حالت تاریک
معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه مطرح کرد:

تأسیس آموزشگاه‌های آزاد گامی برای حفظ موسیقی‌کرمانشاه

تأسیس آموزشگاه‌های آزاد گامی برای حفظ موسیقی‌کرمانشاه

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به فراهم شدن زمینه تأسیس آموزشگاه‌های اصیل موسیقی در استان کرمانشاه، گفت: ایجاد و تأسیس آموزشگاه‌های آزاد موسیقی، گام خوبی در زمینه حفظ این آثار است.

 

جمال برفی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با اشاره به اینکه موسیقی استان کرمانشاه یکی از پایه‌های اساسی موسیقی ایران است، اظهار داشت: موسیقی کرمانشاه با توجه به تنوع آن در میان تمام استان‌های کشور منحصر به‌فرد است.

 

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: اگر به طور خاص موسیقی کرمانشاه مطالعه شود از هوره تا نواهای مختلف و متفاوت را شامل می‌شود مثل سیه چمانه در اورامانات یا مور در مناطق لک‌نشین و این نشان می‌دهد هر منطقه موسیقی مخصوص به‌خود را دارد.

 

وی با اشاره به وجود تنوع در پیشینه موسیقی مثل تنبور و دف در اورامانات یا بادیه و دو زله، گفت: در موسیقی صاحب سبک هستیم.برفی با اشاره به قدمت دستگاه موسیقی، ادامه داد: وجود چهره‌های برجسته‌ای همچون منوچهر طاهرزاده، کیهان کلهر، اخوان پورنادری، لر نژاد، میرزاده و بزرگان دیگر از جایگاه بالای کرمانشاه و اهمیت موسیقی این دیار نشان دارد.

 

وی گفت: در راستای حفظ موسیقی اصیل اقداماتی نظیر ایجاد پایگاه‌های دائمی برای حفظ و پاسداری موسیقی بومی انجام شده که به‌منظور ترویج نواها و آواهای موسیقی کرمانشاه تأسیس شدند و اقدامات دیگر هم به صورت نرم‌افزاری انجام شده است.

 

برفی در ادامه به برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در استان اشاره کرد و گفت: کرمانشاه در این جشنواره که تیر ماه سال جاری برگزار شد، میزبان استان‌های کردستان، لرستان، همدان، ایلام و استان مرکزی بود.

 

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: از دیگر افتخارات، برگزاری جشنواره موسیقی فجر در بهمن ماه امسال بود که در رشته‌های تک‌خوانی، تک‌نوازی و موسیقی خاص اجرا شد.

 

وی گفت: به دلیل حفظ و طرفداری منسجم و رسمی از موسیقی سنتی کرمانشاه در حوزه تشکل‌سازی و هم‌افزایی اقدام به ثبت انجمن موسیقی شده است که به‌زودی انجمن موسیقی راه‌اندازی، هدایت و مدیریت می‌شود.

 

برفی با اشاره به فراهم شدن زمینه تأسیس آموزشگاه‌های اصیل موسیقی در استان کرمانشاه، گفت: ایجاد و تأسیس آموزشگاه‌های آزاد موسیقی، گام خوبی در زمینه حفظ این آثار است.

 

وی با بیان اینکه تعداد ۲۹ آموزشگاه هنری خاص در کرمانشاه مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: در حوزه موسیقی اصیل و ایرانی بالغ بر ۱۰ کارگاه تخصصی در شهرستان‌های استان کرمانشاه برگزار شده است.

 

برفی با اشاره به انجام اقداماتی درحوزه آموزش، تصریح کرد: آموزش رایگان و ابتدایی به علاقمندان موسیقی شامل موسیقی ایرانی اصیل و آموزش تخصصی در حیطه آموزشگاه‌های هنری است به صورت تخصصی به علاقمندان ارائه می‌شود و همچنین کارگاه‌های پژوهشی و علمی در راستای حفظ موسیقی ایرانی ایجاد شده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه حمایت از موسیقی جزو سیاست‌های حوزه هنری است، گفت: درصدد افزایش امکانات هستیم که گروه‌های موسیقی بتوانند بدون محدودیت به اجرای برنامه بپردازند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از