پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-06-25 00:06 - شماره خبر : 9953 0
آغاز شمارش معکوس برای انحلال شورا؛

شورای شهر کرمانشاه ناتوان از مدیریت خود

شورای شهر کرمانشاه به دلیل اختلاف‌نظر اعضای آن پس از برگزاری جلسات متعدد در انتخاب هیأت‌رئیسه سال چهارم ناکام مانده و شمارش معکوس برای انحلال آن آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس قانون اساسی و در راستای تحقق نظام مردم‌سالاری دینی و سپردن امور به خود مردم در سال ۱۳۷۸ تشکیل شد و این انتخابات توسط هيأت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا‌برگزار می‌شود و شورای نگهبان دخالتی بر آن ندارد.

شوراهای اسلامی شهر و روستا در راستای نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و مدیریت کلان شهری و روستایی تشکیل شده‌اند و می‌توانند با نقش قانون‌گذاری و نظارتی خود بر پیشرفت و توسعه فرآیند مدیریت شهر و روستا نظارت داشته باشند.

اما در استان کرمانشاه طی سال‌های اخیر شورای شهر کرمانشاه با چالش‌ها و اختلاف‌نظرهای بسیار زیادی مواجه شده به‌نحوی که مدیریت شهر کرمانشاه دچار اختلال و منافع مردم در معرض آسیب قرار‌ گرفته و گویا بنا نیست این چرخه معیوب توسط اعضای شورای شهر کرمانشاه اصلاح شود.

بر زمین ماندن کارهای مردم و لوایح شهرداری مهم‌ترین اقداماتی است که شورای اسلامی شهر کرمانشاه باید نسبت انجام آن اهتمام داشته باشد اما به دلیل اختلاف‌نظر اعضای شورا برای انتخاب هیأت‌رئیسه سال چهارم این مهم انجام نگرفته و اعضا در نشست‌های قانونی و فوق‌العاده نیز به بهانه‌های مختلف شرکت نمی‌کنند.

شهر‌ کرمانشاه هم‌اکنون با مشکلات جدی در حوزه مدیریت پسماند، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، سگ‌های ولگرد، ترافیک شهری و... روبه‌رو است و حتی لایحه قیمت‌گذاری سرویس دانش‌آموزان در آستانه بازگشایی مدارس بر زمین باقی‌مانده اما گویا اعضای شورای شهر کرمانشاه کارهای مهم‌تری برای انجام دارند!

سال گذشته بود که استاندار کرمانشاه طی نشستی با اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه از آن‌ها درخواست کرد طی بازه زمانی سه ماهه برای اصلاح و بهبود اوضاع شهر کرمانشاه تلاش کنند، درِغیراین‌صورت این شورا پس از اتخاذ تصمیم لازم در شورای حل‌اختلاف منحل خواهد شد؛ پرونده‌ای که تا وزارت کشور پیش رفت اما سرانجام به دلیل هم‌زمانی با انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و همچنین وساطت برخی افراد دچار وقفه شد.

اما انتخابات هیأت‌رئیسه سال چهارم پس از گذشت مدت زمان قانونی برگزاری انتخابات و برگزاری دو جلسه فوق‌العاده به نتیجه نرسید تا شاهد روند ناکامی اعضای شورای شهر کرمانشاه باشیم و مردمی که نظاره‌گر رأی از دست رفته خود هستند.

پرونده شورای شهر کرمانشاه به شورای حل‌اختلاف می‌رود

محمدرضا آمویی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: اعضای شورای شهر کرمانشاه بر اساس تقویم و برنامه زمان‌بندی وزارت کشور تا ۱۳ مردادماه فرصت انتخاب هیأت‌رئیسه سال چهارم را داشتند که متأسفانه در موعد مقرر این کار عملیاتی نشد.
فرماندار کرمانشاه گفت: پس از پایان مهلت قانونی برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه سال چهارم شورای شهر کرمانشاه به دلیل تأمین منافع مردم، دو جلسه فوق‌العاده توسط فرمانداری کرمانشاه تشکیل شد که بازهم تعدادی از اعضا در آن حضور نیافتند و این فرصت نیز از دست رفت.

آمویی تصريح کرد: انجام امورات مربوط به مردم و مدیریت شهر کرمانشاه نمی‌تواند برای مدت زمان زیادی معطل بماند و وظیفه شورای شهر کرمانشاه رسیدگی به این کارها است.

وی ادامه داد: سرانجام پس از تشکیل جلسات متعدد و دو جلسه فوق‌العاده به دلیل عدم همراهی اعضا پرونده به شورای حل‌اختلاف استان کرمانشاه ارسال می‌شود تا روند انحلال شورا و یا سلب عضویت اعضا پس از اتخاذ تصمیم لازم در وزارت کشور پیگیری شود.

فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه فرمانداری در انتخابات هیأت‌رئیسه بی‌طرف است، تأکید کرد: در اطلاع‌رسانی‌های انجام گرفته بارها بیان شد که جلسات فوق‌العاده تداوم زیادی ندارد و قطعاً در صورت ادامه این روند از طریق مراجع قانونی پیگیری لازم انجام می‌گیرد.

رفع مشکلات شهر کرمانشاه نیازمند همدلی

تورج زینی‌وند در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: شهر کرمانشاه در مقایسه با سال‌های گذشته توسعه و مساحت بیشتری پیدا کرده و قطعاً خدمات‌رسانی به مردم در مناطق مختلف شهری نیازمند توجه و برنامه‌ریزی مطلوب‌تری است.

استاد دانشگاه رازی استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ساکنان شهرک‌های کرمانشاه در حوزه‌های حمل و نقل، رفت و روب، مدیریت پسماند، آسفالت معابر و خیابان‌ها، مبلمان شهری، ترافیک، فضای سبز و... با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند که شورای شهر و شهرداری کرمانشاه باید بر اساس برنامه‌ریزی مدون نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

زینی‌وند بیان کرد: مردم انتظار دارند مسئولان شهری اهتمام بیشتری نسبت به حل مشکلات شهر کرمانشاه مانند وضعیت جمع‌آوری زباله، زیباسازی شهری و آسفالت معتبر داشته باشند و رفع مشکلات بجز همدلی و برنامه‌ریزی لازم محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: قطعاً در هر گروه و شورایی اختلاف‌نظر وجود دارد اما این اختلاف‌نظر باید در راستای رسیدن به نتیجه مطلوب و رفع مشکلات منجر شود تا بتوانیم از تضارب آرا به به بهترین شکل بهره‌برداری کنیم.

کرمانشاهیان از مدیران شهری گلایه‌مند هستند

زهرا مرادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مردم شهر کرمانشاه نسبت به وضع موجود در سیستم مدیریت شهری گلایه‌مند هستند و انتظار دارند مسئولان نظارت خود را بر عملکرد آن‌ها افزایش دهند و ابزارهای قانونی برای ترک‌فعل مدیران استفاده کنند.

شهروند کرمانشاهی گفت: متأسفانه جمع‌آوری زباله در شهر کرمانشاه توسط ناوگان حمل زباله فرسوده انجام می‌گیرد که پس از تخلیه سطل‌های زباله، شیرآبه آن روی زمین جاری و بوی بَد و متعفن آن باعث آزار و اذیت مردم می‌شود.

مرادی خاطرنشان کرد: در حوزه سگ‌های ولگرد نیز در نقاط مختلف شهر کرمانشاه چه در هسته مرکزی شهر و چه در مناطق حاشیه‌نشین شاهد جولان آن‌ها هستیم که ترس و واهمه خانواده‌ها برای وقوع حوادث ناگوار برای فرزندان خود را به همراه دارد که این اضطراب با آغاز مدارس نیز تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه پل‌های عابر پیاده نیز مردم با خطرات بسیاری مواجه‌اند که یا نرده‌های این پل‌ها به سرقت رفته و تنها جای خالی آن قابل مشاهده است و یا در مناطقی که پله برقی وجود دارد به دليل خرابی قابل استفاده نیست.

شهروند کرمانشاهی تأکید کرد: مردم از اعضای شورای شهر که با رأی مستقیم مردم انتخاب شده‌اند، انتظار دارند بر عملکرد شهرداری نظارت کنند تا بتوانند زمینه افزایش رضایت‌مندی مردم را فراهم کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شورای شهر کرمانشاه به عنوان سازوکاری مردم‌نهاد باید پیگیری امورات شهری را مدنظر قرار دهد و اختلاف‌نظرها به زمینه‌ای برای بهبود شرایط تبدیل کند هر چند روند فعلی شورای شهر کرمانشاه گویای چنین مطلبی نیست.

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/NYbX1
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار