حالت تاریک
Logo
چهارشنبه, 02 آبان 1403
بازار کشورهای همسایه برای ایران پرسود است
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر:

بازار کشورهای همسایه برای ایران پرسود است

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر گفت: یکی از اقدامات لازم برای بهبود جایگاه صادرات ایران توسعه روابط تجاری با همسایگان است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ عباس عبدالخانی اظهار داشت: یکی از رویکردهای کلیدی برای ارتقای جایگاه صادرات در اقتصاد ایران، توسعه روابط تجاری با همسایگان است، ایران با ۱۵ کشور همسایه مرز مشترک دارد و این موقعیت جغرافیایی می‌تواند به عنوان یک مزیت استراتژیک برای توسعه صادرات غیرنفتی مورداستفاده قرار گیرد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر اظهار داشت: کشورهای همسایه، به ویژه کشورهای منطقه حاشیه خلیج‌فارس، خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز می‌توانند بازارهای مناسبی برای محصولات ایرانی باشند، به عنوان مثال، عراق و افغانستان به دلیل نیازهای اقتصادی و بازسازی‌های پس از جنگ، بازارهای پرسودی برای محصولات ساختمانی، غذایی، و دارویی ایران فراهم کرده‌اند.

 وی افزود: همچنین، کشورهای آسیای میانه همچون ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان نیز به دلیل نیازهای صنعتی و توسعه زیرساخت‌های خود، می‌توانند از محصولات مهندسی و صنعتی ایران بهره‌مند شوند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی ایران و همچنین صادرات مجدد به بازارهای جهانی باشند.

عبدالخانی در ادامه با بیان اینکه برای بهبود جایگاه صادرات در اقتصاد ایران و توسعه روابط تجاری با همسایگان، چند اقدام لازم است، گفت: یکی از این اقدامات تدوین سیاست‌های تجاری مشترک با کشورهای همسایه است در این راستا اقداماتی نظیر ایجاد توافق‌نامه‌های تجارت آزاد یا توافق‌نامه‌های همکاری تجاری-اقتصادی می‌تواند به تسهیل فرایندهای گمرکی و کاهش تعرفه‌ها کمک کند.

وی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های لجستیکی و حمل و نقل یکی دیگر از اقدامات لازم است، بیان داشت: در این زمینه توسعه مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی با همسایگان امکان کاهش هزینه‌ها و زمان تحویل کالاها را فراهم می‌کند.

عبدالخانی با تأکید بر موضوع حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، گفت: سومین موضوع برای بهبود جایگاه صادراتی ایران، ارائه تسهیلات مالی و بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط که سهم زیادی در صادرات غیرنفتی دارند، می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری آن‌ها در بازارهای بین‌المللی کمک کند.

وی با بیان اینکه نوآوری در محصولات و برندسازی یکی دیگر از اقدامات در راستای توسعه صادرات است، گفت: توسعه محصولاتی که مطابق با نیازهای بازارهای هدف باشند و همچنین برندسازی قوی برای محصولات ایرانی می‌تواند به افزایش تقاضا برای این محصولات کمک کند.

وی با اشاره به لزوم حذف موانع بوروکراتیک، بیان داشت: همچنین تسهیل فرایندهای صدور مجوز و ارائه خدمات به صادرکنندگان می‌تواند به کاهش هزینه‌های تجارت و افزایش انگیزه برای ورود به بازارهای خارجی منجر شود.

 

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از