حالت تاریک
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

قانون به شفافیت اقتصادی در کشور کمک می‌کند

قانون به شفافیت اقتصادی در کشور کمک می‌کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌تواند به اصلاح نظام مالیاتی کمک و مودیان جدید را شناسایی کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد و به نقل از راه دانا؛ با نظام جامع مالیاتی و اطلاعاتی از طریق سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی یک دید کلی از فعالیت‌های اقتصادی افراد و مشاغل در بخش غیررسمی به دست می‌آورد. این موضوع آن‌ها را قادر می‌سازد تا الگوها، ناهنجاری‌ها و فرار مالیاتی احتمالی را شناسایی کنند. علاوه بر این، مقامات مالیاتی می‌توانند اطلاعات مالی و کالایی را با اظهارنامه‌های مالیاتی مقایسه کنند، تا مغایرت‌ها را شناسایی کرده و اقدامات مناسب را انجام دهند.

تجمیع اطلاعات مالی و کالایی با استقرار نظام جامع اطلاعاتی مالیاتی از طریق اجرای کامل سامانه مودیان باعث افزایش شفافیت در بخش غیررسمی اقتصاد خواهد شد. با در دسترس قراردادن این اطلاعات، افراد و مشاغل آگاه خواهند شد که جریان‌های مالی و کالایی آن‌ها تحت نظارت است.

این شفافیت به‌عنوان یک عامل بازدارنده برای فرار مالیاتی عمل می‌کند، زیرا افراد و مشاغل در مورد شرکت در فعالیت‌های غیرقانونی محتاط‌تر خواهند بود.

اجرای نظام جامع اطلاعاتی مالیاتی از طریق سامانه مودیان با شفافیت اطلاعات مالی و کالایی برای مقابله با اقتصاد زیرزمینی و اخذ مالیات از بخش غیررسمی اقتصاد حیاتی است. این سیستم جامع اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی را قادر می‌سازد تا جریان‌های مالی و کالایی بخش غیررسمی را به طور مؤثرتری ردیابی کنند، درآمدهای مالیاتی را افزایش دهند، تعداد پایه‌های مالیاتی را افزایش دهند و رقابت منصفانه را ترویج کنند.

با درنظرگرفتن تمام موارد گفته شده، اجرای موفقیت‌آمیز سیستم مالیات‌دهندگان مستلزم سرمایه‌گذاری در فناوری، آموزش و همکاری بین همه ذی‌نفعان است.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره این موضوع به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا اظهار داشت: سال گذشته قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در راستای عدالت مالیاتی گسترش یافت و مالیات ستانی را در مسیر درست و دقیق‌تری نسبت به قبل قرارداد.
رصد کالا به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

وی با بیان اینکه این قانون اطلاعات کالایی مناسبی را در اختیار قانون‌گذار می‌گذارد، بیان کرد در قالب این قانون رصد کالا به صورت مرحله به مرحله مدنظر قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بازار باید پیش بینی‌پذیری لازم را داشته باشد، افزود: به موجب اطلاعات و داده‌هایی کالایی که این سامانه در اختیار قانون‌گذار می‌گذارد مسیر حرکت اقتصادی بدون کمترین خلأ پیش خواهد رفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین این قانون می‌تواند از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرده و مودیان جدید را به طور صحیح شناسایی کند.

وی با بیان اینکه باید کلیه فرایندهای اقتصادی به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان متصل شوند، تأکید کرد: همه کسب‌وکارهای خرد و صنعتی باید به این سامانه متصل شود چرا که این امر می‌تواند اهداف اجرای قانون را محقق کند.
قانون به شفافیت اقتصادی در کشور کمک می‌کند

کوچکی نژاد با بیان اینکه این قانون به شفافیت اقتصادی در کشور کمک می‌کند، گفت: در قالب این قانون می‌توان مبتنی بر درآمد خالص افراد مالیات منصفانه، عادلانه و هوشمندانه اخذ کرد؛ بنابراین این نوع فرایند اخذ مالیات یک مالیات منصفانه، عادلانه و هوشمندانه است که باید مبنای کار قرار گیرد.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با بیان اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌تواند به اصلاح نظام مالیاتی کمک کند، ادامه داد: با این قانون مودیان جدید مالیاتی شناسایی و جلوی فرار مالیاتی گرفته خواهد شد همچنین این قانون می‌تواند دریافت مالیات از مشاغل خاص را عادلانه کند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از