دوشنبه 26 شهر 1403
1403-06-10 23:59 - شماره خبر : 9451 0
در خواب غفلت متولیان امر رخ داده؛

صفوف طولانی وام ازدواج در کرمانشاه

به دنبال غفلت مسئولان امر، هر روز شاهد طولانی‌تر شدن صفوف تسهیلات ازدواج در استان کرمانشاه هستیم که خود به مانعی برای جوانان این دیار تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛  در دین مبین اسلام به مسئله ازدواج به عنوان امری مقدس اشاره شده و به جوانان توصیه و تأکید شده پس از رسیدن به بلوغ جسمی و فکری ازدواج را در دستور کار قرار دهند چه اینکه خداوند پیوند بین مرد و زن را تکمیل‌کننده دین می‌داند.

طی سال‌های گذشته در کشورمان برای کمک به ازدواج جوانان تسهیلات بانکی ويژه‌ای در نظر گرفته‌ شده که میزان پرداخت وام ازدواج متناسب با تورم و مشکلات اقتصادی تغییرات محسوسی داشته و اکثر زوج‌های جوان برای شروع زندگی به این تسهیلات نیازمند هستند.

 یکی از مشکلاتی که همواره در مسیر پرداخت وام ازدواج وجود داشته کمبود اعتبارات و تعلل بانک‌های دولتی و خصوصی در این مسیر بوده و بعضاً قوانین سخت‌گیرانه‌ای مانند معرفی ضامن‌های متعدد را به‌کارگرفته‌اند.

با وجود اینکه همواره از سوی مسئولان کشوری بر موضوع اجرای قانون جوانی جمعیت تأکید می‌شود اما روند پرداخت وام ازدواج همواره طولانی بوده و به عنوان یکی از چالش‌های آغاز زندگی مشترک زوج‌های جوان مطرح است.

 با وجود اینکه طی ماه‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبارات وام ازدواج و عدم پرداخت از سوی بانک‌های عامل متقاضیان بسیاری در صف دریافت تسهیلات قرار دارند، انتشار لیستی مبنی بر پرداخت مبالغ بسیار به کارمندان بانک‌ها سر و صدای زیادی را در جامعه ایجاد کرده است.

در استان کرمانشاه نیز هم‌اکنون ۱۴ هزار نفر متقاضی دریافت وام ازدواج برای شروع زندگی خود در نوبت قرار دارند و انتظار می‌رود با استقرار دولت چهاردهم و تأکید بر اهمیت به موضوع جوانان فرآیند پرداخت این وام‌ها تسهیل شود.

روند پرداخت وام ازدواج در کرمانشاه کُند است

محمدطیب صحرایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: ار ابتدای سال جاری و پس از شهادت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روند پرداخت وام ازدواج در استان کرمانشاه همزمان با دیگر استان‌ها کند شده است.

استاندار کرمانشاه گفت: در پی آن هستیم که با برنامه‌ریزی و ارتباط با بانک‌های عامل پرداخت وام ازدواج در استان کرمانشاه سرعت بیشتری پیدا کند.

صحرایی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته همواره سعی کرده‌ایم پرداخت تسهیلات ازدواج در فرآیند راحتی انجام‌ گیرد تا بتوانیم در این مسیر جوانان را یاری کنیم زیرا با توجه به مشکلات موجود این تسهیلات کمک‌کننده است.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل دولت چهاردهم و انتصاب هيأت وزیران انتظار می‌رود روند پرداخت وام ازدواج سرعت بیشتری پیدا کند تا گره‌گشایی از مشکلات جوانان را داشته باشیم.


۱۴ هزار کرمانشاهی متقاضی دریافت وام ازدواج هستند

حسین آذرکمند در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: طی سال ۱۴۰۲ به ۱۹ هزار و ۵۹۷ نفر وام ازدواج توسط بانک‌های عامل استان کرمانشاه پرداخت شده و ۸۱ درصد پرداختی به ثبت رسیده است.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: همچنین طی سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان به متقاضیان وام ازدواج در استان کرمانشاه تسهیلات پرداخت شده که موفق شدیم رتبه خوبی را کشور کسب کنیم.

آذرکمند با اشاره به آمار سال جاری برای پرداخت وام ازدواج، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری ۴ هزار و ۸۱۰ نفر وام خود را معادل ۱۶ میلیون و ۷۱ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال دریافت کرده‌اند در حالی‌که میانگین کشوری ۳/۱۹ درصد است.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۴ هزار و ۱۳۳ متقاضی، ۹ هزار و ۳۲۳ نفر هم‌اکنون در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند که طی هر ماه جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمانشاه برای بررسی شرایط برگزار می‌شود.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه طی سال گذشته موفق شد رتبه هفتم کشوری را در بحث پرداخت وام ازدواج کسب کند که تأیید رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی را در پی داشت.

آذرکمند بیان کرد: پرداخت وام ازدواج به زوج‌های جوان بستگی به اعتبارات بانک‌ها دارد که برای پوشش کامل این تسهیلات و کمک به جوانان برای شروع زندگی خود نیازمند حمایت‌های دولت هستیم.

وی ادامه داد: بانک ملی جزو بهترین بانک‌های عامل برای پرداخت وام ازدواج است و امیدواریم با همت دولت چهاردهم روند اعطا تسهیلات ازدواج سرعت بیشتری داشته باشد.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: طی تيرماه نیز یک هزار و ۷۸۰ نفر وام ازدواج خود را در استان کرمانشاه دریافت کردند که ۳/۳۷ درصد را نسبت به میانگین کشوری به خود اختصاص داده است.


زوج‌های جوان نیازمند تسریع در پرداخت وام ازدواج هستند

زهرا مرادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: جوانان برای تشکیل زندگی و ازدواج نیازمند پرداخت وام ازدواج از سوی دولت و بانک‌ها هستند و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب انتظار می‌رود این روند تسریع شود.

شهروند کرمانشاهی بیان کرد: سامانه وام ازدواج نیز طی ماه‌های اخیر با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده بود به‌نحوی که بسیاری از زوج‌های جوان امکان ثبت درخواست خود را نداشتند و فرصت یک تا دو ماه را برای ثبت درخواست خود از دست دادند.

زوج جوان کرمانشاهی خاطرنشان کرد: پس از ثبت‌نام درخواست وام ازدواج باید در صف دیگری به نام پیامک معرفی به بانک بود و سپس فرآیند دیگری تحت عنوان تشکیل پرونده و فرا رسیدن نوبت دریافت وام با توجه به تأمین اعتبار بود که زندگی جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد: طولانی‌شدن فرآیند وام ازدواج جوانان را نسبت به تشکیل زندگی مشترک با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند و یکی دیگر از موضوعات که سبب دلسردی جوانان می‌شود پرداخت وام‌های بدون دلیل به کارمندان بانک‌ها است که لیست‌های آن هر چند ماه یک‌بار منتشر می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ انتظار می‌رود با توجه به وضعیت شاخص فلاکت و مشکلات اقتصادی در استان کرمانشاه مسئولان استانی و مدیران بانک‌ها اهتمام بیشتری برای تأمین اعتبار وام ازدواج زوج‌های جوانان استان کرمانشاه داشته باشند تا اندکی از مشکلات این مسیر کاسته و تعداد متقاضیان در صف به حداقل خود کاهش پیدا کند.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/VlPPn
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار