دوشنبه 26 شهر 1403
1403-06-15 18:38 - شماره خبر : 9585 0
رئیس سازمان بسیج اساتید کرمانشاه مطرح کرد:

وفاق شتاب‌دهنده در تأمین منافع جمعی

رئیس سازمان بسیج اساتید سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه با اشاره به شعار دولت جدید، گفت: یکی از عوامل مؤثر و شتاب‌دهنده در پیشبرد و تحقق اهداف مشترک یک جامعه، وجود وفاق در مسائل مربوط به آن جامعه است.

نامدار یوسفوند در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی از عوامل مؤثر و شتاب‌دهنده در پیشبرد و تحقق اهداف مشترک یک جامعه، وجود وفاق در مسائل مربوط به آن جامعه است.

رئیس سازمان بسیج اساتید سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه افزود: در کوچک‌ترین واحدهای اجتماعی همچون خانواده تا مصادیق بزرگتر و ملی، داشتن وحدت و وفاق اجتماعی مؤثر و سازنده باشد و با کاهش اختلافات، از بروز آسیب‌های ناشی از آن نیز جلوگیری می‌کند.

وی گفت: سرعت بخشیدن به اجرای برنامه‌ها خصوصاً طرح‌های کلان و راهبردی نیازمند بستری مناسب، پذیرا و شتاب‌دهنده است که وفاق ملی به عنوان پیش‌نیازی ضروری برای وحدت و انسجام کشور، می‌تواند کیفیت حاکمیت را در این حوزه ارتقا دهد و زمینه را پیشرفت سریع‌تر فراهم آورد.

یوسفوند ادامه داد: در نظام‌های مردم‌سالار، به‌ ویژه در نظام مردم‌سالار دینی این امر شایسته و قابل تحسین است که رئیس‌جمهور برآمده از رأی مردم، عملاً رئیس‌جمهور همه مردم است و بعد از موفقیت در انتخابات اقلیت را هم در نظر بگیرد و به خواسته‌ها و برنامه‌های مورد نظر آنها نیز احترام بگذارد و به تناسب رأی اقلیت آنها را در سیستم حکم‌رانی مشارکت دهد کما اینکه در نظام پارلمانی این موضوع به‌صورت طبیعی دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در انتخاب اخیر ریاست‌جمهوری، تأکيد رئیس‌جمهور منتخب بر وفاق ملی که قطعاً در اقبال عمومی بی‌تأثیر هم نبوده و در ادامه راه هم مؤثر خواهد بود یکی از نقاط قوت رئیس جمهور منتخب محسوب می‌شود. 

یوسفوند تصریح کرد: در نظام‌های دموکراتیک، به ویژه در نظام مردم‌سالار دینی رئیس‌جمهور منتخب، امانت‌دار آرای همه مردم است؛ وی مؤظف است با رعایت عدالت به مطالبات همه گروه‌های اجتماعی پاسخگو باشد، توجه به خواسته‌های اقلیت‌ها و مشارکت دادن آن‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری، نه‌تنها یک ضرورت اخلاقی است، بلکه به تقویت ثبات و پایداری نظام نیز کمک شایانی خواهد کرد؛ همان‌طور که در نظام‌های پارلمانی، این اصل به صورت ساختاری در نظام سیاسی نهادینه شده است.

وی ادامه داد: در این فرآیند هر چه به موضوع شایسته‌سالاری اهتمام شود در مقبولیت و محبوبیت این شعار کمک کرده‌ایم، توجه ویژه به قوانین و مقررات بالادستی به‌خصوص قانون اساسی و قانون برنامه و راهبردهای تضمین‌کننده منافع و امنیت ملی در استحکام و پویایی رویکرد وفاق ملی و جلب همکاری همه نیروها و بکارگیری همه ظرفیت‌ها مؤثر و کارساز است.

یوسفوند گفت: وفاق شکل گرفته در کشور، حول قوانین نظام اسلامی و در دایره تلقی کارگزار آن بودن که به انتخابات و فرد منتخب رسمیت بخشیده است از الزامات دیگر این نگاه پسندیده است، همان‌طور که رئیس‌جمهور منتخب در اولین گفتگو با مردم به این نکته اشاره کرد که ما باید کاری کنیم وفاق ملی در چارچوب قانون شکل بگیرد.

وی افزود: تجربه چهل و پنج ساله انقلاب اسلامی نشان داده است که رابطه تنگاتنگ امام و امت، کلیدواژه موفقیت در تمام عرصه‌ها بوده است و به ما آموخته است که رابطه مستحکم امام و امت، در وفاق، اتحاد و انسجام، دست‌یابی به اهداف بلند و عبور از مشکلات مؤثر و کارساز بوده است. 

این عضو هیأت‌ علمی دانشگاه رازی بیان کرد: تقویت این رابطه بوسیله دولت و حلقه‌های میانی می‌تواند در رسیدن به اهداف بلند وفاق ملی کمک شایان توجهی کند؛ مقام معظم رهبری نیز قبل از همه ما به عنصر وفاق و انسجام ملی برآمده از آن عنایت داشته و دارند و خطاب به دولت‌های مختلف اهمیت این موضوع را گوشزد فرموده‌اند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۱ خطاب به دولت وقت به نکاتی اشاره کردند و فرمودند: برای اینکه ما بنیان‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را مستحکم کنیم، اولین پیش‌نیاز قطعی ما، ایجاد وفاق و وحدت کلمه است برای وفاق باید همه تلاش کنند، معنای وفاق این نیست که گروه‌ها و تشکیلات و جناح‌های گوناگون اعلام انحلال کنند؛ نه، هیچ لزومی ندارد.

یوسفوند در ادامه با اشاره به سخنان معظم‌له بیان کردند: وفاق یعنی خوش‌بینی متقابل، رحم و مهربانی، تحمل یکدیگر، همکاری برای دستیابی به اهداف والا، پرهیز از تنش، بدرفتاری، درگیری، اهانت و اتهام‌زنی.

وی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ در آغاز شکل‌گیری دولت دوازدهم خطاب به دولت وقت فرمودند: «دولت باید مظهر وفاق باشد، بعضی از این تغایرهای موهومی را که در بین مردم وجود دارد، بایستی با نگاه وفاق‌آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم این توهم‌ها را تضعیف کرد حالا ممکن است این نگاه‌ها، این اختلاف نظرها به کلی از بین نرود، لکن بایستی از تأثیرگذاری آنها در حرکت جامعه جلوگیری کرد».

یوسفوند تصریح کرد: بر این اساس آنچه که قطعی است این موضوع است که امام و امت از رویکرد وفاق ملی استقبال می‌کنند و دولت‌مردان به‌عنوان کارگزاران کشور که این هدف را تعقیب می‌کنند لازم است همت کنند که این رویکرد را به نحو مطلوب و شایسته تحقق بخشند و به آن جامه عمل بپوشانند.چ

رئیس سازمان بسیج اساتید سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه با تأکید بر اهمیت آموزه‌های قرآنی گفت: صداقت رئیس‌جمهور منتخب و امید به تطابق گفتار و عمل ایشان را عاملی مهم در ایجاد امیدواری دانست.

انتهای خبر/

 

https://mersadnews.ir/short/4LBKY
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار