حالت تاریک
بی‌تفاوتی ۶ ساله مسئولان فرهنگی به مساجد سرپل‌ذهاب؛

بازسازی مساجد زلزله‌زده در سرپل‌ذهاب همچنان متولی ندارد!

بازسازی مساجد زلزله‌زده در سرپل‌ذهاب همچنان متولی ندارد!

با وجود گذشت ۶ سال از وقوع زلزله سرپل‌ذهاب همچنان مساجد این منطقه بازسازی نشده‌اند و البته کسی هم زیر بار مسئولیت آن نمی‌رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، هنوز هم پس از گذشت ۶ سال از وقوع زلزله ویران‌گر آبان‌ماه ۹۶ سرپل‌ذهاب آثار آن در این شهرستان مرزی و جنگ‌زده وجود دارد و با وجود اعلام چند باره پایان بازسازی در دولت قبل اما همچنان کار بازسازی در سرپل‌ذهاب به اتمام نرسیده است‌.

 مساجد سرپل‌ذهاب در مناطق شهری و روستایی یکی از مکان‌هایی بود که در زلزله سال ۹۶ آسیب دید و بسیاری از آنها تخریب شد درنتیجه باید بازسازی می‌شدند تا جایی که از مجموع ۱۰۵ باب مسجد موجود در شهرستان تعداد ۱۰ باب تخریبی و ۲۵ باب نیز تعمیری بودند و همچنان نیازمند تأمین اعتبار لازم برای بازسازی هستند.

 مساجد اگرچه از مهمترین مراکز و قلب فرهنگی در یک جامعه اسلامی هستند و به‌عنوان سنگرهای دینی و اعتقادی برای اجرای بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در نهایت ناباوری در اعتبارات بازسازی دولتی سهمی برای آنها در نظر گرفته نشد یا آن قدر کم بوده که برای بازسازی همه مساجد کافی نبود.

 

 مساجد سرپل‌ذهاب متولی مشخصی ندارند

 مهدی صفری خادم مساجد شهرستان سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: بعد از گذشت ۶ سال از زلزله هنوز اقدامی برای بازسازی مساجد سرپل‌ذهاب صورت نگرفته و مشخص نیست که آیا این بازسازی انجام خواهد شد یا نه.

 وی افزود: مسجد روستا محل برگزاری مراسمات و برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مذهبی است و تصمیمات مهم روستا با حضور بزرگان در مسجد اتخاذ می‌شد که ۶ سال است از داشتن این پایگاه و سنگر مهم محروم هستیم و امیدواریم مسئولان هرچه زودتر فکری برای بازسازی مساجد کنند.

صفری گفت: یکی از مشکلاتی که باعث شده بعد از گذشت ۶ سال بازسازی مساجد انجام نگیرد نداشتن یک متولی مشخص برای امور مسجد است و قطعا اگر یک متولی مشخص داشت که به‌صورت جدی امور بازسازی را پیگیری می‌کرد امروز با این حجم از اقدامات بر زمین مانده مواجه نبودیم.

وی افزود: اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، دفتر امام جمعه، فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کدام به نوعی به مساجد مربوط می‌شوند و بخشی از برنامه‌های مربوط به مساجد را انجام می‌دهند.

صفری خاطرنشان کرد: برای مساجد یک متولی مستقیم و مشخصی وجود ندارد که در دوران بازسازی امور مربوط به مرمت و بهسازی مساجد آسیب‌دیده را باجدیت دنبال کند تا امروز با این حجم از مشکلات در شهرستان روبرو شویم.

 وی عنوان کرد: علاوه بر مساجد روستایی در داخل شهر نیز مساجد دچار آسیب شدند که کار مرمت و بهسازی بخشی از آنها انجام گرفته اما مهمترین مسجدی که در داخل شهر آسیب دیده، مسجد صاحب‌الزمان(عج) است که به طور کلی تخریب و ساخت آن از نو آغاز شد و بعد از گذشت ۶ سال پیشرفت فیزیکی آن بسیار پایین است.

 

 مطالبه مردم سرپل‌ذهاب بازسازی مساجد است

محمود کریمی؛ از شهروندان سرپل‌ذهابی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: مسجد صاحب‌الزمان(عج) از مساجد قدیمی شهر سرپل‌ذهاب است که مردم علاقه بسیاری به آن دارند و زیبنده جامعه اسلامی نیست که با گذشت ۶ سال هنوز پیشرفت چندانی در ساخت آن حاصل نشده است.

 وی افزود: مردم انتظار دارند که مسئولان توجه ویژه‌ای به این مسجد قدیمی داشته و در بازسازی آن تسریع کنند.

 

  ۳۵ باب مسجد در سرپل‌ذهاب نیازمند تخصیص اعتبار است 

حجت‌الاسلام حسن دوستیان؛ رئیس اداره تبلیغات اسلامی سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، گفت: در شهرستان سرپل‌ذهاب ۱۰۵ باب مسجد وجود دارد که از این تعداد، ۴۵ باب آن مربوط به پیروان اهل سنت و ۶۰ باب آن نیز مربوط به شیعیان است.

 وی افزود: در حال حاضر تعداد ۱۰ باب مسجد احداثی و ۲۵ باب مسجد تعمیری در شهرستان وجود دارد که باید با تأمین اعتبارات لازم بازسازی آنها انجام شود.

 حجت‌الاسلام دوستیان تصریح کرد: امام جمعه شهرستان بازدیدی میدانی از مساجد آسیب‌دیده سرپل‌ذهاب داشت و پیگیری برای تأمین اعتبارات لازم برای بازسازی آنها ادامه دارد که امیدواریم با نگاه ویژه مسئولان محقق شود.

 

  قول مساعد تأمین اعتبار برای بازسازی مساجد سرپل‌ذهاب اتخاذ شد

مرزبان بساطی؛ معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار سرپل‌ذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: در زلزله سال ۱۳۹۶ یکی از مکان‌هایی که دچار آسیب شد مساجد بود که اعتباراتی برای بازسازی آنها تخصیص نیافت و امروز ۱۰ باب مسجد تخریبی و ۲۵باب مسجد تعمیری در شهرستان نیازمند تأمین اعتبار هستند.

 وی افزود: بازدید میدانی با حضور امام جمعه، فرماندار و مسئولان ادارات خدمات‌رسان از مساجد آسیب دیده انجام و نیازسنجی مساجد صورت گرفت و به مراجع مربوطه در استان ارسال شد.

 بساطی تصریح کرد: کارشناسان سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور نیز با حضور در شهرستان سرپل‌ذهاب از مساجد بازدید داشتند که اعتبارات لازم برای بازسازی به آنها اعلام شد.

 معاون فرماندار گفت: قول مساعد سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور و استان برای تأمین اعتبار بازسازی مساجد شهرستان داده شده که امیدواریم با تأمین و تخصیص این اعتبارات شاهد مرمت و بازسازی کامل مساجد آسیب‌دیده در سرپل‌ذهاب برای استفاده مردم باشیم.

 

 امکان اقامه نماز شرط پایان بازسازی است

حجت‌الاسلام محمدعلی ساداتی؛ امام جمعه سرپل‌ذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، گفت: مساجد به‌عنوان پایگاه‌های مهم فرهنگی و اجتماعی در بین مردم جایگاه مهمی دارند و نقش آنها در برگزاری مراسمات و برنامه‌های مردمی محوری است و نمی‌توان آن را حذف کرد.

 وی افزود: در زلزله آبان سال ۹۶ بسیاری از مساجد شهرستان دچار آسیب شدند که متاسفانه اقدامات مناسبی برای بازسازی آنها انجام نشد.

 حجت‌الاسلام ساداتی ادامه داد: بخشی از مرمت و بازسازی مساجد آسیب‌دیده شهرستان در چندسال گذشته با همت خیرین و خود مردم و نهادهای حاکمیتی انجام گرفته است اما ۵۰ درصد از مساجد آسیب‌دیده همچنان باقی‌مانده است.

  وی تصریح کرد: در این راستا کارگروهی با حضور مسئولان در شهرستان سرپل‌ذهاب شکل گرفته است که امور مسجد را پیگیری کند و با سرکشی از مساجد، مشکلات و مسائل آنها احصاء شود.

 امام جمعه شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: جلسات این کارگروه به‌صورت منظم برگزار می‌شود و موضوعاتی همچون هیئت امناء، حمایت‌های مردمی و حاکمیتی و ... در این جلسات بررسی می‌شود.

 وی افزود: زمانی می‌توان گفت که یک مسجد مرمت و بازسازی شده که امکان برگزاری نماز جماعت در آن مسجد فراهم باشد لذا اگر یک مسجد در زیباترین صورت هم ساخته شده باشد ولی امکان برپایی نماز جماعت در آن نباشد آن مسجد کارایی لازم را ندارد.

 حجت‌الاسلام ساداتی خاطرنشان کرد: برای مرمت و بهسازی مساجد از ظرفیت خیرین و خود مردم استفاده می‌شود ضمن اینکه تلاش و پیگیری ما از طریق نهادهای حاکمیتی برای تأمین اعتبارات لازم ادامه دارد که بتوانیم با اتمام بازسازی مساجد در شهرستان نقش محوری مساجد در برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و ... را احیا کنیم.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، اعتباراتی که امروز برای بازسازی و مرمت ۳۵ باب مسجد آسیب‌دیده در سرپل‌ذهاب نیاز است باری است که از بی‌تدبیری دولت گذشته برجای مانده در حالی‌که می‌شد با نصف این مبلغ، بازسازی مساجد را انجام داد که متاسفانه صرفا با شعارهای پوپولیستی از بازسازی این بخش مهم جامعه عبور کردند.

 دولت روحانی در اقدامی بدتر با اعلام پایان بازسازی با حذف ردیف بودجه بازسازی استان کرمانشاه حتی زمینه انجام بازسازی را هم از آیندگان گرفت و امروز سرپل‌ذهاب مانده است و نیاز به تأمین اعتبار یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومانی برای بازسازی ساختمان‌هایی که تخریب شده‌اند.

 مهم این است که مرمت و بازسازی مساجد به‌عنوان پایگاه‌های مهم فرهنگی، مذهبی و اجتماعی و مکانی مقدس برای برگزاری برنامه‌ها و مراسمات مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که امیدواریم با تلاش و پیگیری‌های مجدانه مسئولان هرچه سریعتر شاهد تخصیص اعتبارات لازم برای بازسازی آن باشیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از