حالت تاریک
مسئولان به هوش باشید؛

نواخته‌شدن زنگ خطر بحران کم‌آبی در سنقر

نواخته‌شدن زنگ خطر بحران کم‌آبی در سنقر

قابل توجه مسئولان استان کرمانشاه و شهرستان سنقر و کلیایی، زنگ خطر اعلام وضعیت بحرانی کم‌آبی و قحطی آب در سنقر به صدا درآمد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ بحران کم‌آبی در کشور جزو بزرگ‌ترین مشکلات است که  تمام جوانب زندگی حتی در  صنعت را مورد تأثیر قرار داد، در گریزی به مقالات اقلیمی، ایران از جمله کشورهایی است که بارندگی کمی در طول سال داشته و به همین دلیل اغلب مناطق آن بیابانی و کویری بوده و با کمبود منابع آبی مواجه است. 

همچنین در دو دهه اخیر با مشکل خشکسالی مواجه بوده‌ایم چنان‌که ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی به عنوان یکی از کشورهای خشک و نیمه‌خشک شناخته شده و این مسأله مخصوصاً در بخش‌های شرقی و مرکزی بیشتر دیده می‌شود.

 دلایل متعددی در رخ دادن و مواجه شدن با کمبود و بحران آب در ایران وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از اینکه استان کرمانشاه هم به تبع جزو استان‌هایی است که دچار تعییرات اقلیمی و آب و هوا و با کمبود آب مواجه شده که از جمله عوامل می‌توان به وقوع خشکسالی‌های پی در پی و کمبود بارندگی‌ها در نتیجه تغییرات اقلیمی و آب و هوا در استان اشاره کرد در نتیجه با عدم مدیریت به موقع منابع آبی در آینده نزدیک استان با تنش آبی مواجه هستیم.

شهرستان سنقر و کلیایی با توجه به  زمستان سرد و طولانی، سرمای سخت و سنگین و تابستانی گرم و کوتاه، بهاری پرباران و پاییزی سرد جزو شهرستان‌های سردسیر استان است، ارتفاع زیاد و عرض جغرافیایی نسبتاً بالا موجب پیدایش شرایط آب و هوایی سرد در سنقر شده‌ تا جایی که در سال‌های اخیر بنا به دلایل زیادی با بحران کمبود آب در سطح شهرستان و روستاهای متعدد مواجه شده‌ایم. بر همین مبنا با شهریار حیاتی؛ مدیر آبفای شهرستان سنقر و کلیایی به گفتگو نشسته‌ایم؛

 مرصادنیوز: روند تکمیل تصفیه‌خانه آب سنقر تا کجا پیش رفته است؟

 حیاتی: تصفیه‌خانه آب سنقر از نظر سازه‌ای تا پایان مردادماه امسال تکمیل می‌شود و قرارداد مکانیکال و برقی در دست امضاء است و طبق برنامه فاز یک تصفیه‌خانه اواخر اردیبهشت ۱۴۰۴ وارد مدار می‌شود. 

 مرصادنیوز: به منظور رفع پوسیدگی یا به اصلاح قدیمی بودن شبکه لوله‌کشی شهرستان چه اقداماتی انجام شده است؟

 حیاتی: پوسیدگی لوله آبرسانی به معنی خاص نداریم ما بالغ بر ۱۴۹ هزار متر لوله‌گذاری داخل شهر داریم و هر کجا احساس کنیم پوسیدگی دارد اصلاح می‌کنیم، هزینه هر متر لوله‌گذاری با هزینه‌های آسفالت و ... حدود ۳ میلیون تومان می‌شود.

 مرصاد‌نیوز: علت گل‌آلود بودن و کدری آب در برخی مناطق و علت ازدیاد کلر در آب چیست؟

 حیاتی: شبکه بهداشت شهرستان سنقر و آزمایشگاه مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه روزانه نسبت به پایش کیفی و کلرسنجی و کدورت در حد استاندارد، در نقاط مختلف شهرستان سنقر و روستاها اقدام می‌کند لذا نگرانی از بابت کیفی متصور نیست ضمناً هرگونه گزارش مردمی ارائه شود امور آب و فاضلاب سنقر در اسرع رسیدگی می‌کند.

 مرصادنیوز: علت نبود و قطعی آب و همچنین نبود سیستم آبرسانی و  لوله‌کشی مناسب در برخی روستاهای شهرستان چیست؟

 حیاتی: سنقر بالغ بر  ۲۲۰ روستا دارد که حدود ۲۱۰ روستای دارای سکنه هستند و ۱۵۸ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب سنقر قرار دارند که از همه خدمات ممکن برخوردارند و در صورت همکاری همه دهیاران و شوراها و جلوگیری از آبیاری سبزی و درخت توسط آب شرب و استفاده از آب غیرمجاز مسلماً مدیریت آب راحت‌تر می‌شود.

 مرصادنیوز: نقش دهیاران و شوراها را در خدمات‌رسانی بهتر در سطح روستاها چقدر تعیین‌کننده می‌دانید؟

 حیاتی: در روستاهایی که دهیار و شورا همکاری خوبی دارند، بهترین خدمات ارائه می‌شود، با توجه به تعدد روستاهای سنقر و کلیایی و ارائه خدمات بهینه با همکاری مردم این موضوع میسر است.

 مرصادنیوز: چه اقدامات در سطح روستاهای شهرستان سنقروکلیایی در راستای تکمیل پروژه آبرسانی دارید؟

 حیاتی: ۱_کارهای انجام شده پروژه هفت آشیان سنقر و کلیایی با همکاری و پیمانکاری قرارگاه امام حسن مجتبی و سپاه محترم و کارفرمایی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه. 

۲_ الحاق ۱۴ کیلومتر خط انتقال مسیر پلنگین به دار حیدر و احداث هفت حوض‌چه شیرآلات مسیر پلنگین به دار حیدر

۳_ احداث مخزن ۱۰۰ مترمکعبی آرانله یک باب

اجرای دوباب فشارشکن ۱۰ مترمکعبی پلنگین و نرسیده به روستای آرانله، اجرای کامل شبکه داخلی آرانله

۴_ اجرای کامل شبکه داخلی یارگله

۵_ اجرای کامل شبکه داخلی کوچکینه

۶_ در بخش پروژه آگاه، اجرای ۴۰ کیلومتر خط انتقال شامل روستاهای کهریز _  سرخم _تپه‌اسماعیل_ ویژه_اکبرآباد _خانقاه علیا _خانقاه سفلی_خانقاه وسطی_باقر آباد 

۷_اجرای ۱۳ باب مخزن، احداث دو ایستگاه پمپاژ در روستای کهریز و کنار پاسگاه کهریز

اجرای کامل شبکه داخلی خانقاه وسطی و خانقاه سفلی و باقر آباد ،نصب ۲۰ باب حوض‌چه شیرآلات مسیر کهریز به تپه اسماعیل

 مرصادنیوز: علت قطعی‌های مکرر آب در شهرستان سنقروکلیایی چیست؟ 

حیاتی: با توجه به اینکه آب شرب شهرستان به حلقه‌های چاه هم متصل است یکی از عمده دلایل قطعی به دلیل وقوع پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر و کاهش منابع آبی زیرزمینی در این شهرستان است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از