حالت تاریک
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه:

50 درصد نابینایی در کرمانشاه مادرزادی است

50 درصد نابینایی در کرمانشاه مادرزادی است

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: طبق آمارهای موجود تعداد 6 هزار و 261 نفر نابینا در استان وجود دارد که علت 50 درصد آنها مادرزادی است.

بهزاد شهبازی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: هر ساله ۲۹ سپتامبر مصادف با ۲۳ مهر ماه به‌عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری شده است.

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود:  بر اساس آمارهای موجود تعداد شش هزار و 261 نفر نابینا در استان وجود دارد که از خدمات توانبخشی، هزینه‌های ایاب و ذهاب، مسکن، کمک هزینه دانشگاه‌ها، اشتغال و تمامی خدماتی که شامل باقی مددجویان می‌شود، بهره‌مند هستند.

 

شهبازی با بیان اینکه از آمار فوق نابینایی تعداد سه هزار و 651 نفر مادرزادی است، خاطرنشان کرد: تعداد زنان نابینای استان دو هزار و 171 و تعداد مردان چهار هزار و 100 نفر است.

 

وی به بخشی از علل معلولیت نابینایی اشاره و تصریح کرد: تعداد یک هزار و 792 نفر به‌دلیل بیماری، 266 نفر بر اثر سوختگی، 24 نفر به‌دنبال تصادفات، 26 نفر حین کار، سه نفر بر اثر درگیری و نزاع، 84 نفر بر اثر بیماری ژنتیکی، شش نفر به علت عوارض زایمان، پنج نفر بر اثر سقوط جسم سنگین و 685 نفر دیگر بر اثر سایر موضوعات دچار نابینایی شده‌اند.

 

شهبازی در ادامه افزود: در اداره بهزیستی کمیسیون تشخیص نوع معلولیت تعیین شده که چهار کد برای این افراد شامل خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید مشخص شده که هر چهار کد در پوشش سازمان بهزیستی هستند.

 

وی گفت: تعداد دو هزار و 642 نفر کد خفیف، یک هزار و 87 نفر کد متوسط، یک هزار و 952 نفر کد شدید و تعداد 887 نفر کد بسیار شدید یا نابینایی مطلق دارند.

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مستمری و اشتغال این افراد بر اساس شدت نابینایی‌ آنها تعیین می‌شود، یادآوری کرد: هرچه درصد نابینایی افراد بیشتر باشد خدمات ویژه‌تری دریافت می‌کنند.

 

شهبازی با اشاره به وجود یک مرکز روزانه عصای سفید در استان کرمانشاه، گفت: این مرکز خدمات ویژه آموزشی به نا‌بینایان ارائه می‌دهد از جمله این آموزش‌ها می‌توان به آموزش جهت‌یابی، آموزش خط بریل و آموزش‌های هنری اشاره کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه امر پیشگیری یکی از مهمترین اهداف سازمان بهزیستی است، اذعان کرد: در همین راستا این سازمان همه ساله طرح غربالگری آمبیلوپی( تنبلی چشم) را برای کودکان سه تا شش ساله به اجرا می‌گذارد.

 

شهبازی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات نابینایان از جمله اشتغال، تصریح کرد: در آزمون‌های استخدامی سه درصد سهمیه خاص افراد دارای معلولیت به نابینایان عزیز نیز اختصاص داده می‌شود به این معنی که اگر مثلاً اداره یا شرکتی می‌خواهد ۱۰۰ نفر را استخدام کند حتماً باید از آن ۱۰۰ نفر سه نفر فرد معلول باشد.

 

وی گفت: در مورد اشتغال‌های خویش فرما و اشتغال‌هایی که افراد خودشان می‌خواهند کاری را شروع کنند علاوه بر نابینایان افراد کم‌بینا نیز می‌توانند تسهیلات اشتغال‌زایی تا مبلغ ۱۵۰ میلیون دریافت کنند مثلا در استان کرمانشاه افراد نابینایی هستند که خوداشتغالی انجام داده‌اند، کارگاه قالی‌بافی دایر کرده اند و فرش می‌بافند یا مزرعه زعفران دارند و کار کشاورزی انجام می‌دهند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از