نگاهی به سومین حکمت نهجالبلاغه؛
بخل ننگ است، ترس کاستی و فقر غربتزا
سومین حکمت از کتاب شریف نهجالبلاغه، مجموعهای از آموزههای اخلاقی و اجتماعی امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) است که در آن، امام به نکوهش بخل و ترس، و نیز آثار روانی و اجتماعی فقر بر انسان پرداختهاند.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ در سومین حکمت از بخش «حِکَم» کتاب شریف نهجالبلاغه، امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) سه صفت منفی را به عنوان عوامل تضعیفکننده کرامت انسانی و جایگاه اجتماعی معرفی میفرمایند.
حضرت میفرمایند:
«الْبُخْلُ عَارٌ، وَالْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ، وَالْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ [حَاجَتِهِ] حُجَّتِهِ، وَالْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ.»
ترجمه: بخل ننگ است، ترس کاستی است، و فقر زبان زیرک را از بیان حجت خود بازمیدارد، و تهیدست در شهر خود غریب است.
در این بیان کوتاه و ژرف، امام علی (علیهالسلام) سه محور مهم از اخلاق اجتماعی را مطرح میفرمایند:
نخست آن که بخل، ننگ و رسوایی است؛ زیرا انسان بخیل، با محرومکردن دیگران از نعمتهایی که در اختیار دارد، خود را از فضیلت بخشندگی و بزرگمنشی محروم میکند. به همان اندازه که سخاوت ستودنی است، تنگنظری و بخل، نکوهیده و مایه بیاعتباری انسان است.
دوم آن که ترس، مایه نقص و فرومایگی است؛ چراکه شجاعت، از فضیلتهای بزرگ نفسانی به شمار میرود و ترس، در نقطه مقابل آن قرار دارد، انسان ترسو در تصمیم و عمل دچار ضعف است و از رشد و کمال بازمیماند.
سوم آن که فقر، زبان زیرک را لال میسازد؛ تهیدستی، احساس ضعف، شرم و حقارت در انسان ایجاد میکند و همین احساس، او را از بیان حق و دفاع از منطق و اندیشهاش بازمیدارد؛ ازاینرو، امام با تعبیری زیبا، فقر را به «لالی» تشبیه فرمودهاند.
در ادامه، حضرت حقیقتی تلخ اما عمیق را بیان میکنند:
«وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ.» یعنی فقیر، حتی در زادگاه خود غریب است؛ زیرا فقر، موجب بیتوجهی و دوری مردم از انسان تهیدست میشود؛ چنانکه گویی در میان آشنایان نیز ناشناس است.
این سخنان امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در سومین حکمت نهجالبلاغه، تصویری روشن از واقعیتهای اخلاقی و اجتماعی جامعه ارائه میدهد و بر اهمیت پرورش روحیه بخشندگی، شجاعت و حمایت از مستمندان تأکید دارد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!