حالت تاریک
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه خبر داد:

بازسازی ۵۰ اثر تاریخی کرمانشاه در سال گذشته

بازسازی ۵۰ اثر تاریخی کرمانشاه در سال گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت احیا بافت فرسوده و تاریخی کرمانشاه گفت: سال گذشته تعداد ۵۰ اثر تاریخی در استان مرمت و بازسازی شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ داریوش فرمانی ظهر امروز پنج‌شنبه در نشست خبری که در سالن جلسات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه یک‌هزار و ۵۰۰ مرتبه در قرآن به گردشگری امر شده و خداوند می‌فرماید: قُل سیرو فی‌الارض .. در زمین گردش کنید و از سرنوشت گذشتگان عبرت بگیرید لذا اهمیت این موضوع در بُعد اعتقادی مشخص می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: از لحاظ سیاسی نیز برای حفظ تمامیت ارضی از اسناد و هویت تاریخی استفاده می‌شود و از جنبه اقتصادی نیز گردشگری موجب رونق اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی از جنبه اجتماعی، گفت: برای فهمیدن اینکه یک ملت تا چه اندازه روحیه وطن‌دوستی و مقاومت دارد باید داده‌های تاریخی آن مردم بررسی شود بنابراین موضوع میراث‌فرهنگی از همه زوایای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حائز اهمیت است.

فرمانی در بخش دیگری از سخنانش به آئین «گَل» اشاره کرد و گفت: این آئین که نماد مشارکت مردم در برنامه‌های فرهنگی اجتماعی منطقه باینگان است، سال گذشته به ثبت ملی رسید که این موضوع نشان‌دهنده این است میراث فرهنگی در بحث توسعه اجتماعی نیز اهمیت و کاربرد دارد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی بستر توسعه است و محدودیتی ایجاد نمی‌کند، گفت: کرمانشاه ظرفیت‌های تاریخی زیادی دارد و پیش‌بینی شده که در شهرهای تاریخی دینور و قصرشیرین سایت موزه ایجاد شود.

فرمانی با اشاره به اهمیت رونق اقتصادی با ایجاد ظرفیت گردشگری خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۵۰ پروژه مرمت و بازسازی شد که در این راستا ۶۰۰ میلیون تومان برای سرای همدانی‌ها و ۴۰۰ میلیون تومان برای گذر جلوخان اختصاص داده شد.

وی افزود: در سال گذشته تعداد ۱۰ فصل کاوش باستان‌شناسی انجام شد که مهم‌ترین آنها «قباخ تپه» در کوزران بود و منطقه «سَطَر» در شهرستان سنقر و کلیایی که این کاوش‌ها موجب تحول در روستاها می‌شود.

فرمانی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص تأخیر در ایجاد سایت موزه قصرشیرین، گفت: برای احداث سایت موزه باید طرح ترافیکی، معماری داخلی و طرح محتوایی موزه مورد تأیید واقع شود که در سال یک‌هزار و ۳۹۳ چنین طرحی استاندارد نبوده لذا پس از پیگیری‌های مکرر، هفته آینده نتیجه طرح پیشنهادی تعیین تکلیف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع گردشگری استان برنامه‌های خوبی برای معرفی مناطق اجرا شده از جمله جشنواره توت‌فرنگی در شاهو، جشنواره لیمو در قصرشیرین، جشنواره سیب و انگور سرتخت و کندوله و... که بایستی برای ماندگاری توریست، سایر ارگان‌ها مثل شهرداری همکاری لازم را داشته باشد.

فرمانی گفت: برای پیشرفت حوزه گردشگری باید به مقوله آموزش توجه ویژه‌ای شود چرا که آموزش، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است لذا آموزش سوغات‌فروشان، رانندگان، کارکنان میراث فرهنگی، مسئولان بوم‌گردی‌ها و... باید به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین برای رونق گردشگری به موضوع زیر ساخت‌ها همچون قطار و فرودگاه اشاره کرد و گفت: فراهم شدن این امکانات با همکاری سایر دستگاه‌ها امکان‌پذیر است لذا میراث فرهنگی فراسازمانی است.

این مسئول با اشاره به موضوع بازسازی بافت تاریخی کرمانشاه گفت: همه دستگاه‌های خدمات‌رسان باید در تهیه طرح بافت تاریخی وظایف خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: امسال مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احیا و بازسازی «گذر جلو خان» اختصاص پیدا کرده است.

 به گفته فرمانی بیش از ۱۰۰ بنای تاریخی در کرمانشاه شناسایی شده که ۳۱ بنا در محله فیض‌آباد بوده که با احیا و بهره‌برداری از آنها مسیر گردشگری استان توسعه چشمگیری خواهد داشت.

فرمانی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ساخت تله‌کابین گفت: تله‌کابین موضوعی خاص و نیازمند به بررسی کارشناسی است، ساخت و سازهای حاشیه این تله کابین چه در مناطق بالادست و چه در مناطق پایین دست به دلایل محیط زیستی و تاریخی هیچ‌گونه توجیهی ندارد و ما قطعاً با آن مخالف هستیم. 

وی گفت: شایعاتی مبنی بر قطعه‌بندی، واگذاری و احداث یک شهرک در قسمت بالادستی تله‌کابین وجود دارد که موضوع قطعه‌بندی، واگذاری و ساخت شهرک به طور یقین در دستور کار وزارتخانه نیست و حتماً با موضوع ساخت و ساز در ارتفاعات مخالفت شدید وجود دارد.

فرمانی گفت: محوطه‌های موجود در محدوده تله کابین از محوطه‌ها و آثار دوره پارینه سنگی محسوب می‌شوند و حفظ آنها اولویت اصلی وزارتخانه است و سازمان میراث فرهنگی قطعاً با ساخت هرگونه سازه‌ای در مناطق بالادستی مخالفت کرده و هیچ‌گونه اجازه ساخت و سازی به هیچ‌کس نخواهد داد. 

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره پروژه‌های مرمتی کرمانشاه، تصریح کرد: امسال حدود ۵۰ پروژه مرمتی در حوزه میراث فرهنگی وجود داشته است که برخی از این پروژه‌ها عبارتند از آثار تاریخی موجود در محوطه جهانی بیستون، معبد آناهیتا، پل چهر، پل صفوی بیستون، بقعه مالک، آتشکده خالوان، گذر جلوخان، تکه بیگلربیگی، تکیه معاون‌الملک، سرای همدانی‌ها و چهار مسجد در استان کرمانشاه.

فرمانی اذعان داشت: ما با برخی از سرمایه‌گذاران برای ساماندهی محوطه‌های گردشگری و تاریخی به مذاکره پرداختیم و قرار شد اقدامات خوبی در این مکان‌ها صورت گیرد اما بنا بر دلایلی که نمی‌توان آنها را رسانه‌ای کرد سرمایه‌گذاران از ادامه کار منصرف شدند و موضوع ناتمام و بی‌تتیجه باقی ماند. 

وی گفت: موضوع محوطه‌های گردشگری و تاریخی یکی از دستور کارهای مهم سازمان است و در حال حاضر سرمایه‌گذار دیگری برای محوطه تاریخی بیستون در این خصوص اعلام آمادگی کرده که مشغول مذاکره با او هستیم که با به نتیجه رسیدن این مذاکرات نواقص موجود در طرح‌های پیشین برطرف خواهد شد.

فرمانی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره زمین رستوران «دایه» در طاقبستان گفت: مکانی که هم‌اکنون رستوران دایه در آن بنا شده است در واقع در گذشته محوطه‌ای مربوط به سازمان فضای سبز شهرداری بوده است. 

وی ادامه داد: در سال‌های پیشین، سازمان امور پارک‌های شهرداری این محوطه را به یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار کرد البته قبل از این اقدام شهرداری باید برای واگذاری این مجموعه و یا هر نوع فعالیت دیگری از میراث فرهنگی کسب اجازه می‌کرد. 

فرمانی اظهار داشت: متأسفانه در زمان واگذاری هیچ‌گونه استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشد و میراث فرهنگی نیز از این موضوع اطلاعی نداشت با این اوصاف شهرداری یک قرارداد هفده ساله را با سرمایه‌گذار منعقد کرد.

وی با بیان اینکه محدوده‌ای که به سرمایه‌گذار سپرده شده، محوطه قبرستان پارتی بوده است، گفت: فعالیت سرمایه‌گذار و تبدیل محوطه به یک رستوران را می‌توان از دو وجه مورد بررسی قرار داد؛ وجه اول این است که از قبل ساختمان‌های مربوط به سازمان فضای سبز شهرداری در این محوطه وجود داشته و سرمایه‌گذار می‌توانسته در آنها به فعالیت اقتصادی خود بپردازد.

فرمانی تصریح کرد: اما در وجه دوم سرمایه‌گذار متاسفانه اقدام به احداث یک سری سازه جدید کرده که بر اساس ضوابط، مقررات مردود و ممنوع است زیرا سازه‌های جدید در عرصه قبرستان قرار دارند. 

وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی از همان روزهای اول که متوجه این موضوع شد شکایت‌های خود را از فعالیت‌های سرمایه‌گذار به ثبت رساند، تاکنون بیش از پنج شکایت ساخت و سازهای جدید در این محوطه به ثبت رسیده و این پرونده همچنان در دادگاه جاری است. 

این مسئول گفت: قاضی پرونده در روزهای اخیر در این رابطه اظهاراتی داشته که رسانه‌ها می‌توانند به آن مراجعه کنند، سازمان میراث فرهنگی پس از ارائه مستندات و شکایات متعدد هم اکنون منتظر رأی نهایی دادگاه است، میراث فرهنگی از نحوه انعقاد قرارداد و واگذاری این محوطه اطلاعی نداشت وگرنه ضوابط خود را بر این قرارداد تحمیل می‌کرد. 

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی در خصوص پیگیری و رسیدگی به این موضوع جدیت دارد و گواه این مدعا شکایات متعددی است که طی مدت حدود چهار سال در محاکم قضائی ثبت شده و پرونده حقوقی آن نیز در جریان است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از