
معاون گردشگری میراث فرهنگی کرمانشاه مطرح کرد:
مسجد عبدالله کرمانشاه نخستین بنای اسلامی
سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه مساجد قدیمی وجود دارد که یکی از شاخصترین این بناها، مسجد عبدالله ابن عمر در منطقه ریجاب است که ساخت آن به سال ۷۳ هجری بازمیگردد.
علیرضا مرادیبیستونی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در استان کرمانشاه مساجد قدیمی وجود دارد که یکی از شاخصترین این بناها، مسجد عبدالله ابن عمر در منطقه ریجاب است که ساخت آن به سال ۷۳ هجری بازمیگردد و از قدیمیترین مساجد ایران محسوب میشود.
سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: مسجد عبدالله ابن عمر از نظر طراحی، سبک معماری و شیوه ساخت، در زمره نخستین بناهای اسلامی قرار میگیرد این مسجد علاوه بر ارزش تاریخی، از منظر هنری نیز قابلتوجه است.
وی در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه بهدلیل قرارگیری در مسیر زائران عتبات عالیات، همواره از نظر مذهبی جایگاه ویژهای داشته است، گفت: بخش عمدهای از مساجد تاریخی کرمانشاه مربوط به دوره قاجاریه است.
مرادیبیستونی ادامه داد: این دوره، بهویژه در زمان حکومت محمدعلی میرزا دولتشاه، مساجد متعددی در استان ساخته شد که از جمله مهمترین آنها میتوان به مسجد جامع کرمانشاه اشاره کرد که با شبستانی زیبا، از شاخصترین مساجد این منطقه بهشمار میرود.
وی خاطرنشان کرد: مسجد بنکدارها، مسجد حاج ابوتراب آل آقا، مسجد دولتشاه، مسجد نواب، مسجد حاج شهبازخان و مسجد عمادالدوله از دیگر مساجد تاریخی این دوره در کرمانشاه هستند.
مرادیبیستونی افزود: مسجد عمادالدوله که در بازار زرگرهای کرمانشاه واقع شده، از نظر معماری و طراحی، ساختاری منحصر بهفرد دارد و شبستان و ساعتی متفاوت در آن دیده میشود. در کنار این مسجد، حجرههایی برای آموزش طلاب علوم دینی در نظر گرفته شده است.
سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: یکی از ویژگیهای خاص این بنا، دروازه ورودی آن است که با نام درگاه قاپی شاه نجف شناخته میشود. این در، پیشتر یکی از ورودیهای صحن امیرالمؤمنین (ع) در نجف بود که پس از تعویض، در ورودی مسجد عمادالدوله نصب شد.
وی بیان کرد: مساجد کرمانشاه از گذشته تاکنون، علاوه بر کارکردهای مذهبی، به عنوان مراکز اجتماعی و فرهنگی نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند. در گذشته، این اماکن محل گردهمایی مردم و تصمیمگیریهای مهم محلی بودند. در دوران جنگ، مساجد به پایگاههای مقاومت تبدیل شدند و در ایام سوگواری، فضایی برای برگزاری مراسم عزاداری فراهم میکردند. بااینحال، اصلیترین نقش آنها همواره اقامه نماز بوده است.
مرادیبیستونی در ادامه گفت: در دوره قاجار، شهر کرمانشاه ساختاری بسته داشت و هر محله، مسجد مخصوص به خود را دارا بود. به عنوان نمونه: مسجد هاشمی و مسجد بنکدارها در محله چالهحسنخان، مسجد نواب در خیابان شهدای اشکتلخ و مسجد عمادالدوله در مرکز بازار کرمانشاه از جمله این مساجد هستند.
سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: هر یک از این مساجد، علاوه بر جنبه عبادی، در سازماندهی اجتماعی محله خود نیز نقش بهسزایی داشتهاند.
انتهای خبر/