ها، اهداف و راهبردهای انقلاب و حتی شیوه‌های اجرایی آن است، صدور انقلاب در واقع به معنای صدور ارزش‌های انسانی، اسلامی، برابری، عدالت، نفی اشرافی‌گری، تبعیض و نژادپرستی، حرکت به سوی استقلال، خودکفایی و حمایت از مستضعفان و محرومان است. 

 

گام نخست صدور انقلاب از نظر امام‌ راحل، تحقق و اجرای اسلام در ایران، وحدت کلمه و توکل بر خداوند متعال، خودباوری، توجه مسئولان کشور به اصلاح خود و توجه به مشکلات مردم است؛ برهمین اساس ایشان از همه اقشار ملت می‌خواستند با استمرار استقامت خود در راه نهضت اسلامی، نور امیدی را که در دل مستضعفان جهان به وجود آمده‌است، پرفروغ‌تر کنند، ایشان مهم‌ترین عامل در صدور انقلاب را عامل تبلیغ می‌دانستند و آن را به جهت تعامل با باورهای انسان‌ها، ماندگارتر از روش‌های دیگر می‌شناختند.   

 

ابزارهای تبلیغی‌ که امام‌ خمینی(ره) در معرفی و صدور انقلاب بر آن‌ها تأکید کردند عبارت‌اند از: 

-استفاده از فناوری‌های رسانه‌ای و ارتباط‌جمعی همچون رادیو، تلویزیون و مطبوعات برای رساندن حقایق انقلاب به گوش جهانیان   

-بهره‌گیری از اجتماعات مختلف مسلمانان و اندیشمندان جهان اسلام مانند برگزاری مراسم حج 

-مبادلات علمی و نظری مانند: اعزام دانشجو و مبلغ، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌ها، مبادله هیأت‌های علمی و حتی ورزشی و هنری 

-توجه به نقش محوری و مسئولیت اصلی فرهیختگان علمی در توسعه و فراگیری صدور انقلاب

-تلاش ایرانیان خارج از کشور اعم از دانشجو و غیره و نیز مسلمانان غیر ایرانی در تبلیغ اسلام و انقلاب 

 

تلاش دستگاه دیپلماسی و نمایندگان سیاسی و فرهنگی در خارج از مرزهای ملی باید هماهنگی، انتشار نشریه و ارائه تصویری مناسب و واقع‌گرایانه از ایران، انقلاب اسلامی و دفع تبلیغات مغرضانه دشمن باشد.

 

معرفی سیاست «نه شرقی و نه غربی» به شکل الگویی ثابت در نظام بین‌الملل، اعطای خودباوری فرهنگی به ملت‌های مسلمان، احیای بیداری اسلامی، مطرح‌کردن تعامل مثبت و سازنده اسلام و غرب و ژئوپولیتیک جهان اسلام، آرمان‌گرایی واقع‌بینانه و ایفای نقش مؤثر در تحولات منطقه‌ای، ازجمله دستاوردهای نظری و عملی انقلاب اسلامی و صدور انقلاب است. 

 

امام‌ خمینی(ره) موج انقلاب را فراگیر و نور اسلام را در سرتاسر جهان، گسترش‌یافته شمرده و موجب توجه مردم مناطق مختلف دنیا، از قاره آفریقا گرفته تا آمریکا و شوروی به قدرت اسلام در ایران، شده است. 

 

هدف امروز ما صادر کردن انقلاب نیست؛ انقلاب یک‌بار صادر می‌شود و شد، این‌که می‌بینید امروز در سراسر دنیا گرایش و ایمان اسلامی زنده شده است، این‌که می‌بینید ملت‌ها در شمال آفریقا و در خاورمیانه و در شرق و غرب کشورهای اسلامی بیدار شده‌اند، این‌که می‌بینید جوانان مسلمان در کشورهای گوناگون به زیبایی‌های دین و قرآن روی آورده‌اند، همه حاکی از این است که انقلاب اسلامی در اول وقوع خود صادر شده است، انقلاب یک بار صادر می‌شود، زمانی که انقلاب پیروز شد و خبر و جذابیت آن دنیا را پرکرد حقیقت آن صادر شد.

 

امروز همه‌ کسانی که در دنیای اسلام، به نام اسلام صدا بلند می‌کنند، بی تردید تحت تأثیر امام بزرگوار ما هستند، دشمن به ما می‌گوید چرا انقلابتان را صادر می‌کنید؟ ما در جواب دشمن می‌گوییم انقلاب ما صادر شد و گذشت و تمام شد؛ صدور انقلاب به معنای صدور یک کالا نیست، صدور یک فکر و یک اندیشه است به این معنا که آن اندیشه، صحیح است و دل انسان‌ها را در اکناف عالم، به خود جذب می‌کند.

 

جوانانی که در مصر، الجزایر یا سایر کشورهای اسلامی به نام اسلام سخن می‌گویند، یا دانشجویان آزاده‌ای که در آمریکا و اروپا زیر فشار نیروهای پلیس قرار دارند یا مسلمانانی را که در تاجیکستان از تفکر اسلامی و قرآنی حمایت می‌کنند، یا مسلمانانی را که در هند، هویت اسلامی خودشان را می‌خواهند حفظ کنند، یا مسلمانان مظلومی را که در عراق زیر فشار رژیم بعثی قرار دارند، یا هر گروه مسلمانی که در هر نقطه‌ی عالم تفکر اسلامی را احیا می‌کند، قبول داریم و حمایت می‌کنیم. 

 

دشمن می‌گوید «انقلاب به وسیله انقلابیّون صادر می‌شود»، از دو وجه اشتباه می‌کند؛ اول آن‌که که نظام جمهوری اسلامی در صدد صادر کردن هیچ چیز نیست، نظام جمهوری اسلامی دارای حقیقتی است که همان انقلاب است؛ این ملت، حقیقتِ انقلاب را به وجود آورد و نظام جمهوری اسلامی، تجسّم انقلاب است؛ اشتباه دوم این است که تفکر انقلاب و پیام آزادی و بیداری انقلاب احتیاج به صادر کردن ندارد.

 

انقلاب اسلامی ایران حقیقتی است که ملت‌هایی که از آن بی‌خبراند در مواجهه مشاهده تجربه‌ی موفّق جمهوری اسلامی، درس می‌گیرند و لازم نیست به ملت‌ها گفته شود شما هم چنین عمل کنید؛ ملت‌ها، نظام جمهوری اسلامی، انقلاب، موفقیت‌های این ملت و عزت ایران و اسلام را می‌بینند و درس می‌گیرند؛ امروز بیداری اسلامی در کشورهای گوناگون و بیداری روح معنویت در سرتاسر جهان، مرهون انقلاب اسلامی است. 

 

امروز جمهوری اسلامی، در صحنه‌های سیاسی و بین‌المللی و در عرصه‌ی سازندگی کشور و در نمایش‌های سیاسی عظیمی که این ملت به وجود می‌آورد - مثل همین مسأله‌ی انتخابات، یا بقیه‌ی عرصه‌هایی که مردم در آن حضور پیدا می‌کنند - سربلند است. 

 

ناهید شاهملکی طلبه سطح سه حوزه علمیه و کارشناس فرهنگی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از