مدیرگروه مطالعات اسلامی زن و خانواده جامعهالزهرا (س):
زن ایرانی مهندس تربیت نسل آیندهساز است
مدیر گروه مطالعات اسلامی زن و خانواده جامعه الزهرا (س) با اشاره به جایگاه زن در منظومه فکری انقلاب اسلامی گفت: زن ایرانی مهندس تربیت نسل آیندهساز است و هویت اسلامی بستر نقشآفرینی آگاهانه او را در تحولات اجتماعی شکل میدهد.
ریحانه کارپرور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ در تبیین پیوند حجاب با گفتمان انقلاب اسلامی، آن را نه صرفاً تکلیف فردی، بلکه نشانه منزلتبخش هویت زن مسلمان دانست و اظهار داشت: این هویت با اراده، آگاهی و مسئولیت اجتماعی در مسیر تمدنسازی معنا مییابد.
وی حجاب را حامل پیام آرامش، کرامت و قدرت فرهنگی معرفی و تصریح کرد: پوشش زن مسلمان در منظومه انقلاب، ضرورتی برای رفع محدودیت نیست، بلکه میعادگاهی برای آزادی معنوی و مصونیت فکری است؛ آزادی که زن را به نقطه انتخابهای روشن رهنمون میسازد.
مدیر گروه مطالعات اسلامی زن و خانواده پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) تأکید کرد: بازخوانی عفاف در بستر اجتماعی امروز، نیازمند نگاهی فراتر از ظواهر است؛ زیرا عفاف بر مدار کنترل درونی، عزت نفس و احترام متقابل حرکت میکند و جامعه را از هیاهوی مصرفزدگی، نمایشگری و تنمحوری فرهنگ مدرن دور نگاه میدارد.
کارپرور با اشاره به اینکه پوشش اسلامی پیوندی ژرف با آرمانهای انقلاب دارد، خاطرنشان کرد: این گفتمان، زن را موجودی کنشگر و اثرگذار میبیند و حجاب را سپری برای حذف نقشها نمیداند؛ بلکه آن را ابزاری برای شکوفایی استعدادها و استحکام بنیانهای اخلاقی جامعه معرفی میکند.
وی افزود: هویت زن مسلمان در انقلاب اسلامی بر دو ستون معرفتی و تمدنی بنا شده است؛ ستون نخست ریشه در ایمان و باورهای الهی دارد و ستون دوم، نقشآفرینی فعال در صحنههای اجتماعی، علمی و فرهنگی را ضروری میداند؛ امری که حجاب در آن جایگاهی تعیینکننده دارد.
عضو گروه مطالعات خانواده دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پیوند میان عفاف و خودباوری بانوان را ضروری دانست و گفت: عفاف، نگاه زن به خود را از ابزاری بودن به اصالتبخشی تغییر میدهد و او را از نگاههای بیرونی بینیاز میسازد؛ این استقلال روحی زمینهساز نوآوری، خلاقیت و حضور مؤثر در میدانهای بزرگ اجتماعی است.
وی هویت زن مسلمان را الگویی چندبُعدی دانست که هم ریشه در گذشته اصیل خود دارد و هم به آینده تمدن نوین اسلامی چشم دوخته است؛ آیندهای که در آن، زن با وقار و آگاهی در کنار مرد، پیماندار عدالت، تربیت نسل مؤمن و شکوفایی اجتماع خواهد بود.
کارپرور با اشاره به اهمیت نقش زن در دوران ظهور گفت: باور به مهدویت، افق رسالتهای بانوان را گستردهتر میکند؛ زیرا زن منتظر، تنها ناظر تحولات نیست، بلکه بازیگر اصلی در آمادهسازی جامعه برای عدالت موعود و گسترش عقلانیت و معنویت خواهد بود.
مدیر گروه مطالعات اسلامی زن و خانواده پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) تصریح کرد: پوشش و عفاف زن مسلمان زمینهساز اجتماعی امن برای رشد ارزشهای مهدوی است؛ ارزشهایی که بر سلامت روابط، پاکیزگی نگاهها و حفظ حرمت انسانها استوار است و جامعه را برای پذیرش حکومت عدل جهانی مهیا میسازد.
به گفته کارپرور: گفتمان انتظار، هویت زن را از انفعال دور میکند و او را در جایگاه کنشگری آگاه قرار میدهد؛ زیرا زن منتظر، مسئولیت اخلاقی، تربیتی و فرهنگی خود را میشناسد و با قدرت، جامعه را به سوی تحولهای بنیادین هدایت میکند.
وی در ادامه به تأکیدات رهبر انقلاب درباره زن اشاره کرد و گفت: معظمله، زن مسلمان را موجودی دارای شأن، کرامت و ظرفیتهای بیبدیل میدانند و بر پاسداشت هویت اصیل اسلامی - ایرانی او تأکید دارند؛ هویتی که از تقلیدهای غربزده فاصله میگیرد و بر خوداتکایی فرهنگی بنا میشود.
این عضو گروه مطالعات خانواده دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: رهبر انقلاب، حجاب را بخشی از منظومه امنیت روانی جامعه معرفی میکنند و معتقدند که این پوشش، علاوه بر بُعد فردی، سهمی مهم در سلامت اجتماعی دارد؛ چرا که روابط انسانی را از لغزشها دور و مسیر رشد فضیلتها را هموار میسازد.
وی تأکید کرد: از نگاه رهبری، زن مسلمان نه محدود میشود و نه در حاشیه قرار میگیرد؛ بلکه با برخورداری از معرفت، علم و عفاف، در مرکز تحولات تمدنی قرار گرفته و میتواند نقشهای برجسته مدیریتی، علمی، فرهنگی و تربیتی را همزمان و با موفقیت ایفا کند.
کارپرور به «الگوی سوم زن مسلمان» اشاره کرد و توضیح داد: این الگو تلاش دارد تصویری از زن ارائه دهد که نه شبیه زن غربی، شیءسازیشده است و نه همچون زن شرقی، سنتی و منفعل عمل میکند؛ بلکه بانوی مسلمان ایرانی، توانمند، مؤمن، خلاق و جامعهساز است، با هویتی ریشهدار و آیندهساز.
وی بیان کرد: الگوی سوم، زن را مجموعهای هماهنگ از عقلانیت، معنویت و مسئولیتپذیری معرفی میکند؛ الگویی که میتواند در برابر هجوم الگوهای تحریفشده جهانی مقاومت کند و تصویری اصیل از زن را در سطح منطقه و جهان به نمایش بگذارد.
کارپرور افزود: حجاب در این الگو نه طرحی ظاهری بلکه نشانهای هویتی است؛ نشانهای از انتخابی آگاهانه که زن را صاحب استقلال، آرامش و قدرت نرم میسازد و او را در برابر نگاههای کالاییکننده، توانمند و آزاد نگه میدارد.
مدیر گروه مطالعات اسلامی زن و خانواده پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) با تأکید بر اینکه زن مسلمان امروز نیازمند روایتسازی تازهای از هویت خود است، خاطرنشان کرد: رسانهها، نهادهای فرهنگی و مراکز علمی باید تصویر زن تراز انقلاب را با زبانی جذاب و همسو با نیازهای نسل جدید بازآفرینی کنند تا الگوی سوم در اجتماع نهادینه شود.
کارپرور معتقد است: جامعه اسلامی برای حرکت به سوی تمدن مهدوی، باید نقش زن را به عنوان محور تربیت نسل منتظر جدی بگیرد؛ نسلی که با ایمان، پاکی، بصیرت و خودباوری، تربیت شده و میتواند مسئولیتهای بزرگ عصر ظهور را بر دوش گیرد.
وی بیان کرد: بانوان مؤمن، با پایبندی به عفاف و پوشش، امنیت روانی نسل آینده را تضمین و ارزشهای اخلاقی را در خانواده و اجتماع تزریق میکنند؛ ارزشهایی که جامعه منتظر را به سمت همبستگی، عدالتخواهی و خردورزی سوق میدهد.
کارپرور همچنین بر ضرورت تولید گفتمان نوین درباره حجاب تأکید کرد: گفتمانی که از زبان تحکم فاصله بگیرد و به روایت زیباییشناختی، معرفتی و هویتی نزدیک شود تا نسل جوان بتواند حقیقت این موضوع را به عنوان راهی برای رشد معنوی و آرامش درونی دریابد.
وی گفت: تقویت جاذبههای فرهنگی و هنری در تبیین حجاب ضروری است؛ زیرا نسل امروز با روایتهای تصویری و احساسی ارتباط عمیقتری برقرار میکند و لازم است رسانهها به زبان تازهای برای روایت عفاف و کرامت زن مسلمان دست یابند.
مدیر گروه مطالعات اسلامی زن و خانواده پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) در پایان سخنان خود، حجاب را پرچم هویت زن مسلمان دانست و اظهار داشت: زن ایرانی با بهرهگیری از آموزههای انقلاب، توصیههای رهبری و امید به آینده مهدوی، میتواند الگوی نوینی از زن را در جهان معاصر معرفی کند؛ الگویی که سرچشمه عزت و آرامش بشر در این دوران است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!