حالت تاریک
شهادت نوعی زیستن است
مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) سرپل‌ذهاب:

شهادت نوعی زیستن است

مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم سرپل‌ذهاب گفت: شهادت از انواع مرگ نیست بلکه نوعی زیستن است؛ وقتی روح از بدن جدا می‌شود تمام اثرگذاری انسان بر روی دنیا قطع می‌شود اما به شهید مأموریت داده می‌شود تا یک‌سری کارها را انجام دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقداد یعقوبی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند شهید محسوب می‌شوند؛ هنگامی که انسان به کمال مطلوب دست می‌یابد و مراحل چهارگانه سیر و سلوک را طی می‌کند در عمرش امکان رسیدن به مقامات والایی را پیدا می‌کند؛ در اسلام، شهید به معنای شاهد و ناظر است و تنها به کسی اطلاق نمی‌شود که در راه خدا کشته شود. 

مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) سرپل‌ذهاب افزود: شهادت یکی از انواع مرگ نیست بلکه نوعی زیستن است؛ وقتی روح از بدن جدا می‌شود تمام اثرگذاری انسان بر روی این دنیا قطع می‌شود اما شهید اثرگذار است و به او مأموریت الهی به داده می‌شود تا یک‌سری کارها را انجام دهد. 

وی با استناد به روایات، به دو وجه برجسته شهادت اشاره کرد: از روایات درمی‌یابیم که ما با دو فضلیت مواجه هستیم یکی اینکه پایان کار انسان زیباترین آن قتل فی سبیل‌الله است و در عین حال مقام شهادت یک مقام معنوی است یعنی بر شیوه از دنیا رفتن منطبق می‌شود و گاهی منطبق نمی‌شود؛ حاج قاسم سلیمانی در یک جمله مشهور فرموده است: «کسی اگر شهید نبود، شهید نمی‌شود» گویا حاج قاسم التفات داشت که در شهادت انسان به مرتبه‌ای از کمال می‌رسد. 

یعقوبی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص)، بیان داشت: آرزوی شهادت را نشانه‌ای از خلوص ایمان و کمال معرفت دانست و اگر مؤمنی چنین آرزویی در دل نداشته باشد بر شعبه‌ای از نفاق مرده است: شهادت یک نوع کیفیت از مردن است که در چگونه زیستن نشأت می‌گیرد؛ وقتی زندگی انسان را در نظر می‌گیریم گاهی می‌بینیم انسان‌ها با زندگی در ستیز هستند و اصلاً زندگی نمی‌کنند. 

مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) سرپل‌ذهاب گفت: مکتبی که شهادت را نقطه پایان زندگی نمی‌داند، بلکه آن را معنای عمیق زندگی می‌شمارد، در واقع زندگی را معنا می‌کند یعنی شهادت گونه‌ای از مرگ نیست بلکه پیشنهادی برای چگونه زیستن است. 

وی در پایان گفت: شهادت معامله با خداست؛ امام حسین (ع) می‌فرماید «خدا با تو دارم معامله می‌کنم»؛ شهید سلیمانی در آنجایی که برای دخترش نامه می‌نویسد می‌گوید «در راه عشق جان دادن چه زیبا است»؛ و یا «خداوندا مرا بپذیر»؛ «خداوندا عاشق دیدارت هستم همان دیداری که موسی (ع) را ناتوان از ایستادن و نفس کشیدن کرد». 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از