پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-06-22 05:14 - شماره خبر : 9816 0
رئیس اداره تبلیغات اسلامی کرمانشاه مطرح کرد:

ضرورت پایبندی به سیره امام حسن عسکری

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه گفت: امروز که در غیبت کبری حضور داریم باید به سیره عملی امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) و وکلا‌ی آن‌ها پایبند باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله فاضلی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: امام حسن عسکری ملقب به عسکری، نقی، زکی، فاضل و امین، فرزند امام علی هادی (ع)، پدر حضرت مهدی (عج) و یازدهمین پیشوا و امام شیعیان است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه عنوان کرد: امام حسن عسکری (ع) پس از شهادت پدرش در  سن ۲۲ سالگی به امامت رسید و به مدت ۶ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت؛ امامت ایشان در زمان خلفای عباسی و تحت کنترل شدید حکومت وقت قرار داشت، اما با همه فشارها و پی‌جویی‌های پیوسته حکومت عباسی، یک‌سری فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی، در راستای حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام می‌داد.

فاضلی تأکید کرد: دفاع از دین مبین اسلام، رد شبهات، تربیت شاگردان برجسته در آن ایام،  گسترش حلقه ارتباطی با شیعیان از طریق نمایندگان، رهبری فعالیت‌های سیاسی سری، آگاهی‌بخشی سیاسی نسبت به رجال مهم شیعه، پشتیبانی مالی از شیعیان، معرفی حضرت مهدی (عج) به عنوان جانشین بر حق خود، آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت و... از جمله فعالیت‌هایی بوده که امام حسن عسکری (ع) در دوران امامتشان انجام دادند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری سرانجام در تاریخ هشتم ربیع‌الاول سال ۲۶۰ قمری به دستور معتمد عباسی مسموم شد و به شهادت رسید و در شهر سامرا، در کنار مزار پدرشان امام هادی (ع) به خاک سپرده شد که امروزه حرم ایشان محلی برای زیارت و عبادت اهل بیت (ع) است.

فاضلی تصریح کرد: به واسطه‌ شهرتی که امام رضا (ع) در جهان اسلام پیدا کرده بودند، فرزندان آن حضرت را از جمله امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری (ع)، ابن الرضا نیز می‌گفتند؛ اما نکته بسیار حائز اهمیت در زندگی امام حسن عسکری (ع) این است که روز پس از شهادت ایشان روز آغاز امامت، امام دوازدهم امام حجت مهدی (عج) است که در واقع بقیه‌السلف همه انبیا و اوصیای الهی است.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که امام هادی (ع) در واقع مقدمات لازم را برای توسعه حضور وکلای امامان آماده کرده بود با امامت امام حسن عسکری این امر کاملاً تثبیت شد و در واقع مقدمه‌ای برای غیبت صغری حضرت مهدی (عج) فراهم کردند که هدایت و رهبری جامعه اسلامی  بدون امام نباشد، لذا از طریق وکلای امام حسن عسکری (ع) در واقع آن هدف عالی که توسط امام هادی (ع) پی‌ریزی شده بود، تکمیل شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه تأکید کرد: مهم‌ترین فعالیت‌ امام حسن عسکری (ع) در زمان امامتشان ایجاد و گسترش حلقه ارتباطی میان شیعیان است که از طریق نمایندگان انجام می‌شد زیرا به واسطه تلاش‌های بسیاری که توسط امامان پیشین صورت گرفته بود تشیع در زمان امام عسکری (ع) در مناطق و شهرهای مختلف، گسترده شده و شیعیان در گستره سرزمینی وسیعی زندگی می‌کردند.

وی اظهار داشت: گستردگی و پراکندگی مراکز شیعی در زمان حکومت عباسی، ایجاب می‌کرد که سازمان ارتباطی منظمی تشکیل شود، تا پیوند شیعیان را با حوزه امامت و نیز ارتباط آن‌ها را با هم‌دیگر برقرار سازد، بنابراین از این راه شیعیان از نظر دینی و سیاسی، رهبری و سازماندهی می‌شدند.

فاضلی تصریح کرد: بر اساس یافته‌ها و شواهد تاریخی، امام حسن عسکری (ع) در آن زمان نمایندگانی از میان شخصیت‌های برجسته شیعه، در مناطق فراوان منصوب کرده و به صورت مداوم با آن‌ها در ارتباط بود و از این طریق، پیروان شیعی خود را در همه مناطقی که تحت حکومت عباسی بود، زیر نظر داشت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه بیان کرد: یکی از نمایندگان امام حسن عسکری (ع) احمد بن اسحاق بن عبدالله قمی اشعری است که از یاران خاص امام (ع) و از شخصیت‌های بزرگ شیعی در قم بود که برخی از دانشمندان علم رجال، او را به عنوان رابط بین قمی‌ها و امام (ع) معرفی کرده‌اند اما برخی دیگر ایشان را وکیل و نماینده امام می‌دانند که مقبره ایشان در شهرستان سرپل‌ذهاب قرار دارد و زیارتگاه عاشقان اهل بیت (ع) است.

فاضلی با اشاره به اهمیت وجود وکلا در زمان غیبت، بیان کرد: دایره وکلا که توسط امام حسن عسکری (ع) توسعه پیدا کرد، در واقع مقدمات غیبت در جامعه اسلامی و خصوصاً شیعیان را آسان‌ و سهل کرد، چرا که اگر این اتفاق نمی‌افتاد با غیبت امام زمان (عج) رهبری و هدایت امت اسلامی دچار مشکل می‌شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه در پایان گفت: امروز که در غیبت کبری حضور داریم باید به سیره عملی امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) و وکلا‌ی آن‌ها پایبند باشیم زیرا در حال حاضر که نواب عام آن‌ها رهبری امت را از جانب امام زمان (عج) بر عهده گرفتند و حجت بر ما هستند باید مطیع امر ولی‌فقیه باشیم.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4xXaX
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار