حالت تاریک

مجلس موفق انقلابی از کجا ضربه خورد؟

مجلس موفق انقلابی از کجا ضربه خورد؟

چند روز پیش یعنی در روزهای پایانی مجلس، دکتر قالیباف هم به این موضوع اذعان کرد و گفت: «در اطلاع رسانی اقدامات مجلس بی‌توجهی کردیم». این الکن بودن زبان مجلس به چهره خانه ملت در افکار عمومی ضربه زد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، به نقل از جهان نیوز، عمر مجلس یازدهم رو به اتمام است و کمتر از 4 ماه به پایان فرصت خدمت نمایندگان زمان باقی مانده که با احتساب روزهای تعطیل به ویژه ایام نوروز و فرآیند انتخابات مجلس دوازدهم عملا چند هفته ای بیشتر به پایان کار نمایندگان دوره فعلی نمانده است.

در کلان نگری به نمایندگان مجلس یازدهم چند ویژگی مثبت دیده می شود که همین موضوعات باعث شد تا این مجلس با صفت «انقلابی» شناخته شود. «باسواد»، «جوان»، «پُرتحرک»، «ساده زیست»، «پُرکار» و «متواضع» در کنار اتخاذ مواضع انقلابی از ویژگی های جدی این دوره از مجلس بود.

نکته مهم دیگر از این مجلس تلاش برای مبارزه با فساد و انحراف بود که در همان روزهای اول عزم جدی خود را نشان دادند و غلامرضا تاجگردون را با رای اکثریت نمایندگان از مجلس اخراج کردند.

اما مهم ترین نکته این مجلس شناخت صحیح از مشکلات و اهتمام برای حل آنها با قانون گذاری بود. قانون «اقدام راهبردی» یکی از قله های کاری این مجلس بود که به تعبیر رهبرانقلاب کشور را از سرگردانی در قضیه‌ هسته‌ای نجات داد. قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از دیگر اقدامات حیاتی مجلس بود.

قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، اصلاح قانون بانک مرکزی و قانون مالیات بر سوداگری، افزایش حقوق سربازان و ده‌ها مورد از این دست از جمله موضوعات و معضلاتی بود که مجلس به آن ورود کرد و گروه‌های هدف اهمیت آن را کاملا متوجه هستند و حس می کنند.
 
اما با همه این تفاسیر آن طور که باید و شاید افکار عمومی از دستاوردهای مجلس انقلابی باخبر نیست و حتی در برخی موارد گلایه مند است که می‌توان دلایل ذیل را برای آن برشمرد:
 
یک:
 در میان حجم اخبار روزانه اطلاع رسانی هنرمندانه دستاوردها به یک الزام جدی تبدیل شده است که متاسفانه مجلس یازدهم تقریبا از آن بی بهره بود و ماند. حتی چند روز پیش یعنی در روزهای پایانی مجلس، دکتر قالیباف هم به این موضوع اذعان کرد و گفت: «در اطلاع رسانی اقدامات مجلس بی‌توجهی کردیم». این الکن بودن زبان مجلس به چهره خانه ملت در افکار عمومی ضربه زد.

دو: ایجاد چند حاشیه پیرامون نمایندگان نظیر عنابستانی، سیسمونی، دناپلاس و شاسی بلند با ضریب دادن آن از سوی جریان اصلاحات و همچنین شبکه های ضدانقلاب در کنار فضای یله و رهای مجازی دلیل دیگری برای دیده نشدن دستاوردهای مجلس شد. فی الواقع چند حاشیه سازی باعث شد تا ویژگی ها و دستاوردهای بزرگ مجلس کمتر مورد توجه قرار بگیرد. البته که نقص و ضعف قوانین نظارت بر رفتار نمایندگان و همچنین عدم ارائه توضیح کافی و نبود شفافیت به این حاشیه سازی ها کمک شایانی کرد. برای نمونه اسامی کسانی که شاسی بلند گرفتند باید اعلام می شد.

سه: وظیفه مجلس نظارت و قانون گذاری است. عموم رفتارهای مجلس هم به گونه ای نیست که همه افراد ملت به طور مستقیم در زندگی خود حس کنند. با وجود اقدامات خوب مجلس در زمینه اقتصادی این اشتباه برخی نمایندگان فعلی بود که در زمان تبلیغات مجلس یازدهم شعارهای اقتصادی ملموس می دادند و خود این باعث ایجاد برخی گلایه های مردمی از مجلس شد.

چهار: شاید اصلی ترین وعده مجلس یازدهم بحث شفافیت آرا بود که علی رغم حضور جدی رئیس مجلس و مشارکت نمایندگان تنها با سه رای کمتر (از دوم سوم مجلس) به سرمنزل مقصود نرسید و به پیچ و خم های دیگر نظیر شفافیت همگانی افتاد. البته که بسیاری از نمایندگان طرح شفافیت داوطلبانه را به اجرا گذاشتند اما مطلوب ملت حاصل نشد.

در آخر باید گفت این مجلس انقلابی بود و ماند اما مجلس دوازدهم باید بهتر و کارآمدتر باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از