حالت تاریک
عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه:

رئیس‌جمهور منتخب شایسته‌سالاری را مدنظر قرار دهد

رئیس‌جمهور منتخب شایسته‌سالاری را مدنظر قرار دهد

عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با تأکید بر اینکه سیستم اجرایی دولت چهاردهم قوی و شایسته‌سالار باشد، گفت: رئیس‌جمهور در انتخاب وزرای جدید باید نگاهی فراجناحی داشته باشد.

نامدار یوسفوند در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با اشاره به حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری دولت چهاردهم، اظهار داشت: با این حکم رئیس‌جمهور علاوه بر مشروعیتی که با رأی مردم به دست آورده، مشروعیت شرعی نیز پیدا کرده و مسئول سیستم اجرایی کشور می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه رازی افزود: بر اساس اصل ۲۱ قانون اساسی پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری به وسیله ولی فقیه، رئیس‌جمهور در حضور مقامات عالی نظام همچون رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان، رئیس شورای دیوان عالی کشور و نمایندگان مجلس در محل مجلس شورای اسلامی مراسم سوگند یاد می‌کند.

وی گفت: در این مراسم رئیس‌جمهور قسم می‌خورد که پاسدار رأی مردم، مذهب رسمی، کیان و قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد و تمام توان و استعداد خود را وقف خدمت به مردم، اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت کند.

یوسفوند ادامه داد: ریاست‌جمهوری سوگند یاد می‌کند که از خودکامگی پرهیز کند و در حراست از مرزهای استقلال، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکند.

وی در ادامه گفت: هم‌اکنون جنگ اقتصادی، فرهنگی و دیپلماسی بر کشور ما تحمیل شده است که نمود آن مقابله استکبار جهانی با محور مقاومت در منطقه است. 

یوسفوند تصریح کرد: ایران اسلامی باید عزم و اراده خود را بر سیستمی که می‌خواهد نظم منطقه را تغییر دهد تحمیل کند، رئیس‌جمهور با همکاری، وحدت و همدلی با دیگر ارکان نظام باید ساز و کاری را پیش ببرد تا ملت ایران اراده خود را بر نظام استکبار جهانی تحمیل کند.

وی افزود: ریاست‌جمهوری در وضعیتی شکل‌گرفته که نگاه اساسی آن به بیانیه گام دوم انقلاب باشد، ما باید از نقطه‌ضعف‌هایی که در ۴۰ سال گذشته داشته‌ایم فاصله بگیریم و آنها را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

 یوسفوند خاطرنشان کرد: نگاه گام دوم این است که چله دوم انقلاب را به دولت‌سازی بپردازیم همان‌گونه که در چله اول انقلاب ملت‌سازی مطرح بود لذا وظیفه دولت در این موضوع بسیار پراهمیت است زیرا یکی از ارکان مهم برای فرایند دولت‌سازی خود دولت مستقر در حکومت اسلامی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه رازی گفت: در این راستا دولت جدید باید از نقاط قوت دولت‌های گذشته استفاده و از نقاط ضعف آن دولت‌ها به شدت پرهیز کند. 

وی خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم باید از مسیرهای غلط دولت‌های گذشته درس عبرت بگیرد و مراقب باشد تا راه طی‌شده را دوباره طی نکند بلکه باید راه‌های موفق دولت‌های گذشته را تقویت و در راستای آنها گام بردارد. 

یوسفوند ادامه داد: به این منظور دولت جدید باید مسیرهای طی‌شده را با دقت بررسی کند، در واقع دولت باید عرصه‌هایی را که دولت‌های پیشین در آنها موفق بوده‌اند با سرعتی مضاعف پیگیری و به صورت اساسی تقویت کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: دولت جدید باید از تکرار نقاط ضعف در عرصه‌های مختلف به خصوص عرصه اقتصادی و دیپلماسی جلوگیری کند.

 وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف در دولت‌های پیشین اعتماد به دشمن بود، گفت: در جایی که دشمن می‌خواهد تمام توان خود را برای ضربه به ایران اسلامی به کار ببندد، دولت جدید باید کاملاً مراقب نقشه‌های دشمن باشد و به‌ هیچ عنوان به او اعتماد نکند. 

یوسفوند ادامه داد: رئیس‌جمهور باید وزرای قوی و شایسته را در رأس امور قرار دهد، برخی از ویژگی‌های وزرا و مدیران از دیدگاه رهبر انقلاب عبارتند از: صداقت، دیانت، امین‌بودن، پاک‌دستی، تعهد، تخصص، برنامه‌داشتن، امیدوار بودن و امیدآفرین بودن است.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور منتخب باید با پشتوانه رأی ملت در راستای انتخاب وزرا و مدیرانی با ویژگی‌های بالا قدم بردارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه خاطرنشان کرد: گماشتن افراد شایسته در رأس امور باعث جلوگیری از تکرار ضعف‌ها در دولت‌ها و تقویت نقاط قوت در دولت‌های پیشین می‌شود و یکی از راه‌های رسیدن به این هدف مذکور است که سیستم اجرایی دولت چهاردهم قوی و شایسته‌سالار باشد و مردم و تمامی مسئولان نیز باید تا جای ممکن به دولت جدید کمک کنند.

وی یادآوری کرد: رئیس‌جمهور باید از سیستم‌ها و نیز افراد عالم و امین برای گزینش وزرای خود کمک بگیرد و سوابق گزینه‌های مطرح برای وزارت را به دقت بررسی کند. 

یوسفوند گفت: مجلس نیز باید وجوه برنامه‌ها و سوابق وزرای پیشنهادی را با دقت بررسی و در نهایت در خصوص رأی اعتماد دادن یا ندادن به آنها تصمیم‌گیری کند. 

وی تصریح کرد: در کشور افراد شایسته زیادی وجود دارند، رئیس‌جمهور محترم با همکاری و مشاوره افراد دل‌سوز باید به دنبال یافتن این استعدادها برود و آنها را به مجلس معرفی کند.

یوسفوند بیان کرد: رئیس‌جمهور در انتخاب وزرای جدید باید نگاهی فراجناحی داشته باشد و از حزبی‌نگری در انتخاب وزرا اجتناب کند تا بتواند بهترین اشخاص را در سمت‌های مدیریتی و اجرایی کلان کشور قرار دهد. 

این عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: مسئولیت تمام افراد و نهادهای مرتبط با انتخاب وزرا در این برهه از زمان بسیار سنگین است؛ توصیه مهم رهبر انقلاب نیز در این خصوص سرعت و دقت است.

یوسفوند اظهار امیدواری کرد که رئیس‌جمهور منتخب در کنار سرعت در انتخاب وزرا دقت لازم را نیز برای انتخاب افراد بر اساس شایسته‌سالاری به خرج دهد.

 

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از