دوشنبه 26 شهر 1403
1403-06-12 04:49 - شماره خبر : 9475 0
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد مطرح کرد:

تبیین نقش استثماری انگلیس در واپس‌ماندگی ایران

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمانشاه گفت: یکی دیگر از نمونه‌های برجسته خوی مالامال از توحش، که این روزها وقتی به آن می‌نگریم چیزی بیش از دل آزردگی برای ما به ارمغان می‌آورد، نقش کشور انگلیس در واپس ماندگی کشور ایران است.

شهرام فتاحی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: زمانی که به تاریخ جهان، به ویژه پس از انقلاب صنعتی در قرون اخیر برمی‌گردیم، به واقع انقلاب صنعتی بهانه‌ای برای بریتانیا شد تا چپاول دیگر مناطق توسعه‌نیافته در سراسر جهان را دنبال کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه عنوان کرد: به جرأت می‌توان گفت آنچه که باعث مزیت نسبی و برتری بریتانیا بود، عملاً محملی برای عقب نگه‌داشتن بخش قابل توجهی از جامعه جهانی به ویژه کشورهایی در قاره آفریقا و قاره آسیا شد و به نوعی تفکر مرکز پیرامون به وجود آمد.

فتاحی خاطرنشان کرد: کشورهای مرکز به سرکردگی انگلستان و عقب نگه‌داشتن بقیه جهان به منظور تأمین مواد اولیه، ایده‌ای بود که به نوعی از لندن و انگلستان سرچشمه گرفت و موجودیت پیدا کرد و نه تنها محملی برای پیشتازی بریتانیا در قافله توسعه‌یافتگی جامعه جهانی شد بلکه این توسعه‌یافتگی در نهایت بی‌اخلاقی با استثمار و استعمار و عقب نگه‌داشتن دیگر کشورها در آسیا و آفریقا مقدور شد.

این کارشناس مسائل سیاسی اذعان کرد: در برهه‌ای از تاریخ گفته می‌شد که آفتاب در مستعمره‌های بریتانیا هیچ‌گاه غروب نمی‌کند و این حرف گزافی نبود، اما این شعار بیش از اینکه مایه تفاخر باشد عملاً نشان از یک روحیه‌ ددمنشانه و غیر‌انسانی داشت که به قیمت به بردگی کشیدن و به تباهی کشیدن ملل مختلف دنیا این امر محقق شده بود.

وی در ادامه افزود: کشور هند نمونه مهم و برجسته به بردگی کشاندن سایر کشورها، توسط انگلیس است که برای تقریباً دو قرن تحت سخیف‌ترین شکل استعمار قرار می‌گیرد و در نهایت اسرت، تنگ‌دستی و فرو‌دستی عملاً به تولید‌کننده مواد‌ اولیه، نیروی‌کار و حتی نیروی رزمی بریتانیا تبدیل می‌شود.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بیان کرد: یکی دیگر از نمونه‌های برجسته خوی مالامال از توحش، که این روزها وقتی به آن می‌نگریم چیزی بیش از دل‌آزردگی برای ما به ارمغان می‌آورد، نقش کشور انگلیس در واپس‌ماندگی کشور ایران است که با برآمدن حکومت قاجار در تاریخ ایران رقم می‌خورد و این مسئله هم‌زاد با اوج گرفتن روحیات استعماری انگلستان است.

فتاحی تصریح کرد: انگلیس با مداخله در تمام ارکان دولت و ثروت در ایران، اسباب عقب‌ماندگی و وابستگی بخش زیادی از رجال خودفروخته ایرانی را فراهم کرده بود و همواره نگاه ابزارانگارنه به ایران را برای افرادی که اهل سیاست و تاریخ هستند تداعی می‌کند و یادآور قحطی بزرگی می‌شود که با صحنه گردانی ژنرال دانسترویل انگلیسی، در سیاست‌های استعماری و غیرانسانی انگلیس دربازه زمانی سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ منجر به مرگ نیمی از جمعیت ایران شد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه انگلیس در قحطی بزرگ ایران نقش داشته است، اظهار داشت‌: یکی از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌ها در طول تمام تاریخ بشر، در قالب قحطی بزرگ در عرض سه سال در ایران رقم خورد، در کتاب قحطی بزرگ به عینه می‌توان دید که قریب به ۹ میلیون نفر به دلیل قحطی و بیماری‌‌های پی در پی جانشان را از دست می‌دهند و زنده‌ها نیز چندان با مرده‌ها فرقی نداشتند.

فتاحی بیان کرد: پس از کشف نفت در مسجد سلیمان، دندان‌ها و چنگال‌های خون‌آلود استعمار انگلیس کماکان در جان و روان ایرانی‌ها فرو رفته و حیات دوباره این موهش کماکان استمرار پیدا می‌کند و نفت ایران عملاً به بخشی از منابع و منافع بریتانیا تبدیل می‌شود و در این راستا شرکت نفتی بریتیش پترولیوم به تاراج منابع کشور ایران می‌پردازد.

فتاحی افزود: ایران یکی از پیشروترین و بزرگ‌ترین کانون‌های تمدنی در طول تاریخ بوده است اما نقش انگلیس در طول دهه‌های پیش‌تر به ویژه از ابتدای حکومت قاجار تا کشف نفت در ایران، عامل اصلی عقب‌ماندگی تاریخی برای ایران شد که با کشف نفت، نقشه‌های شوم آن‌ها علیه ایران بیشتر شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: جنبش بزرگ ملی شدن صنعت نفت در ایران، برای سال‌های متوالی انگلیسی‌ها را برای اولین‌بار در حوزه‌های استعماری و نیمه‌مستعمره خود با چالش جدی مواجه کرد اما بعدها در قالب کودتای آژاکس دولت مصدق را که مسبب ملی شدن نفت در ایران بود، سرنگون کرد تا به زعم خود به مردم ایران بفهماند که در نهایت در مملکت ایران حرف آخر را انگلیسی‌ها می‌زنند.

فتاحی خاطرنشان کرد: پس از گذشت سال‌ها در زمان محمدرضا پهلوی نیز این قصه پرغصه کماکان ادامه دارد و محمدرضا شاه حتی عامل اصلی سقوط حکومت پهلوی را انگلیسی‌ها می‌داند، لذا این مسئله به نوعی تا انقلاب اسلامی که یک انقلاب ضداستبدادی و ضداستعماری است، طول می‌کشد و پیروزی انقلاب اسلامی سد معبری برای اعمال نفوذ انگلیسی‌ها می‌شود که عملاً به صورت مخفی در همه ارکان قدرت در ایران نفوذ داشتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در پایان گفت: کارنامه انگلیسی‌ها در تاریخ جهان به ویژه دو قرن اخیر  و در تاریخ کشور ایران، تباه است و عملکردی نابخشودنی دارد که خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با ایجاد حکومت جمهوری اسلامی، از دست‌درازی این کشور نسبت به مرز و بوم ما جلوگیری شد در واقع امام خمینی (ره) با سیاست‌های خود راه مبارزه با استعمار چند ۱۰۰ ساله انگلیس را در پیش گرفتند.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4ypwl
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار