حالت تاریک
گزارش؛

میراثی که زنگنه برای ایران به جا گذاشت

میراثی که زنگنه برای ایران به جا گذاشت

محاکمه مسئولان ترک فعل کرده از سوی دستگاه قضایی موجب خواهد شد تا افکار عمومی بداند هیچ مسئولی در نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در حاشیه امن مسئولیت، از پاسخگویی به پیشگاه مردم معاف باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد و به نقل از راه دانا؛ بیژن نامدارزنگنه، پرسابقه‌ترین وزیر پس از انقلاب اسلامی و یکی از پرحاشیه ترین وزرای کابینه حسن روحانی بود که در مدت 8 سال تصدی گری در وزارت نفت، خسارت های جبران ناپذیری بر کشور وارد کرد.

خساراتی که بخشی از آن به دلیل اقداماتی بود که به دنبال آن زیان های اقتصادی فراوان به کشور وارد شد و بخشی از آن به خاطر ترک فعل هایی بود که در طول 8 سال به امید تحقق برجام و با نگاه ملتمسانه به غرب، کشور را معطل نگه داشت.

انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز در دولت روحانی

انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز در دولت روحانی در حالی اتفاق افتاد که امروز در تمام دنیا تامین سوخت به ویژه گاز برای مصارف خانگی و صنعتی یکی از مهمترین چالش های کشورهای دنیا به شمار می رود. در چنین شرایطی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت روحانی در اقدامی ناباورانه شرکت ذخیره سازی گاز را منحل کرد.

اگرچه با ایجاد مخازن ذخیره گاز، امکان ذخیره سازی این سوخت مهم به ویژه برای ایام سرما در نیمه دوم سال مهیا بود، اما روند این ذخیره سازی از سال 92 و همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم آرام آرام به دست فراموشی سپرده شد.

فسخ مشکوک قراردادهای نفتی به دلایل نامعلوم

علاوه بر عدم توجه به مسئله ذخیره سازی گاز در کشور، به اذعان بسیاری از کارشناسان در طول هشت سال دوران تصدی گری زنگنه در وزارت نفت، در توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک بویژه میادین مشترک با کشور عراق و عربستان سعودی دچار عقب افتادگی فراوان شدیم به طوری که زمینه مهاجرت ذخائر هیدروکربوری به طرف کشورهای رقیب و همسایه و در نهایت خسارت و به یغما رفتن ثروت ملی ما شد.

در دولت روحانی تقریباً نه تنها هیچ میدان مشترک نفتی جدیدی توسعه نیافت، بلکه  برخی طرح‌های توسعه مصوب قبلی و حتی قرارداد و سرمایه‌گذاری خارجی به شکل مشکوک و دلایل نامعلوم توسط آقای زنگنه وزیر نفت وقت، کأن لم یکن و فسخ گردیده‌اند.

طرح توسعه فاز 11 میدان مشترک گازی پارس جنوبی به عنوان مرزی‌ترین فاز با کشور قطر بود که در سال92 به دستور زنگنه این طرح متوقف شد که چند ده میلیارد دلار خسارت برای کشور به دنبال داشت.

هیچگونه اقدام موثری برای تعیین تکلیف توسعه و توسعه تکمیلی میادین مشترک نفتی غرب و جنوب غرب کشور ازجمله: نفت شهر، دهلران، اروند و... انجام نشد و نیز هیچگونه اقدام عملی و اثربخش در طول مدت مسئولیت زنگنه برای تعیین تکلیف ساختارهای اکتشافی مرزی از شمال غرب تا جنوب آبادان انجام نشد.

زنگنه اعتقادی به ایجاد پالایشگاه نداشت

علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی نفت، زنگنه به صراحت اعلام کرده بود که اعتقادی به ایجاد پالایشگاه ندارد؛ پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز که ما را از واردات بنزین بی‌نیاز کرد، رها شد و تنها 15 درصد پیشرفت داشت.

زنگنه همچنین با ساخت فاز 4 ستاره خلیج‌ فارس از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) مخالفت کرد، زیرا اعتقادی به توسعه و تولید پالایشگاه فرآوده‌‌های نفتی در داخل کشور نداشت.

اینها میراث 8 ساله بیژن زنگنه در دولت حسن روحانی بود، میراثی که نتیجه آن میلیاردها دلار خسارت به اقتصاد کشور و مسدود شدن راه های خنثی سازی تحریم ها را به دنبال داشت. حالا، اما دستگاه قضایی با وجود آنکه بارها اعلام شده است که شکایت از وزیر نفت دولت روحانی از کمیسیون اصل 90 مجلس راهی قوه قضائیه شده است، نسبت به محاکمه وی اطلاع رسانی نکرده تا افکار عمومی بدانند که هیچ مسئولی در نظام جمهوری اسلامی ایران نمی تواند در حاشیه امن بی تعهدی نسبت به عملکرد خود از پاسخگویی فرار کند و پس از اتمام مسئولیت، از کار کنار رفته و فقط تبعات عملکردش گریبان ملت را بگیرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از