حالت تاریک
اساتید دانشگاه رازی استان کرمانشاه:

شاهنامه زبان گویای فرهنگ ایرانی است

شاهنامه زبان گویای فرهنگ ایرانی است

اساتید دانشگاه رازی استان کرمانشاه با بیان اینکه فرهنگ و ادبیات کشورمان مدیون تلاش‌های فردوسی است، گفت: شاهنامه زبان گویای فرهنگ غنی ايرانی است که در مقابل فرهنگ‌های بیگانه ایستادگی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ موسی پرنیان در مراسم روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار داشت: در داستان و ماجرای تاریخی تیمور که قصد نابود کردن شاهنامه فردوسی را داشت باید گفت با گذشت زمان با وجود اینکه تیمور فردی کشورگشا بود، در تاریخ چهره‌ای سفاک دارد اما در مقابل نام و آوازه فردوسی جهان را تسخیر کرده و ایرانیان به این حکیم افتخار می‌کنند.

استاد ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: یکی از مسئولان یونسکو در مجامع بین‌المللی خطاب به سایر مردم جهان می‌گوید: امروز جهان باید تعاملات و افکار خود را بر پایه گفتارهای فردوسی بنا کند زیرا این حکیم برای سعادت بشریت گام برداشته است.

پرنیان تصریح کرد: بخش مهمی از شاهنامه فردوسی مربوط به آموزش، نیایش، خداجویی و عبادت پروردگار است و اگر به شاهنامه توجه کنیم نام خدا هيچگاه از آن حذف نمی‌شود و خدامحوری مانند خون در رگ‌های این اثر فرهنگی جریان دارد.

وی ادامه داد: وقتی شاهنامه را با دیگر آثار ادبی جهان مقایسه می‌کنید به صورت کامل مشاهده می‌شود که این اثر دارای محورهای خدامحوری و خداجویی است و هیچ شخصیتی خود را خالق معرفی نمی‌کند اما در اثری مثل ایلیاد و هومر شخصیت‌های داستان نقش خدا را ایفا می‌کنند.

پرنیان افزود: پیام دیگر شاهنامه توجه به خرد و خردورزی است، این خرد تنها محدود به عقل نیست بلکه تمام خوبی‌ها را دربر می‌گیرد که باید بزرگ داشته شود و فردوسی با آگاهی از فلسفه جهان اقدام به نگارش و سرودن شاهنامه کرده است.

استاد ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه عنوان کرد: نیاکان ما فلسفه، دانش، خرد و تجربیات خود را در قالب داستان‌ها به ما منتقل کرده‌اند و باید در عین توجه به زیبایی‌های ادبی شاهنامه به عمق مفاهیم مطرح شده نیز توجه داشت.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه در شاهنامه جنگ و نبردهایی بین شخصیت‌های داستان وجود دارد اما هیچ‌گاه ایرانیان آغازکننده این جنگ‌ها نبوده‌اند و تنها برای دفاع از سرزمین‌ خود وارد این نبردها شده‌اند و در منشور سازمان ملل که به ارزش‌های مثل توجه به مظلومان، عدم تعرض به بی‌گناهان و... توجه شده، چنین مضامینی در شاهنامه وجود دارد که به زیبایی‌های آن افزوده است.

پرنیان تاکید کرد: ایرانیان همواره با وجود تنوع قومی و مذهبی با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند و اختلافی بین مذاهب مختلف آن وجود نداشته و می‌تواند اعلام کرد در ترویج فرهنگ اسلامی نقش بسزایی داشته‌اند اما آداب و رسوم خود را نیز حفظ کرده‌اند و این دو هیچ‌گاه در مقابل هم قرار ندارند.

نیازمند بازخوانی تاریخ و ادبیات کشورمان هستیم

روح‌الله بهرامی در ادامه نشست پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی افزود: بازخوانی تاریخ و ادبیات کشورمان مورد غفلت قرار گرفته است، اساتید و معلمان باید حساسیت بیشتری نسبت به فرهنگ کشورمان داشته باشند.

بهرامی بیان کرد: زبان بستر، پویا و گویای هستی است که انسان می‌تواند به وسیله آن با دیگران ارتباط برقرار کند و نسبت به افزایش آگاهی خود اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: عظمت و جایگاه فردوسی یکی از مسائلی است که به صورت جدی باید در حوزه فرهنگ و تاریخ مورد توجه قرار بگیرد زیرا هویت ما مرهون زبان و تاریخ است.

استاد تاریخ دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: اگر امروز نسبت به ساختار زبان و گفتگو گله‌مند هستیم باید به هویت اصلی خود بازگردیم و شاهنامه می‌تواند به این موضوع کمک کند زیرا شاهنامه سراسر حکمت است و از طریق داستان‌ موضوعات مختلف را با زبان گویا به جامعه منتقل می‌کند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از