حالت تاریک
حماسه‌ای که مردم سنقر آفریدند؛

تودهنی سنقری‌ها به دشمن با شرکت در انتخابات

تودهنی سنقری‌ها به دشمن با شرکت در انتخابات

با وجود فشارهای اقتصادی و هجمه‌های دشمن مردم سنقروکلیایی همچنان پای‌کار انقلاب خود هستند و در صحنه‌های سیاسی همچون انتخابات حضور پررنگ دارند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ مردم‌سالاری دینی یکی از عناصر مهم است که در مواقعی چون انتخابات هم با حضور مردم پای صندوق‌های رأی نمود ویژه‌ای می‌یابد در واقع امسال نیز با وجود مشکلات و فشارهای اقتصادی و  تبلیغاتی که دشمنان علیه مردم از طریق جنگ‌های شناختی و نرم‌افزارانه انجام می‌دهند اما مردم با باور جمهوری اسلامی ایران، در صحنه‌های سیاسی چون انتخابات پای کار انقلاب خود هستند. 

مشارکت مردم و پررنگتر شدن نقش آن‌ها در سرنوشت و آینده خویش موجب پرورش شهروندانی فرهیخته و آگاه، وحدت و انسجام سیستم و افزایش مقبولیت نظام سیاسی می‌شود در واقع مشارکت سیاسی به افراد اجازه می‌دهد تا احساس تعلق به جامعه و اعتماد به دیگران را در خود پرورش دهند. 

 

ارتباط مستقیم مردم تضمین‌گر پایداری انقلاب

فریبا کرمی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: مردم ایران، با وجود فشارهای اقتصادی سنگین و هجمه‌های مداوم دشمنان، همچنان به پای کار انقلاب خود ایستاده‌اند و این ایستادگی نشان‌دهنده اراده قوی مردم برای حفظ ارزش‌ها و ایده‌های انقلابی است که در طول تاریخ به دستاوردی بی‌نظیری تبدیل شده که البته یکی از دلایل اصلی این پایداری، تعهد مردم به ارزش‌ها و ایده‌های انقلاب است. 

این کارشناس سیاسی گفت: مردم ایران از ابتدای انقلاب برای دستیابی به استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی و انصاف تلاش کرده‌اند و این ایده‌ها برای آن‌ها به یک باور نهادینه تبدیل شده و این باور قوی، آن‌ها را به تحمل دشواری‌ها و فشارهای اقتصادی ترغیب می‌کند، مقاومت فرهنگی نیز نقش مهمی در ایجاد این پایداری دارد. 

وی با بیان اینکه نظام انقلابی ایران، از ابتدا بر ترویج ارزش‌های انقلابی تأکید کرده و ایمان و اعتقاد مردم را تقویت کرده، افزود: ایمان و اعتقاد، مقاومتی فرهنگی در برابر تبلیغات دشمنان را ایجاد کرده و مانع از فروپاشی ارزش‌ها و ایده‌های انقلاب شده است همچنین نظام اقتصادی منصفانه و پاسخگوی ایران، به حفظ ارزش‌ها و ایده‌های انقلابی کمک خواهد کرد. 

کرمی گفت: توجه به نیازهای اقتصادی مردم، ایجاد رفاه اجتماعی و کنترل تورم و بیکاری، از جمله سیاست‌های موفق این نظام خواهدبود که باعث پایداری انقلاب خواهد شد، به طور کلی، پایداری انقلاب ایران در برابر فشارهای اقتصادی و هجمه‌های دشمنان به عوامل چندگانه‌ای نظیر تعهد مردم به ارزش‌ها و ایده‌های انقلابی، مقاومت فرهنگی، نظام اقتصادی منصفانه و نظام امنیتی قوی بستگی دارد و این ایستادگی و پایداری، نشان از اراده و اعتقاد قوی مردم ایران به انقلاب و ارزش‌های آن است که باید همواره حمایت شود. 

این پژوهشگر سیاسی عنوان کرد: همچنین نظام امنیتی قوی ایران نقش مهمی در حفظ پایداری انقلاب داشته است، حفظ امنیت داخلی و مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی، از جمله اولویت‌های این نظام بوده و این امنیت، اعتماد مردم به نظام را تقویت کرده و از واکنش‌های ناپایدار در برابر فشارهای خارجی جلوگیری کرده است همچنین، ارتباط مستقیم و فعال مردم با نظام، به عنوان یک سیستم دموکراتیک نسبی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

کرمی گفت: این ارتباط، به مردم این امکان را می‌دهد تا نظرات و نیازهای خود را به نظام اعلام کرده و در تصمیم‌گیری‌های مربوط به کشورشان شرکت کنند در واقع این ارتباط می‌تواند احساس مسئولیت و انگیزه مردم برای حفظ انقلاب را افزایش دهد، در نهایت، باید گفت که پایداری انقلاب ایران نتیجه تلاش‌های مردم و نظام برای حفظ ارزش‌ها و ایده‌های انقلابی است. 

وی افزود: این ایستادگی و پایداری نشان از این دارد که انقلاب ایران توانسته است با تمام مشکلات و چالش‌ها مواجه شده، همچنان در مسیر پیشرفت و تحول باقی بماند که این امر نشان از اراده و اعتقاد قوی مردم ایران به ارزش‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و باید همواره حمایت شود. 

کرمی در ادامه تاکید کرد: پایداری انقلاب ایران به دو عامل اساسی بازمی‌گردد؛ ارتباط مستقیم و فعال مردم با نظام و نظام امنیتی قوی که ارتباط مستقیم مردم با نظام، به مردم این امکان را می‌دهد تا نظرات و نیازهای خود را به نظام اعلام کرده و در تصمیم‌گیری‌های مربوط به کشورشان شرکت کنند. 

به گفته کرمی این ارتباط می‌تواند احساس مسئولیت و انگیزه مردم برای حفظ انقلاب را افزایش دهد، همچنین نظام امنیتی قوی ایران با حفظ امنیت داخلی و مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی، اعتماد مردم به نظام را تقویت کرده و از واکنش‌های ناپایدار در برابر فشارهای خارجی جلوگیری می‌کند در واقع این دو عامل، همراه با تعهد مردم به ارزش‌ها و ایده‌های انقلابی، مقاومت فرهنگی و نظام اقتصادی منصفانه، به پایداری انقلاب ایران کمک کرده‌اند و نشان از اراده و اعتقاد قوی مردم ایران به ارزش‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است که باید همواره حمایت شود.            

 میزان مشارکت مردم در انتخابات نشانه بالندگی نظام است                                                                          

ناهید شاه‌ملکی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: مشارکت سیاسی به معنای تلاش برای تغییر یا ابقای مقامات سیاسی از طریق انتخابات و تأثیرگذاری بر دستور کار نهادهای دولتی است و با وجود اشکال مختلف مشارکت سیاسی، مهمترین جلوه آن حق رأی است که یکی از مهم‌ترین حقوقی است که شهروندان در نظام‌های مردم‌سالار از آن برخوردار هستند و در این میان مشارکت بالای رأی‌دهندگان در انتخابات به مقامات مقبولیت می‌بخشد اقتدار نظام سیاسی را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش خشونت و بی‌ثباتی خواهد شد. 

وی گفت: مشارکت مردم و پررنگتر شدن نقش آن‌ها در سرنوشت و آینده خویش موجب پرورش شهروندانی فرهیخته و آگاه، وحدت و انسجام سیستم و افزایش مقبولیت نظام سیاسی می‌شود، در واقع مشارکت سیاسی به افراد اجازه می‌دهد تا احساس تعلق به جامعه و اعتماد به دیگران را در خود پرورش دهند. 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۵۷ با مشارکت گسترده اقشار مختلف مردم به پیروزی دست یافت و نظام سیاسی برآمده از آن انقلاب از همان ابتدای تشکیل و حتی در اوج بی‌ثباتی و تلاش گروه‌های ضد انقلاب برای تجزیه کشور بر حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های سیاستی تأکید ویژه داشته و حتی وقوع جنگ تحمیلی نیز منجر به‌عدم برگزاری انتخابات نشده است. 

شاه‌ملکی تصریح کرد: اولین مشارکت مردم پس از پنجاه روز از پیروزی انقلاب اسلامی در دهم و یازدهم فروردین‌ماه سال ۱۳۵۸ در تعیین نوع نظام سیاسی انجام شد و ۹۸.۲ درصد آرا به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند همچنین دومین انتخابات برای انتخاب اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی بود که در دوازدهم مردادماه سال ۱۳۵۸ برای گزینش ۷۳ نفر در راستای تدوین قانون اساسی بود و سومین انتخابات در ۱۱ و ۱۲ آذرماه سال ۱۳۵۸ برای تأیید قانون اساسی بود که توسط مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب و برگزار شد و با ۹۹.۵ درصد آرا به تأیید ملت رسید. 

وی ادامه داد: بعد از نهادسازی‌های انجام شده در اوایل انقلاب و تا پیش از تجمیع انتخابات به طور میانگین نیز هر سال یک انتخابات برگزار شده در واقع تأکید بر مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در گفتمان حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واجد اهمیت فراوان است چه اینکه در اصول متعدد قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی نیز بر مشارکت مردم در موارد گوناگون مانند انتخاب رئیس جمهوری، خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شوراها و… تأکید شده است. 

این کارشناس فرهنگی در ادامه بیان کرد: مشارکت را بر حسب سازماندهی می‌توان به دو گونه رسمی یا متعارف و غیر رسمی یا غیرمتعارف تقسیم‌بندی کرد که مشارکت رسمی شامل شرکت در انتخابات، عضویت در احزاب و…  است و البته اشکال غیررسمی مشارکت نیز با اقداماتی مانند امضای طومار، تحریم برخی محصولات، شرکت در تجمعات و… مشخص می‌شوند و در این میان مهمترین جلوه مشارکت سیاسی رسمی، حق رأی است که یکی از مهمترین حقوقی است که شهروندان در نظام‌های مردم‌سالار از آن برخوردارند. 

وی خاطرنشان کرد: میزان مشارکت رأی‌دهندگان در هر انتخابات نشانه مهمی از حیات و بالندگی یک نظام مردم‌سالار در نظر گرفته می‌شود، با وجود اهمیت مشارکت مردم در انتخابات، موج بزرگی از دهه ۱۹۵۰ در کشورهای غربی به وجود آمد که بیانگر کاهش جدی حضور مردم است که این روند در دو دهه اخیر تشدید شده است. 

این طلبه حوزه علمیه با بیان اینکه درک اینکه چه عواملی بر مشارکت رأی‌دهندگان تأثیر می‌گذارد، عنوان کرد: تجزیه وتحلیل محیط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور و بررسی تمام عوامل احتمالی است که بر رفتار رأی‌دهی مؤثر خواهند بود، به طور کلی عوامل مؤثر بر رأی‌گیری را می‌توان در دو سطح خرد (تأکید بر فرد) و کلان (تأکید بر نهادها و تعامل فرد با ساختار) توضیح داد.                         

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با وجود صرف هزینه‌های کلان برای تحریم انتخابات ۱۱ اسفند، مردم با بصیرت ایران از جمله سنقری‌های ولایی پای کار نظام آمدند و در انتخابات مشارکتی گسترده داشتند و بار دیگر تودهنی محکمی به دشمن زدند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از