حالت تاریک
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه:

افراد دارای مهارت به‌هیچ عنوان بیکار نمی‌مانند

افراد دارای مهارت به‌هیچ عنوان بیکار نمی‌مانند

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه شرکت‌ها نیروهای خود را به صورت تخصص‌محور استخدام می‌کنند، گفت: افراد دارای مهارت به‌هیچ عنوان بیکار نمی‌مانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، عزیز نوری امروز دوشنبه در همایش کسب و کار که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در مباحث مدیریت، مبحثی تحت عنوان مدیریت خلاق وجود دارد که متاسفانه بعضی اوقات در جابجایی این اصطلاحات مرتکب اشتباهاتی می‌شویم که این اشتباهات به جای اینکه مسیر یادگیری را کوتاه کند آن را طولانی‌تر می‌کند.

 

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه افزود: خلاقیت یعنی تلاش برای یک تغییر هدفدار در توان اجتماعی، این توان اجتماعی وقتی بالا می‌رود که بر روی تمامی جنبه‌های فردی و اجتماعی ما تاثیر بگذارد.

 

وی گفت: تا خلاقیت نباشد نوآوری به وجود نمی‌آید باید حتماً ایده خلاقی وجود داشته باشد که تبدیل به نوآوری شود ما تا وقتی مسئله‌ای طرح نشود دنبال راه حل آن نمی‌رویم همیشه فکر می‌کنیم کارآفرین کسی است که به طور مستقیم ورود می‌کند و کار او به عینه قابل مشاهده است در حالیکه باید گفت که این تعبیر از کارآفرینی درست نیست.

 

نوری خاطرنشان کرد: در بحث کارآفرینی دو نوع کارآفرین وجود دارد یکی کارآفرین تئوری و دیگری کارآفرین عملی.وی با بیان اینکه کسی که دارای ایده‌های خلاقانه است را کار‌آفرین تئوری می‌نامند، تصریح کرد: در واقع کارآفرین تئوری ایده‌های خلاق را عرضه و آنها را توسط مجریان تبدیل به نوآوری می‌کند.

 

نوری ادامه داد: ما در استان در طی سال‌های اخیر حرکت رو به رشدی داشته‌ایم همین ایده‌ای که در این همایش ما را دور هم جمع کرده نشان دهنده حرکت رو به رشد استان است اگر جایگاه کسی که دارای خلاقیت و ایده‌های نو در بازار است را بشناسیم می‌فهمیم که او انسانی با اراده و معتقدی است.

 

وی در بحث محرومیت نیز گفت: دو نوع محرومیت آشکار و پنهان وجود دارد محرومیت آشکار مثلاً این است که بگوییم دانش‌آموزی در نقطه‌ای محروم زندگی و تحصیل می‌کند. اما محرومیت پنهان آن است که فردی در همان محل و یا حتی در محلی بسیار غنی با ایده‌های مبتکرانه و خلاقانه زندگی می‌کند و ما قادر به یافتن او نیستیم.

 

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا همچون ژاپن به عنوان مثال اگر شرکتی تازه تاسیس بخواهد ۱۰ نفر کارگر را به خدمت بگیرد، این کار را به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای واگذار می‌کند.

 

وی ادامه داد: در پی این آگهی افراد متقاضی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند و آن سازمان در مدت استاندارد بین المللی آموزش‌های لازم را به آنها برای احراز آن شغل ارائه می‌کند در پایان دوره سازمان از آنها امتحان می‌گیرد و نمرات آنها به شرکت متقاضی نیروی کار اعلام می‌شود. شرکت نیز بر اساس نمرات و توانمندی‌های درج شده در کارنامه آنها این اشخاص را استخدام می‌کند.

 

نوری افزود: شرکت‌های خارجی همچون سی بی تی که بنده در آن حضور یافتم نیروهای خود را به صورت تخصص‌محور استخدام می‌کنند. مثلاً از میان تعمیرکاران و برقکاران خودرو کسی را که فقط تخصص انژکتور دارد و به اصطلاح انژکتور کار استخدام می‌کنند یا فقط کسی که در زمینه شاسی تخصص دارد و مورد احتیاج شرکت است را به کار می‌گیرند و نه کسی که از هر چیزی اندکی بلد است یعنی یک مکانیک کلی را استخدام نمی‌کنند.

 

وی گفت: آنها هر متخصص را فقط در یک حیطه خاص می‌خواهند، از این رو فرد نیازمند به ۶۰۰ ساعت آموزش نیست و چون کارش فقط در یک حیطه تخصصی است ۲۰ ساعت آموزش برای او کافی‌ است.

 

این مسئول با تاکید بر اینکه واقعیت این است که افراد دارای مهارت به هیچ عنوان بیکار نمی‌مانند، گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه در بخش دولتی در ۱۱۸ کارگاه سطح استان در حال فعالیت است و از ابتدای سال تاکنون درصدد برآمده‌ایم که آموزش‌های خود را تقاضا محور کنیم.

 

وی افزود: بنابراین ما از عزیزان کارفرما و صاحبان صنایع تقاضا می‌کنیم که اگر می‌خواهند نیروی جدید استخدام کنند، از طریق سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اقدام نمایند. اگر ما فرد آموزش دیده‌ای در زمینه‌ای که شرکت می‌خواهد نداشته باشیم از خود آن شرکت می‌خواهیم که فردی را برای آموزش دیدن به ما معرفی کند و یا اجازه دهد ما فردی را در آن رشته آموزش دهیم و برای کار به شرکت گسیل کنیم.

 

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه ما باید فرهنگ کار در استان را عوض کنیم خاطرنشان کرد: این فرهنگ کار باید از مهد کودک‌ها آموزش داده شود.

 

نوری با اشاره به اینکه مراکز استعدادیابی در استان باید تقویت شوند و کارفرمایان شرکت‌ها و صاحبان صنایع باید اخلاق حرفه‌ای را بالا ببرند، اذعان داشت: به عنوان مثال همین کارگران لب‌آب یا پل ولایت را نگاه کنید که نشسته‌اند و منتظر کار هستند می‌توان برای این افراد متولی پیدا کرد این متولی می‌تواند مشخصات آن فرد اعم از شماره تلفن و آدرس او را داشته باشد و سپس اگر شرکتی نیازمند به آنها بود می‌تواند در موقع نیاز به‌کار با سرویس ایاب و ذهاب آنها را بکارگیری کند.

 

وی تاکید کرد: این سازمان آمادگی کامل دارد تا تمام نیازهای کارفرمایان، صاحبان صنایع و شرکت‌ها را برای تأمین نیروی کار متخصص پوشش دهد حتی اگر برای آموزش افراد در استان کرمانشاه مدرس نداشته باشیم حاضریم بهترین مدرسان را از استان‌های صنعتی‌ کشور برای آموزش نیروی کار به استان دعوت کنیم.

 

نوری با بیان اینکه ۸۵ درصد از آموزش‌های ما عملی و ۲۵ درصد تئوری است، گفت: باید سطح مهارت کارگران و کارکنان شاغل در صنایع ارتقاء پیدا کند و نیروهای شاغل نیز باید آموزش‌های به‌روز دریافت کنند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از