حالت تاریک
تلنگری به صدای و سیمای مرکز استان؛

صدای پای اربعین در کنگاور شنیده نشد

صدای پای اربعین در کنگاور شنیده نشد

حماسه عظیم اربعین حسینی هر ساله فرصتی است که می‌تواند زمینه جذب زائران بیشتری به استان کرمانشاه و شناخته شدن هرچه بیشتر جاذبه‌ها را مهیا سازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اربعین حسینی بیانگر شور و علاقه مسلمانان به اهل بیت (ع) و خود یک رویداد خبری ارزشمند است خصوصاً در شهرستان‌هایی که در مسیر این پیاده‌روی عظیم قرار گرفته‌اند اما امسال در شهرستان کنگاور به خاطر نبود خبرنگار صدا و سیما این رخداد عظیم آن چنان که شایسته و در خور شهر تمدن و تدین بود، مخابره نشد. 

بیش از یک سال است که در شهرستان کنگاور نماینده و خبرنگار صدا و سیما وجود ندارد که این موضوع شهرستان کنگاور را در پوشش و انعکاس اخبار با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است و  در ایام اربعین با حضور پرشور زوار وجود این خلأ بیشتر به چشم می‌آید. 

شهرستان کنگاور با قرار گرفتن در مسیر آزادراه کربلا و کریدور غرب به مرکز و جنوب غرب کشور در مسیر تردد زائران اربعین حسینی قرار دارد. 

این شهرستان به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان کرمانشاه و دروازه ورودی شرق استان از دیرباز پذیرای میهمانان زیادی در مناسبت‌ها و ایام مختلف سال از جمله ایام منتهی به اربعین است. 

مردمان دیار آناهیتا با عشق از میهمانان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) استقبال و خاک پای زائران ایشان را توتیای چشم می‌کنند تا جایی که مقام معظم رهبری در سفری که در سال ۹۰ به شهرستان کنگاور داشتند از این شهر به عنوان منزلگاه عاشقان حسینی در طول سالیان متمادی یاد کردند. 

امسال نیز همچون سالیان قبل مردم شهرستان کنگاور از ابتدای محرم با سیاه‌پوش کردن تکایا و هیأت‌ها در عزای سید و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند و در ایام منتهی به اربعین حسینی با پرپایی مواکب متعدد خود را برای خدمت‌رسانی به عاشقان اهل بیت (ع) آماده کردند. 

شهرستان کنگاور امسال نیز با برپایی ۱۲ موکب پذیرای میهمانان و زائران حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) از جای‌جای ایران بود. 

موکب‌ها از ورودی کنگاور (از سمت استان همدان سه‌راهی نهاوند) تا خروجی شهرستان در مسیر رفت و برگشت مستقر بودند. 

کنگاور پذیرای حدود ۷۰ درصد زائران عتبات عالیات از طریق مرزهای مهران و خسروی بود و لذا ۶ موکب در سه‌راهی نهاوند، دو موکب در داخل شهر و مابقی در محورهای مواصلاتی ورودی و خروجی شهرستان واقع شده بودند. 

این موکب‌ها طی نظرسنجی‌های مردمی و بازدید مسئولان در سال گذشته، عملکرد خوبی در زمینه پذیرایی، اسکان، خدمات دارویی و مشاوره‌ای داشتند اما در این میان نبود یک رسانه خبری پرمخاطب و تاثیرگذار مثل صدا و سیما باعث شد که خدمات این مواکب که در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان کم‌نظیر و شاید حتی بی‌نظیر بود خیلی به چشم نیاید و دیده نشود. 

در کنار این موکب‌ها و در سه‌راهی نهاوند نمایشگاه صنایع دستی نیز برپا شده بود که با فروش صنایع دستی هنرمندان کنگاوری می‌توانستند نام این شهرستان و نیز استان کرمانشاه را در ذهن زائران جاودانه کند و خاطره‌ای خوش را برای آن‌ها به یادگار بگذارند. 

همه این خدمات و نیز خدمات متنوعی که برای کودکان در موکب‌ها در نظر گرفته شده بود از قبیل ایستگاه نقاشی و بازی نیازمند معرفی از طریق رسانه پر مخاطب ملی بود که متأسفانه در شهرستان کنگاور خبرنگاری از صدا و سیمای استان استقرار ندارد که با حضور لحظه‌ای خود بتواند سوژه‌های جذاب را شکار و حس و حال زائران و نظرشان را در خصوص خدمت‌رسانی مردمان دیار آناهیتا در مواکب را گزارش کند و باعث شود در سال‌های بعد نیز زائران بیشتری گذر از شهرستان کنگاور را برای رهسپار شدن به عتبات انتخاب کنند. 

چه بسا به واسطه منعکس شدن خدمات و امکانات رفاهی موکب‌های کنگاور، تعداد بیشتری از هم‌وطنان، استان کرمانشاه و مرز خسروی را برای سفرشان انتخاب می‌کردند. 

حالا که با گذر از اربعین حسینی و با پایان یافتن ماه صفر یکی‌یکی موکب‌ها در حال جمع‌شدن هستند شهرستان کنگاور به عنوان دیار آناهیتا در فاصله ۵۵۵ کیلومتری شرق کربلا، ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه و ۴۱۰ کیلومتری غرب تهران واقع شده امیدوار است که در سایه همت و پیگیری مسئولان برای استقرار خبرنگار رسانه ملی در شهرستان و برنامه‌ریزی‌های مستمر برای ارائه گزارشاتی از جاذبه‌های این شهرستان بتواند نقش مؤثری در شناخته شدن کنگاور داشته باشد و در سالیان بعد هم زمینه‌ساز عبور زائران بیشتری از مرز خسروی شود. 

زینب رشتیانی؛ خبرنگار و فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از