حالت تاریک
Logo
یکشنبه, 04 آذر 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
بازار کشورهای همسایه برای ایران پرسود است
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر:

بازار کشورهای همسایه برای ایران پرسود است

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر گفت: یکی از اقدامات لازم برای بهبود جایگاه صادرات ایران توسعه روابط تجاری با همسایگان است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ عباس عبدالخانی اظهار داشت: یکی از رویکردهای کلیدی برای ارتقای جایگاه صادرات در اقتصاد ایران، توسعه روابط تجاری با همسایگان است، ایران با ۱۵ کشور همسایه مرز مشترک دارد و این موقعیت جغرافیایی می‌تواند به عنوان یک مزیت استراتژیک برای توسعه صادرات غیرنفتی مورداستفاده قرار گیرد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر اظهار داشت: کشورهای همسایه، به ویژه کشورهای منطقه حاشیه خلیج‌فارس، خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز می‌توانند بازارهای مناسبی برای محصولات ایرانی باشند، به عنوان مثال، عراق و افغانستان به دلیل نیازهای اقتصادی و بازسازی‌های پس از جنگ، بازارهای پرسودی برای محصولات ساختمانی، غذایی، و دارویی ایران فراهم کرده‌اند.

 وی افزود: همچنین، کشورهای آسیای میانه همچون ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان نیز به دلیل نیازهای صنعتی و توسعه زیرساخت‌های خود، می‌توانند از محصولات مهندسی و صنعتی ایران بهره‌مند شوند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی ایران و همچنین صادرات مجدد به بازارهای جهانی باشند.

عبدالخانی در ادامه با بیان اینکه برای بهبود جایگاه صادرات در اقتصاد ایران و توسعه روابط تجاری با همسایگان، چند اقدام لازم است، گفت: یکی از این اقدامات تدوین سیاست‌های تجاری مشترک با کشورهای همسایه است در این راستا اقداماتی نظیر ایجاد توافق‌نامه‌های تجارت آزاد یا توافق‌نامه‌های همکاری تجاری-اقتصادی می‌تواند به تسهیل فرایندهای گمرکی و کاهش تعرفه‌ها کمک کند.

وی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های لجستیکی و حمل و نقل یکی دیگر از اقدامات لازم است، بیان داشت: در این زمینه توسعه مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی با همسایگان امکان کاهش هزینه‌ها و زمان تحویل کالاها را فراهم می‌کند.

عبدالخانی با تأکید بر موضوع حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، گفت: سومین موضوع برای بهبود جایگاه صادراتی ایران، ارائه تسهیلات مالی و بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط که سهم زیادی در صادرات غیرنفتی دارند، می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری آن‌ها در بازارهای بین‌المللی کمک کند.

وی با بیان اینکه نوآوری در محصولات و برندسازی یکی دیگر از اقدامات در راستای توسعه صادرات است، گفت: توسعه محصولاتی که مطابق با نیازهای بازارهای هدف باشند و همچنین برندسازی قوی برای محصولات ایرانی می‌تواند به افزایش تقاضا برای این محصولات کمک کند.

وی با اشاره به لزوم حذف موانع بوروکراتیک، بیان داشت: همچنین تسهیل فرایندهای صدور مجوز و ارائه خدمات به صادرکنندگان می‌تواند به کاهش هزینه‌های تجارت و افزایش انگیزه برای ورود به بازارهای خارجی منجر شود.

 

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از