حالت تاریک
در میزگرد مرصادنیوز مطرح شد؛

مطالبه‌گری راه برون‌رفت از مشکلات کرمانشاه

مطالبه‌گری راه برون‌رفت از مشکلات کرمانشاه

مبحث موانع مطالبه‌گری در کرمانشاه با حضور کارشناسان رسانه در دفتر مرصادنیوز مورد بررسی قرار گرفت و تحقق آن به‌عنوان راهکاری برای برون‌رفت استان از چالش‌های موجود قلمداد شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ میزگرد بررسی شرایط و موانع مطالبه‌گری در کرمانشاه با حضور رضا کبودی مدیر خبرگزاری ایسنا، امیر مهتران مدیر خبرگزاری مهر، فرهاد خزایی مدیر خبرگزاری ایمنا و حسین مسکنه مدیر خبرگزاری رکنا کرمانشاه در تحریریه مرصادنیوز، برگزار شد. 

 

مردم باید مطالبات خود را از مسئولان پیگیری کنند

مسکنه: یکی از موضوعاتی که در بحث مطالبه‌گری از مسئولان بعضا رخ می‌دهد موضوع محافظان رسانه‌ای است که در سرفصل‌های مختلف ورود پیدا می‌کنند و در مقام پاسخگویی از عملکرد مدیران ایفای نقش می‌کنند. 

یکی دیگر از موانع مطالبه‌گری در کرمانشاه اقتصاد رسانه‌ها است که می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی خود را داشته باشد زیرا رسانه‌های خصوصی اقتصاد ویژه خود را دارند. 

برخی از رسانه‌ها به دلیل اقتصاد محور بودن جریان مطالبه‌گری را با چالش‌هایی مواجه کرده‌اند که نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی است. عدم مطالبه‌گری صحیح مردم از مسئولان و آشنا نبودن با فرآیند بیان مشکلات، دیگر چالش حوزه مطالبه‌گری است که باید در زمینه نحوه بیان درست مطالبات از مسئولان اطلاع‌رسانی شود و در طرف مقابل نیز مدیران باید سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند. 

 

فضای رسانه کرمانشاه نیازمند تقویت نیروهای متخصص است

خزایی: یکی از ضعف‌های رسانه‌ها در کرمانشاه‌عدم تقویت نیروهای رسانه‌ای و متخصص است اگرچه خبرگزاری‌های استان دارای نیروهای متخصص و توانمندی هستند اما این خلاء کماکان احساس می‌شود. 

یکی از موضوعاتی که باید در حوزه مطالبه‌گری از آن بهره ببریم، فضای مجازی است زیرا در فضای مجازی دایره انتشار اخبار بسیار بالاست و می‌توانیم از این فرصت و ظرفیت برای حل مشکلات مردم استفاده کنیم. 

بسیاری از رسانه‌های استان کرمانشاه در حوزه اقتصادی با مشکلاتی مواجه‌اند و باید برای افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تسهیلاتی در نظر گرفته شود. 

 

فرهنگ مطالبه‌گری در کرمانشاه نیازمند تقویت است

کبودی: مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع برای مطالبه‌گری تبیین و آموزش فرهنگ مطالبه‌گری است که رسانه در این مورد می‌تواند جایگاه خاص خود را داشته باشد. 

مردم کرمانشاه به دلیل اینکه توقعات محدودی دارند در حوزه مطالبه‌گری فعال و پرشور، فعالیت ندارند. 

باید از طریق رسانه مردم را با حقوق شهروندی خود بیش از گذشته آشنا کنیم و همین‌عدم اطلاع درست زمینه‌عدم مطالبه‌گری را ایجاد کرده است درحالی‌که باید مشکلات مردم به گوش مسئولان رسانده شود. 

یکی از راه‌های انتقال مطالبات مردم به مسئولان، رسانه و گروه‌های مردم نهاد است و مردم باید ثمره و مزه شیرین مطالبه‌گری را احساس کنند تا بتوانند مشکلات خود را پیگیری کنند. 

 

الگوهای موفق مطالبه‌گری به مردم معرفی شود

مهتران: عدم روحیه انتقادپذیری مسئولان فضای مطالبه‌گری را با چالش‌هایی مواجه کرده است. 

یک نقد می‌تواند درست یا اشتباه باشد اما نباید توسط مسئولان با موضع‌گیری همراه باشد بلکه باید با سعه‌صدر به آن پاسخ لازم و کافی داده شود. 

همچنین مقام معظم رهبری در مورد مطالبه‌گری تاکید ویژه دارند اما بیان می‌کنند این مطالبه‌گری نباید زمینه‌ساز برداشت‌های نادرست شود. 

در حوزه مطالبه‌گری باید به صورت تخصصی ورود پیدا کرد تا بتوانیم با ارائه راهکار، اثرگذاری بیشتر و بهتری را داشته باشیم و برای حل مشکلات مردم گام برداریم. 

روحیه مطالبه‌گری در مردم کرمانشاه نیازمند تقویت است زیرا اگر مطالبات به نتیجه نرسد دل‌سردی آن‌ها را به دنبال دارد و همچنین مردم باید با حقوق خود آشنا باشند و علاوه‌بر آن باید نمونه و الگوهای موفق مطالبه‌گری به مردم نشان داده شود.

مطالبه‌گری راه برون‌رفت از مشکلات کرمانشاه
مطالبه‌گری راه برون‌رفت از مشکلات کرمانشاه
مطالبه‌گری راه برون‌رفت از مشکلات کرمانشاه
مطالبه‌گری راه برون‌رفت از مشکلات کرمانشاه
مطالبه‌گری راه برون‌رفت از مشکلات کرمانشاه

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از