حالت تاریک
کارشناس مسائل دینی:

تشریح انگیزه‌های امام حسین از قیام عاشورا

تشریح انگیزه‌های امام حسین از قیام عاشورا

کارشناس مسائل دینی گفت: می‌توانیم با مراجعه به سخنان خود امام حسین (ع) تحلیل این قیام و تحلیل این حادثه را از خود امام دریافت کنیم چرا که ایشان با چهار انگیزه مهم دست به قیام علیه یزید و یزیدیان زدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم کماسی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ بهترین راه شناخت فلسفه قیام امام حسین (ع) و جریاناتی که منجر به این واقعه خونین و ماندگار شده، کلمات خود امام حسین (ع) است. 

مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: قبل از هر کسی و هر جریانی می‌توانیم با مراجعه به سخنان خود امام حسین (ع) تحلیل این قیام و تحلیل این حادثه را از خود امام دریافت کنیم چرا که ایشان با چهار انگیزه مهم دست به قیام علیه یزید و یزیدیان زدند. 

کماسی خاطرنشان کرد: اقامه و حفظ دین، در رأس همه امور است و نخستین انگیزه امام حسین (ع) انگیزه دینی بوده و شاهد آن همین جمله‌ای است که امام (ع) در نامه خود به مردم بصره به پنج نفر از سران بصره؛ فرمود: «اَلا وَاِنَّ السنَّةَ قَدْ اُمِیتَتْ وَاِنَّ الْبِدْعَةَقَدْ اُحْیِیَتْ؛ هشیار باشید سنت پیامبر از بین برده شد و بدعت زنده شد.». 

وی در ادامه افزود: سنت پیامبر اسلام (ص) و محبت اهل بیت (ع)، حکومت عدالت بوده است و سنت پیامبر اسلام (ص) این گونه نبوده که در جامعه‌ای که نیم‌قرن از رحلت پیامبر (ص) نگذشته، این همه ظلم، تعدّی، تجاوز و شراب‌خواری رواج پیدا کند. 

این کارشناس مذهبی اذعان کرد: دومین انگیزه امام حسین (ع) برای قیام، انگیزه اجتماعی بوده است چرا که طبق نقلی مشهور در کلام و نامه ایشان به محمد حنفیه آمده است: «اِنَّماخَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاح؛ من قیام کردم که اصلاحات ایجاد کنم.»، چرا که جامعه‌ای که در آن افراد فاسقی هم‌چون یزید در رأس آن قرار گیرد، بدون شک به انحراف رفته و نیاز به اصلاح دارد. 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: انگیزه سوم امام حسین (ع) برای قیام اصلاح فرهنگی در جامعه است؛ چرا که گاهی جامعه دچار جهل و نادانی می‌شود، همان‌طور که امام صادق (ع) می‌فرماید: امام حسین (ع) جان داد که: «یَسْتَنْفِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِالضَّلالَةِ؛ خدایا بندگانت را از جهالت و از سرگردانی گمراهی نجات دهد.»، لذا وقتی کسی در آب غرق می‌شود، نجات غریق او را از آب و گرداب بیرون می‌کشد، بنابراین امام صادق (ع) جامعه را به گرداب جهل و امام حسین (ع) را به نجات غریق تعبیر کرده است و تأکید می‌کند که جدّ ما قیام کرد مثل کسی که غریق را از آب و جامعه را از جهل نجات داده است. 

کماسی در رابطه با اهمیت قیام امام حسین (ع) برای اصلاح فرهنگی در جامعه، بیان کرد: آگاهی دادن به جامعه و مردم وظیفه است، اگر مردم اثر دی‌نداری، تقوا، حجاب و اثر روابط را بدانند این صحیح است؛ جوان، اگر بداند اثر دروغ، بدحجابی و عبادت چیست، حتماً به دین علاقه‌مند شده و جامعه سالم خواهد ماند. 

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی تصریح کرد: در زمان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) جامعه گرفتار ترس و نیاز زندگی و گرفتار جهل بوده است، به همین خاطر بسیاری از افرادی که به کربلا آمده بودند اطلاعی از مسائل نداشته و حتی قدرت تحلیل نداشتند و حتی پس از واقعه عاشورا نیز مردم شام با ورود اسرای کربلا جشن گرفتند، چرا که به زعم آن‌ها امام حسین (ع) علیه حکومت حق قیام کرده بود، که در این راستا امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) با خطبه‌های خود جهل‌زدایی کردند. 

کماسی در پایان گفت: انگیزه چهارم امام حسین (ع) در قیام عاشورا، انگیزه سیاسی است؛ یعنی اینکه جامعه، امام (ع) را بشناسد و هر کسی نمی‌تواند جامعه را اداره کند، همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند: «ثمره عملی تمام فقه، حکومت اسلامی است و حکومت اسلامی و ولایت فقیه تصورش تصدیق می‌آورد و روشن است»؛ بنابراین جامعه اسلامی باید با قوانین اسلام اداره شود و قوانین اسلام را در آن زمان تنها پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع)، می‌دانستند. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از