پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-06-11 20:00 - شماره خبر : 9472 0

گزارش نهایی ‌ابعاد سانحه بالگرد رئیس‌جمهور شهید

گزارش نهایی هیأت‌عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهان اعلام شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ گزارش نهایی هیأت‌عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهان اعلام شد. 

ستاد کل نیروهای مسلح: با تلاش شبانه‌روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه‌دیده رئیس‌جمهور شهید بررسی دقیق و کارشناسی شد که نتایج آن به شرح زیر اعلام می‌شود: 

۱. کلیه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و به‌کارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم  مورد بررسی قرار گرفت که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف‌شده صورت گرفته است. 

۲. اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات چهار سال اخیر بالگرد یادشده که در شرکت پنها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هواپیمایی ایران) موجود است نیز بررسی کارشناسی و بازبینی شد و هیچ‌گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد. 

۳. گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به انجام مأموریت از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست‌جمهوری از آشیانۀ جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌‎گیری، مراقبت از بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل‌های تعیین‌شده دریافت شد که با دستورالعمل‌ها، ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است. 

۴. نقشه‌های پروازی از تبریز به پل آغبند، سد قیزقلعه‌سی و از آنجا به‌سمت پالایشگاه تبریز بررسی کارشناسی دقیق شد و مشخص شد که بالگرد در مسیر پیش‌بینی‌شده بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است. 

۵. رایانه دستی همراه خلبان بالگرد سانحه‌دیده (آی‌پد) از طریق کارشناسان متخصص و خبره احیا شد که نشان‌دهندۀ صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد از ابتدای شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعه‌سی و از آن نقطه به هنگام برگشت تا زمان وقوع سانحه منطبق با مسیر از قبل تعیین‌شده بوده است. 

۶. قطعات و سامانه‌های باقی‌مانده از بالگرد سانحه دیده (موتورها، سامانه‌های انتقال قدرت و سوخت‌رسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترواویونیکی) توسط کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در آزمایشگاه‌های تخصصی آزمایش شد و هیچ‌گونه عیوبی مبنی بر دخالت در سقوط بالگرد وجود نداشت. 

۷. گزارش‌های سازمان هواشناسی (هوای حاضر، پیش‌بینی و اخطارهای وضعیت‌های جوی ناپایدار) از روز قبل و روز حادثه بررسی کارشناسی شد که با شرایط به‌وجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است. 

۸. اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل۱۷۱) پیاده‌سازی و بررسی شد که در سامانه یادشده هیچ‌گونه پیام و اعلام وضعیت اضطراری از سوی خلبان بالگرد سانحه‌دیده اعلام نشده است. 

۹. برابر گزارش بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایشات سم‌شناسی و آسیب‌شناسی روی پیکر مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی اعلام نشده است. 

۱۰. قطعات و سامانه‌های بالگرد بررسی کارشناسی شده و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها وجود نداشته است. 

۱۱. احتمال هدف قرارگرفتن بالگرد با سامانه‌های آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفته و هرگونه دخالت موارد یادشده در بروز سانحه منتفی اعلام می‌شود. 

نتیجه نهایی: 
با عنایت به موارد ۱۱گانه پیش‌گفته و بررسی‌های دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشات متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیأت‌عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر بیان می‌شود: 

 علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیدۀ اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در به‌وجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4P33a
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار