حالت تاریک
یک مسئول خبر داد:

کمبود نیروی مراقب سلامت در مدارس کرمانشاه

کمبود نیروی مراقب سلامت در مدارس کرمانشاه

رئیس اداره تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: با توجه به تعداد بالای مدارس و جمعیت دانش‌آموزی، هم‌اکنون آموزش و پرورش استان از لحاظ نیروی مراقب سلامت دچار کمبود است.

شیرزاد احسان‌خواه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه‌اطلاع‌رسانی «مرصاد» اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای بین اداره آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی هر استان برقرار است که طبق آن دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه متولی اجرای برنامه سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان استان است.

وی گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه باید پرولو تراپی برای دانش‌آموزان ابتدایی انجام شود و دانش‌آموزان پایه‌های پنجم و ششم خدمات سطح دو دندان‌پزشکی را دریافت کنند که این خدمات شامل کشیدن، جرم‌گیری و رفع پوسیدگی دندان می‌شود.

رئیس اداره تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: متأسفانه این برنامه در استان ما عملیاتی نشد البته تعدادی از این خدمات با توجه به محدودیت‌های معاونت بهداشتی، به صورت محدود و در قالب پویش در مدت زمانی محدود انجام شدند که در این خصوص دو پایگاه ثابت در دو مدرسه ناحیه یک و ناحیه سه برقرار شدند.

وی با بیان اینکه این دو پایگاه با همکاری معاونت بهداشتی در سال‌های گذشته تجهیز شدند، خاطرنشان کرد: این دو پایگاه به صورت روزانه تقریباً به ۱۰ نفر از دانش‌آموزان خدمات ارائه می‌دادند.

احسان‌خواه ادامه داد: شهر کرمانشاه حدود ۱۷۰ هزار دانش‌آموز دارد و ۵۲ درصد از دانش‌آموزان و فرهنگیان استان در شهر کرمانشاه متمرکز هستند، با توجه به این آمار خدمات‌رسانی به ۱۰ نفر در روز جوابگوی نیازهای آموزش و پرورش نبود و این موضوع یکی از دلایل اجرایی نشدن برنامه موجود در تفاهم‌نامه بود. 

وی افزود: شروع این کار دوباره در پویشی از هفدهم تا بیست و دوم اردیبهشت‌ماه انجام و قرار شد در این پویش دانشگاه علوم پزشکی دوباره به این موضوع ورود پیدا کند اما با توجه به تعطیلی مدارس در خرداد ماه این برنامه از حالت پویش به حالت عملی و اجرایی نرسید و معاونت بهداشتی به صورت نمادین در چند مدرسه و شهرستان وارد و اقدام به فعالیت‌های محدود کرد. 

احسان‌خواه تصریح کرد: متأسفانه آنچه که مورد نظر آموزش و پرورش بود تحقق پیدا نکرد و امیدواریم در سال تحصیلی جدید این طرح برای تمام دانش‌آموزان با ظرفیت مناسب انجام شود.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی ادعا می‌کند که به کودکان بین چهار تا ۱۲ سال خدمات داده اما سئوال اینجا است که همه این کودکان، دانش‌آموز بوده‌اند یا خیر؟ واقعیت این است که در آن فرصت محدود تنها تعداد محدودی در پایگاه‌های مورد تأیید آموزش و پرورش خدمات دریافت کردند و مابقی دانش‌آموزان خارج از پایگاه‌های مدارس خدمات دریافت کردند، به هر حال آمار دقیقی از مجموعه دانش آموزانی که در داخل و خارج از سیستم آموزش و پرورش خدمات دریافت کرده‌اند وجود ندارد.

احسان‌خواه تصریح کرد: در حدود ۱۴۰ نیروی مراقب سلامت در استان وجود دارند که بیشتر در مدارس ابتدایی سازماندهی می‌شوند، این تعداد فقط در بحث آموزش سلامت ورود پیدا می‌کنند.

 وی ادامه داد: در میان این ۱۴۰ مراقبِ سلامت، هفت نفر دندانپزشک نیز حضور دارند اما این تعداد مجاز به ارائه خدمات دهان و دندان در مدارس نیستند زیرا این کار از نظر قانونی اشکال دارد، مراقبین سلامت فقط به آموزش سلامت به دانش‌آموزان می‌پردازند زیرا فلسفه اصلی آموزش و پرورش، آموزش است.

این مسئول خاطرنشان کرد: از میان آموزش‌هایی که مراقبین سلامت به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند می‌توان به نحوه صحیح مسواک‌زدن و استفاده کنترل شده از مواد قندی اشاره کرد. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد بالای مدارس و جمعیت دانش‌آموزی، هم‌اکنون آموزش و پرورش از لحاظ نیروی مراقب سلامت دچار کمبود است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از