حالت تاریک
یک متخصص مغز و اعصاب:

بیماری «ام‌اس» درمان قطعی ندارد

بیماری «ام‌اس» درمان قطعی ندارد

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: در حاضر «ام‌اس» درمان قطعی ندارد اما حمله‌های ام‌اس ممکن است به یک‌باره از بین بروند اما شخصی که بیماری ام‌اس در او تأیید می‌شود باید هرچه زودتر درمان خود را آغاز کند.

پیام محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه در استان کرمانشاه بیماری «ام‌اس» در حد متوسطی شایع است، اظهار داشت: در بیماری «ام‌اس» ماده‌ای به نام میِلین در دستگاه عصبی مرکزی دچار تخریب می‌شود، بر اساس اینکه ماده میِلین در کجای مغز آسیب ببیند، علائم مختلفی برای بیماری به وجود می‌آید.

این متخصص مغز و اعصاب کرمانشاهی افزود: این بیماری در زنان دو برابر مردان دیده می‌شود و معمولاً این بیماری در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سال شایع می‌شود، البته در مواردی در سنین بالاتر و پایین‌تر از این محدوده هم دیده شده است.

وی گفت: بیماری ام‌اس در سفید‌پوستان بیشتر از سیاه‌پوستان رایج است و در نیم‌کره شمالی زمین بیش از نیم‌کره جنوبی آن دیده می‌شود.

محمدی تصریح کرد: فرضیات مختلفی برای علل به وجود آمدن این بیماری در نظر گرفته شده است، عوامل ژنتیکی، خود ایمنی و دیگر عوامل می‌توانند موجب بروز ام‌اس در یک فرد شوند.

وی ادامه داد: قوی‌ترین فرضیه در به وجود آمدن ام اس این است که در این بیماری بدن  علیه خود واکنش نشان می‌دهد و باعث از بین رفتن میِلین می‌شود، این واکنش معمولاً یک واکنش تحریکی است. 

محمدی خاطرنشان کرد: در این بیماری برخی ویروس‌ها تحریک می‌شوند که از آن میان می‌توان ویروس‌های سرخک، زُنا و آنفلوانزا را نام برد، در واقع تحریک ویروس‌های بیماری‌زا ممکن است موجب تحریک سیستم ایمنی بر علیه سلول‌های میِلین و نابودی این سلول‌ها در سیستم مرکزی شود.

وی افزود: با از بین رفتن میلین سرعت انتقال داده‌های پیام کُند می‌شود با توجه به اینکه میلین در کدام قسمت از مغز دچار آسیب شده باشد کارکِرد عضو مربوط به آن قسمت نیز دچار اختلال می‌شود.

محمدی ادامه داد: مثلاً ممکن است میلین در قسمت مربوط به اعصاب بینایی دچار تخریب شود که در این صورت فرد دچار یک بیماری در قسمت بینایی خود به عنوان نِرویک اپتیک می‌شود که این بیماری یکی از شایع‌ترین علائم بیماری ام‌اس است و غالباً یک طرفه بروز پیدا می‌کند. 

این پزشک متخصص مغز و اعصاب گفت: در این بیماری، بیمار دچار کاهش دید شده و حرکات چشم او دردناک می‌شود، پس از درمان، بیمار بین یک تا دو هفته علائم بینایی خود را بازیابی می‌کند.

وی بیان کرد: از دیگر نشانه‌های این بیماری ضعف اندام‌ها است، این ضعف ممکن است در یک پا، هر دو پا، نیمی از بدن و یا هر جای دیگر از بدن بروز پیدا کند اگر التهاب در مخچه یا ساقه مغز یک فرد ایجاد شود ممکن است دچار عدم تعادل شود. 

محمدی ادامه داد: علائم حسی همچون گِزگِز و مورمور شدن در انگشتان دست و پا، یا به اصطلاح بی‌قراری در دست و یا پا، از دیگر نشانه‌های این بیماری هستند. اگر علائم ذکر شده به عنوان حمله محسوب شوند حداقل باید به مدت ۲۴ ساعت ادامه پیدا کنند تا بتوان آنها را نشانه‌هایی از بیماری ام‌اس تلقی کرد. 

وی گفت: خستگی مفرط و زودرس، و دوبینی نیز از دیگر علائم شایع در بیماران مبتلا به ام‌اس هستند، برخی از بیماران نیز دچار بی‌اختیاری در ادرار و مدفوع می‌شوند که این مورد معمولاً از علائم اولیه ام‌اس نیست. 

محمدی عنوان کرد: برخی بیماران نیز با پیشرفت این بیماری ممکن است دچار اختلالات شناختی و افسردگی شوند، این بیماران معمولاً تحمل گرما و دمای زیاد را ندارند و در دمای بالا علائم بیماری آنها تشدید می‌شود. 

وی اذعان داشت: اگر خویشاوندان درجه یک همچون خواهر برادر یا والدین یک فرد سابقه ابتلا به این بیماری را داشته باشند احتمال ابتلای آن فرد به این بیماری تا ۱۵ برابر بیشتر می‌شود بنابراین، وراثت و ژنتیک یک فاکتور نسبتاً تأثیرگذار در ابتلا به این بیماری است.

 محمدی عنوان کرد: در دوقلوهای تک‌تخمی اگر یکی از آنها به این بیماری مبتلا شود، احتمال ابتلای دیگری نیز نسبتی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهد بود، هرچند توارث یک عامل نسبتاً تأثیرگذار در ابتلا به این بیماری است اما در این خصوص، عامل غالب محسوب نمی‌شود. 

وی افزود: ام‌اس درمان قطعی ندارد اما حمله‌های ام‌اس ممکن است به یک‌باره از بین بروند و حتی چندین سال هم به سراغ فرد نیایند اما شخصی که بیماری ام اس در او تأیید می‌شود باید هرچه زودتر درمان خود را آغاز کند تا بتوان به میزان زیادی از بروز حملات ناشی از این بیماری در او جلوگیری کرد.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: در صورت سهل‌انگاریِ بیمار و عدم مراجعه به موقع به پزشک، با بروز هر بار حمله ممکن است قسمتی از بدن دچار نقص شده و ناتوانی‌هایی در او به وجود آیند.

وی با بیان اینکه درمان‌های مختلفی برای این بیماری وجود دارد، گفت: در نوع حاد این بیماری، فرد بیمار بستری می‌شود و با داروهای خاصی تحت مداوا قرار می‌گیرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از