حالت تاریک
در خواب غفلت شهرداران استان کرمانشاه؛

سگ خوارده‌مان!

سگ خوارده‌مان!

جولان سگ‌های ولگرد در سراسر استان کرمانشاه از جمله شهرستان سنقر و کلیایی به معضلی جدی تبدیل شده که موجبات نارضایتی عمومی را فراهم آورده است‌.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در برخی از کشورها مشهود است که برای نگهداری و کنترل جمعیت سگ‌های بی‌صاحب پروتکل‌ها و قوانینی تدوین شده، در کشور ما هم ساز و کارهایی برای کنترل جمعیت سگ‌های بی‌صاحب وجود دارد اما شاید در برخی نقاط به دلیل‌عدم توجه نهادهای متولی امر این مهم به سرانجام درستی نرسیده است. 

سگ‌ها منبع و واسط بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند و افزایش جمعیت آن موجب انتقال و گسترش بیماری در جامعه می‌شود. 

با توجه به اینکه حیوانات هم از حقوق خاصی برخوردار هستند و نباید مورد آزار قرار بگیرند اما می‌توان با روش‌های اصولی این معضل را کنترل کرد، بسیاری از مدافعان حقوق حیوانات پذیرای این ممنوعیت نیستند و این می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای خود حیوانات هم ایجاد کند. 

در سطح شهرستان سنقر وجود سگ‌های بی‌صاحب به معضلی جدی تبدیل شده که گاهی موجب ترس و مشکلاتی برای عبور و مرور شهروندان شده و این امر توجه بیش از پیش مسئولان امر به ویژه شهرداری‌ها را می‌طلبد. 

شهرداری طبق قانون باید معضل سگ‌های بی‌صاحب را ساماندهی کند

احسان مهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مرصادنیوز؛ اظهار داشت: هر بار حیوان مهاجم به تعداد افراد زیادی حمله کند باید سازمان‌های ذی‌ربط اعم از دامپزشکی با هلاکت حیوان مهاجم سر آن به انستیتو پاستور ارسال تا مشخص شود که هار بوده یا خیر، این روش قطعی تائید حیوان است که البته سال‌هاست در سنقر نمونه هار ثابت نشده است. 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سنقر و کلیایی افزود: در شهرستان بعد از گازگرفتگی تاکنون با اقدامات به موقع بهداشتی و درمانی و تجویز کامل واکسیناسیون و سرم هاری خوشبختانه ابتلای به هاری نداشتیم. 

وی با بیان اینکه این یک هشدار جدی است که ویروس هاری و حیوان هار در محیط و در کمین ماست، افزود: شهرستان سنقر از نظر حیوان‌گزیدگی و وجود سگ‌های بلا صاحب و ولگرد یک شهرستان ناایمن بوده و به طور میانگین روزانه یک نفر مورد حمله حیوان سگ قرار می‌گیرند. 

مهری افزود: شبکه بهداشت و درمان سنقر اقدام به ایجاد دو مرکز درمان و پیشگری هاری کرده که یک مرکز درمان و پیشگیری از هاری در دهستان باوله و یک مرکز درمان و پیشگیری در سطح شهر سنقر دایر است. 

وی در ادامه بیان کرد: پرسنل مرکز بهداشت به عنوان آنکال بیماری هاری در وقت غیر اداری یعنی عصر و شب در محل بیمارستان نیز حاضر به ارائه خدمت به همشهریان هستند. 

مهری ارائه آموزش‌هایی در مورد نحوه شستشوی زخم حیوان‌گزیده و ارجاع فوری به مراکز مذکور توسط کارشناسان و بهورزان را از دیگر اقدامات مرکز بهداشت آموزش شهرستان سنقر برشمرد. 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سنقر با بیان اینکه حیوان‌گزیدگی علاوه بر هزینه اقتصادی چند میلیون تومانی واکسن، سرم و دارو که بر جامعه تحمیل می‌شود، خاطرنشان کرد: یک فرد حیوان‌گزیده تا آخر عمرعدم وجود امنیت روانی جامعه و آسیب روانی و عوارض جسمی را با خود خواهد داشت. 

مهری ضمن بیان سایر اقدامات شبکه بهداشت شهرستان به بیماران دچار گزدیدگی، عنوان کرد: بیمار دچار گزیدگی بعد از مراجعه شستشوی زخم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه توسط کادر درمان و هر کدام حداقل سه نوبت واکسن را در روزهای اول و سوم و هفتم بعد از گزش دریافت کرده‌اند همچنین توسط پزشک داروی آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از عفونت زخم تجویز می‌شود. 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سنقر تصریح کرد: در مواردی که پیگیری سگ از نظر زنده ماندن بعد از ۱۰ روز ممکن نیست در روز ۱۴ (نوبت چهارم) نیز یک نوبت واکسن تزریق می‌شود. 

وی گفت: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها وظیفه کنترل و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در شهر بر عهده شهرداری‌ها و در روستا بر عهده بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است. 

مهری آموزش و تذکر به متصدیان قصابی و رستوران و مرغ‌فروشی‌ها در خصوص اجتناب از تغذیه سگ‌های ولگرد با پسماندها را از دیگر راه‌های مقابله با معضل و کنترل سگ‌های بی‌صاحب توسط شهرداری و نهادهای مربوطه برشمرد و در ادامه افزود: احداث مکان فنس‌کشی شده توسط شهرداری برای زنده‌گیری سگ‌های ولگرد الزام همه واحدهای دامداری و مرغداری به اجتناب از تغذیه سگ‌های ولگرد و دفن بهداشتی لاشه‌های تلف شده است. 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سنقر در ادامه تاکید کرد: شهرداری باید طبق قانون معضل سگ‌های بی‌صاحب را ساماندهی کند. 

شهرداری نسبت به ساماندهی حیوانات اقدام کند

یک شهروند سنقری نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مرصادنیوز؛ اظهار داشت: وجود سگ‌ها در برخی از نقاط شهر موجب ترس شهروندان شده است.

وی گفت: هیچ‌وقت قصد آزار و اذیت سگ‌ها را نداریم چون حیوانات هم مخلوق خدا هستند و حقوقی دارند اما از شهرداری تقاضا می‌کنیم نسبت به ساماندهی این حیوانات اقدام کنند. 

این شهروند سنقری با بیان اینکه بسیاری از سگ‌ها ناقل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان هستند، گفت: از مسئولان امر مخصوصاً شهرداری تقاضامندیم پیگیری کنند و پاسخگو باشند. 

وی در ادامه بیان کرد: گاهی ساعاتی از صبح‌ها یا شب که از برخی نقاط شهر عبور می‌کنیم با جمعیت سگ‌ها مواجه می‌شویم و نگران حمله یا آسیب از سوی این حیوانات هستیم وقتی این وضعیت ساماندهی نشود موجب حیوان‌آزاری از سوی مردم خواهد شد. 

این شهروند سنقری گفت: مسئولان سری به محلات پایین‌نشین و حاشیه شهر هم بزنند که ظاهراً فراموش شده‌اند به دلیل تجمع پسماندها و زباله‌ها در حاشیه شهر این امر موجب تجمع سگ و گربه می‌شود. 

سگ‌های بدون صاحب مهم‌ترین منبع بیماری در جامعه هستند 

امینی؛ متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مرصادنیوز؛ اظهار داشت: سگ‌های بدون صاحب به عنوان مهم‌ترین منبع بیماری در جامعه و طبیعت هستند و نقش مهمی در انتقال بیماری‌های مشترک با انسان دارند. 

وی افزود: ادارات و نهادهای مربوطه باید در راستای کنترل و مهار جمعیت این سگ‌ها اقدام کنند و علاوه بر ساماندهی این حیوانات نسبت به اقدامات پیشگیرانه اقدام کنند. 

امینی در ادامه بیان کرد: عفونت‌هایی که از سگ به انسان قابلیت سرایت دارد حتی توسط بزاق آلوده حیوان، ریز قطرات تنفسی، ادرار یا مدفوع آلوده یا متعاقب تماس مستقیم با سگ به انسان ممکن است منتقل شود و موجب انواع بیماری‌های عفونی و انگلی شود. 

وی گفت: کودکان و افراد مسن و بیمارانی که دارای زمینه نقص سیستم ایمنی هستند بیشتر از سایر افراد در جامعه در معرض خطر ابتلا به این عفونت‌ها قرار می‌گیرند. 

امینی ضمن اشاره به خطرات داشتن سگ‌های خانگی، عنوان کرد: اگر نظافت و رسیدگی‌های بهداشتی سگ‌های خانگی جدی گرفته نشود، به دلیل ارتباط دائم با سگ احتمال بروز عفونت و بیماری بیشتر است. 

وی گفت: حشراتی مانند کنه و شپش که روی سطح بدن سگ‌ها وجود دارد ممکن است از بدن سگ به انسان منتقل شده و محیط زندگی را آلوده کنند. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ استمرار جولان سگ‌های ولگرد سبب شده که تحمل وضعیت موجود برای مردم غیرممکن شود که امیدواریم شهرداران استان کرمانشاه بیش از این پیگیری مطالبه به حق مردم را بر زمین نگذارند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از