حالت تاریک
تحلیلگر مسائل سیاسی:

مداخله نظامی یمن نشان‌دهنده ناتوانی کشورهای عربی است

مداخله نظامی یمن نشان‌دهنده ناتوانی کشورهای عربی است

استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مداخله نظامی یمن نشان‌دهنده ناتوانی کشورهای عربی برای کمک واقعی به مردم مظلوم غزه و فلسطین است.

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد» اظهار داشت: یمن یک کشور اصیل عربی با مردمی انقلابی و معتقد و وارث یک جنگ ۸ ساله ویرانگر است که با رهبری عربستان و ائتلاف عربی شکل گرفت.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: این جنگ خسارت‌های زیادی را به یمن وارد کرد و ۳۷۷ هزار نفر از مردم یمن در این جنگ نابرابر شهید شدندو  اقتصاد یمن حدود ۲۰۰ میلیارد دلار آسیب دید.

وی با بیان اینکه این جنگ ۸ ساله عوارض دیگری همچون تخریب زیرساخت‌ها و شیوع انواع بیماری‌ها در میان مردم را نیز در پی داشت، گفت: در حال حاضر یمن در حالت آتش‌بس با عربستان قرار دارد که این حالت نیز برای اقتصاد یمن آسیب‌زا است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در اوضاع کنونی و جنگ همه جانبه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ملت یمن علی‌رغم مشکلاتی که دارد وارد جنگ با جنایتکاران صهیونیست شده و حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین و غزه اعلام کرده است.

وی ادامه داد: از لحاظ نظامی و ژئوپلیتیکی حضور یمن در جنگ، یک نقطه عطف است از این‌رو توجه تمام ناظران سیاسی و نظامی دنیا را به خود معطوف کرده است.

شفیعی تصریح کرد: مداخله یمن نشان‌دهنده ناتوانی کشورهای عربی برای کمک واقعی به مردم مظلوم غزه و فلسطین است علاوه بر آن نشان داد که کشور یمن با وجود خسارت‌هایی که در طول جنگ با عربستان متحمل شده بود در پرتو نگاه انقلابی کشوری قدرتمند است که می‌تواند وارد یک نبرد قهرمانانه با رژیم اشغالگر قدس شود.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود در در دست یمن در این نبرد «تنگه باب‌المندب» است این تنگه آب‌راه راهبردی است که بسیاری از عبور و مرورهای دریایی از آن صورت می‌گیرد و یکی از برنامه‌های یمن در این نقطه حیاتی این است که کشتی‌هایی را که قصد دارند به رژیم صهیونیستی کالا و سوخت برسانند توقیف کند.

وی با بیان اینکه این اقدام باعث شد تا لطمات زیادی به اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد شود، خاطرنشان کرد: اسرائیل برای تأمین واردات نفت، گاز و کالاهای اساسی خود از طریق دریا پنج کُریدور اساسی دریایی دارد که مهم‌ترین آن تنگه باب‌المندب است که نقش ستون فقرات اقتصاد رژیم صهیونیستی را ایفا می‌کند.

شفیعی افزود : اگر این تنگه برای رژیم صهیونیستی ناامن شود اقتصاد اسرائیل برای دراز مدت دچار بحران خواهد شد این کریدور گذرگاهی است که اقیانوس هند را از طریق تنگه باب‌المندب و دریای سرخ به بندر ایلات در جنوب اسرائیل متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد واردات رژیم صهیونیستی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار از این کریدور انجام می‌شود، تصریح کرد: کریدور دوم آب‌راهی است که آمریکای جنوبی و اسرائیل را به‌هم متصل می‌کند.

شفیعی ادامه داد: این مسیر آبی از اقیانوس اطلس، تنگه «باب‌المندب» و دریای سرخ می‌گذرد و به بندر ایلات می‌ رسد بنابراین می‌بینیم که نقش تنگه باب‌المندب برای رژیم صهیونیستی بسیار حیاتی است و اقدامات انصارالله در توقیف کشتی‌هایی که مقصدشان سرزمین‌های اشغالی است لطمات جبران ناپذیری را به اقتصاد اسرائیل وارد کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: با دلایلی که ذکر شد ورود آمریکا به عنوان مهم‌ترین حامی رژیم اشغالگر به صحنه نبرد دور از انتظار نبود آمریکا و انگلیس با این حملات می‌خواستند مانع اقدامات انصارالله در توقیف کشتی‌ها شوند.

وی گفت: اما چرا در این موقعیت زمانی دست به این کار زدند یکی از علت‌های آن این است که دادگاه لاهه با شکایت آفریقای جنوبی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم بی‌گناه و غیرنظامی برگزار شده بود.

شفیعی ادامه داد: برگزاری این دادگاه آبروریزی بزرگی برای رژیم صهیونیستی بود و می‌توانست لطمات سیاسی و حیثیتی زیادی را به رژیم اشغالگر قدس وارد کند.

وی ادامه داد: آمریکا در شامگاه روز جمعه ۶۰ هدف و ۱۶ پایگاه را هدف قرار داد که به زعم آمریکا می‌توانست مانع آبروریزی رژیم صهیونیستی شود.


شفیعی تصریح کرد: طبیعتاً این اقدام خلاف‌ حقوق بین‌الملل، خلاف حقوق انسانی و برخلاف موازین بین‌المللی هست که ضرورت دارد از سوی کشورهای جهان، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی محکوم شود کما اینکه از طرف ایران هم محکوم شده است.

وی ادامه داد: یک چنین حمله‌ای نمی‌تواند دستاورد قابل قبولی برای آمریکا و انگلیس و همچنین رژیم اشغالگر قدس داشته باشد و تجربه حمله ۱۰۰ روزه رژیم اشغالگر قدس به غزه و ناکامی این رژیم در شکست حماس دلیلی بر ابتر بودن این اقدام است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همان‌طور که رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه گرفتار شده، آمریکا نیز با حمله به یمن، باتلاقی برای خود در دریا ایجاد کرده که به سادگی نمی‌تواند از آن گذر کند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از