حالت تاریک
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

کشاورزان کرمانشاهی آماده کشت بهاره هستند

کشاورزان کرمانشاهی آماده کشت بهاره هستند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی این استان گفت: کشاورزان کرمانشاهی آماده کشت بهاره هستند.

به گزارش شبکه اصلاع‌رسانی «مرصاد»، با آغاز گرمای فصل بهار کشت بهاره نیز آغاز خواهد شد، چرا که این کشت به گیاهانی اختصاص دارد که در مقابل سرمای فصل زمستان توانایی و مقاومت لازم را نداشته و با پشت سر گذاشتن سرمای زمستانه و افزایش دمای مناسب خاک بذر این گیاهان برای کشت آماده شده و توسط کشاورزان کاشت می‌شوند، البته شرایط آب و هوایی در مناطق جغرافیایی مختلف بوده و امکان دارد گرمای بهار در اسفندماه آغاز شده و کشاورزان می‌توانند بذر خود را یک ماه زودتر کشت کنند. 

معمولاً در اسفندماه با جوانه زدن گیاهان اولین علائم واقعی بهار نمایان شده و تغییرات آب و هوای آغاز می‌شود؛ برای یک کشت استاندارد لازم است که در این ماه آزمایشات خاک انجام شده و برنامه‌ریزی‌ها برای کشت مناسب بهاره صورت گیرد چرا که در مقدار تولید و کیفیت محصول نقش مهم و حائز اهمیتی دارد.

با توجه به جایگاه مهم استان کرمانشاه در بحث تولیدات کشاورزی در کشور به بررسی میزان تولیدات کشت بهاره ازجمله چغندر، سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، ذرت و پیاز که جزو کشت‌هایی هستند که در الگوی اصلاح کشت به صورت ویژه مورد بررسی و اصلاح در مصرف قرار گرفته‌اند، خواهیم پرداخت لذا در این راستا به گفتگو با فرهاد شریفی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نشسته‌ایم که در ادامه تشریح خواهد شد. 

مرصادنیوز: آیا چغندرقند جز کشت‌های مهم بهاره استان کرمانشاه است؟ در کشت چغندر رتبه چندم کشور هستیم؟

شریفی: تولید چغندرقند به عنوان یکی از محصولات استراتژیک استان از لحاظ سطح و تولید رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است که با توجه به شرایط اقلیمی استان و لزوم حفظ منابع آبی مطابق برنامه الگوی کشت با کاهش سطح کشت چغندرقند بهاره، سعی در افزایش سطح و تولید چغندرقند پاییزه در مناطق گرمسیر استان را داریم که خوشبختانه مورد توجه و استقبال کشاورزان شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب قرار گرفته است.

مرصادنیوز: میزان تولید کشت چغندر استان در سال چه مقدار است؟

شریفی: میزان تولید چغندرقند در سال ۱۴۰۲ بالغ‌بر ۹۳۷ هزار تن بوده است که در سال زراعی جاری نیز ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار چغندرقند پاییزه در مناطق گرمسیر استان کشت شده است که در سال گذشته یک هزار و ۲۳۷ هکتار سطح کشت چغندرقند پاییزه استان بوده و مابقی سهمیه کشت چغندرقند در قالب برنامه الگوی کشت ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به میزان ۱۰ هزار و ۶۸۰ هکتار به کشت بهاره این محصول اختصاص یافته است.

مرصادنیوز: کشت بهاره چغندرقند در استان کرمانشاه از چه زمانی آغاز خواهد شد و چند هکتار در سطح استان کشت شده است؟

شریفی: در استان کرمانشاه کشت چغندرقند بهاره از اواخر اسفند شروع و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد و تا تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری در سطح ۹ هزار و ۲۲۱ هکتار چغندرقند بهاره کشت شده است و از این میزان ۶ هزار و ۳۰ هکتار سبز است و پیش‌بینی می‌شود ۹۶۳ هزار تن محصول از مزارع کشت شده استان برداشت شود. 

مرصاد نیوز: در کشت و تولید ذرت استان کرمانشاه در چه رتبه است و در سال چه میزان تولید داشته‌ایم؟

شریفی: تولید ذرت استان کرمانشاه در کشور دارای مقام دوم کشور است و وجود مناطق گرمسیر استان و پتانسل سامانه گرمسیری امکان کشت دوم این محصول را فراهم کرده است و در سال ۱۴۰۲ به مقدار ۱۴۷ هزار تن محصول از مزارع برداشت شده و به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب و حفظ منابع آبی استان سعی شده با جایگزینی ارقام دیررس تقریبا ۷۰ درصد سطح کشت ذرت استان به کشت ارقام زودرس و میان رس اختصاص یابد و به این ترتیب با حذف دو نوبت آبیاری در مصرف آب صرفه جویی شده است.

مرصادنیوز: بذر ذرت در استان کرمانشاه از چه تاریخی کشت می‌شود؟

شریفی: تاریخ کشت ذرت در مناطق معتدل استان از نیمه دوم فروردین شروع و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و در مناطق گرمسیر استان کشت ذرت به صورت کشت دوم و در اوایل تیرماه انجام شده و برداشت در پاییز انجام می‌شود و بر اساس تحلیل و بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود در سال جاری مقدار ۲۲۳ هزار تن محصول از مزارع استان برداشت شود.

مرصادنیوز: کشت بهاره سیب زمینی در استان به چه صورت است؟

شریفی: سیب زمینی در استان کرمانشاه در چهار زمان کشت و برداشت می‌شود که کشت بهاره این محصول از اسفند ماه شروع شده و تا آخر فروردین ادامه خواهد داشت تا کنون ۸۵۰ هکتار کشت شده و پیش‌بینی می‌شود این سطح تا پایان فروردین‌ماه به حدود یک هزار هکتار برسد.

مرصادنیوز: میزان کشت و تولید سیب زمینی در سال چقدر است؟

شریفی: علاوه بر کشت بهاره کشت زمستانه خاص مناطق گرمسیر و کشت‌های تابستان نیز انجام می‌شود که بر اساس الگوی کشت ابلاغی در سال زراعی جاری کل سطح کشت این محصول به ۶ هزار هکتار خواهد رسید و متوسط عملکرد این محصول در استان ۴۹ تن در هکتار می‌باشد. 

مرصادنیوز: تولیدات گوجه فرنگی استان در سال چه میزان است و چه مقدار کشت می‌شود؟

شریفی: تولید گوجه فرنگی استان در سال گذشته ۲۰۹ هزار و ۶۲۳ تن بوده است و در سال جاری با توجه به وجود چهار کارخانه فرآوری و تولید رب گوجه فرنگی و فرآورده‌های جانبی در استان کرمانشاه پیش‌بینی می‌شود سطح کشت این محصول بالغ بر ۵ هزار ۹۵۰ هکتار باشد.

مرصاد نیوز: تاریخ کشت کوجه فرنگی نسبت به سایر کشت‌های بهاره یکی است؟

شریفی: بله، تاریخ کشت این محصول با انتقال نشا در اردیبهشت ماه انجام می‌شود و برداشت این محصول در پاییز تا قبل از شروع سرما ادامه خواهد داشت و پیش بینی می‌شود ۴۱۴ هزار تن محصول از مزارع گوجه فرنگی استان برداشت شود. 

مرصادنیوز: میزان تولید کشت پیاز استان کرمانشاه در سال گذشته چه مقدار است و در سال جدید به چه میزان خواهد رسید؟

شریفی: تولید پیاز استان در سال گذشته با سطح کشت یک هزار و ۸۶۵ هکتار به میزان ۱۲۳ هزار و ۳۸۴ تن بوده است، در سال جاری مطابق با الگوی کشت سطح کشت این محصول ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار می‌باشد، تاریخ کشت این محصول نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین است، برداشت در طی ماه‌های شهریور و مهر انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود ۱۶۳ هزار تن محصول از مزارع استان برداشت گردد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از