حالت تاریک
یادداشت؛

دوگانه تصمیم‌گیری یا تصمیم‌پذیری!

دوگانه تصمیم‌گیری یا تصمیم‌پذیری!

حکمرانی در همه ابعاد، از جمله مسئله حجاب و عفاف و مسائل نظامی متّکی بر مردم است و شیطان بزرگ هم دقیقاً از حضور مردم می‌ترسد نه از تعداد موشک..

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، علی پرویزی* در یادداشتی نوشت: بعد از شروع حملات وحشیانه رژیم صیونیستی به نوار غزه و نسل کشی مردم مظلوم، این سوال در ذهن بسیاری ایجاد شده است که چرا جمهوری اسلامی در حمایت از مردم غزه دخالت نظامی نمی کند؟ مگر نه آمریکا و کشورهای جنایت کار به اسرائیل کمک نظامی و تسلیحاتی می دهند، پس ایران هم باید از مظلوم دفاع کند.

 

 این همه موشک در انبار وجود دارد و با یک اقدام می‌شود اسرائیل را با خاک یکسان کرد. برخی در مقابل می‌گویند حتماً بزرگان نظام و شخص ولی فقیه بهتر از ما صحنه را می‌بیند و اگر لازم باشد اقدام خواهند کرد، اما الان شرایط  کشور و بین‌المللی حمله نظامی به کشور را ایجاب  نمی‌کند این مساله فقط مربوط  به مسئله غزه نیست، در همه شئون حکمرانی شاهد این دوگانه هستیم؛ دوگانه تصمیم‌گیری یا تصمیم‌پذیری! اینکه ولی فقیه در خصوص جنگ غزه چه تصمیمی می گیرند وظیفه ما نیست، اما اینکه حمایت از مردم غزه باید تبدیل به مطالبه عمومی شود، وظیفه تک تک ما مردم است و رهبری همواره مبتنی بر رای و نظر مردم تصمیم می گیرد و اتفاقاً رهبری همواره تاکید دارند که مردم و نخبگان جامعه، نظر دهند و منفعل نباشند اگر ایران به پایگاه عین الاسد حمله نظامی کرد، به خاطر تصمیم نظامیان نبود، بلکه به پشتوانه 20 میلیون جمعیتی بود که در تشییع حاج قاسم به خیابان‌ها آمدند و انتقام از آمریکایی‌ها تبدیل به مطالبه عمومی شده بود.

 

 اما همین بزرگان نظامی و سیاسی، وقتی امام فرمودند: «اگر من بودم ناو آمریکایی را می‌زدم»، نزدند و امر امام را اجراء نکردند در صورتی‌که اگر مردم هم، چنین مطالبه‌ای داشتند قطعاً نظامیان مجبور به انجام آن می‌شدند. مگر نه این است که رهبری فرمودند: اگر جنایات ادامه پیدا کند، نمی‌توان جلوی خشم مسلمانان را گرفت؟ پس مردم ایران مسلمان نیستند؟ انتظار داریم فقط مردم فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و افغانستان خشمگین شوند؟ ! این نظرات لزوماً به معنی اینکه باید حمله نظامی کنیم نیست، تصمیم بر حمله نظامی با حاکمیت است.

 

 باید بین وظیفه ما مردم و وظیفه نظام تفکیک قائل شد. وظیفه ما مردم حمایت از مردم مظلوم فلسطین است و می‌بایست مطالبه خود را به صورت علنی و سراسری اعلام کنیم. امریکا و اسرائیل از این مسئله می‌ترسند و اگر کسی مانع این مطالبه عمومی شود، چه خواسته و چه ناخواسته در زمین استکبار بازی کرده است اگر در هر مسئله‌ای نظری ندهیم و خودمان را پشت رهبری مخفی کنیم و صرفاً به بیانیه دادن و همایش و نمایش و سرود خواندن بسنده کنیم، انفعال است نه عقلانیت. .حکمرانی در همه ابعاد، از جمله مسئله حجاب و عفاف و مسائل نظامی متّکی بر مردم است و شیطان بزرگ هم دقیقاً از حضور مردم می‌ترسد نه از تعداد موشک..

 

*علی پرویزی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از