
یک مسئول مطرح کرد:
ضرورت بازنگری در ساختارهای موجود آموزش و پرورش
رئیس آموزش و پرورش ناحیه سه کرمانشاه گفت: اجرای موفق سند الگوی مدرسه تراز و تحقق عدالت در کیفیتبخشی آموزشی و تربیتی مستلزم تغییر در ساختارها و طراحی یکپارچه و منسجم است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ بهمن نریمانی ظهر امروز در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور رؤسای آموزش و پرورش همه شهرستانهای استان کرمانشاه که در سالن جلسات مرکز تربیتی رفاهی فرهنگیان برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پروش در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند تحول و اصلاح در روشهای آموزشی و تربیتی است.
وی گفت: خوشبختانه نگاه رئیسجمهور، وزیر آموزش و پرورش و معاون آموزش متوسطه بر اصلاح این روشها متمرکز است و اقدامات ارزشمندی همچون طرح «شمیم یادگیری»، تقویت پژوهشسراهای دانشآموزی و الگوی مدرسه تراز مبتنی بر سند تحول بنیادین در همین راستا به اجرا درآمده است.
رئیس آموزش و پرورش ناحیه سه کرمانشاه افزود: برای تحقق این اهداف، شبکهسازی از سطح وزارتخانه تا مدرسه شکل گرفته و از نیروهای مستعد در قالب برنامههای تحولی و مدرس استفاده شده است. همچنین کارگاههایی برای توانمندسازی و دانشافزایی برگزار شده و مدرسه به عنوان یک سازمان راهبردی با نقشه راه سند تحول بنیادین تعریف شده است. چشمانداز همه این موارد، دستیابی به تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری است.
چالشهای موجود در آموزش و پرورش
نریمانی با اشاره به مشکلات فعلی گفت: معدل کشوری نمرات کتبی نهایی و آسیبهای اجتماعی نشان میدهد که طرحهای متعدد آموزش و پرورش در گذشته به نتیجه مطلوب نرسیده است. این مسئله ریشه در ساختار گذشته دارد و اکنون با توجه به نگاه تحولی دولت و وزیر آموزش و پرورش، باید برای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی و جلوگیری از پراکندگی و موازیکاری در برنامهها، یک طرح منسجم و پیوسته از دوره پیشدبستانی تا پایان متوسطه تدوین شود.
پیشنهاد برای طراحی یکپارچه در آموزش و پرورش
به گفته وی، نیازها و انتظارات امروز جامعه با گذشته تفاوتهای اساسی دارد و اجرای برنامههایی مانند سند تحول بنیادین فراتر از ظرفیت ساختار کنونی آموزش و پرورش است. در این راستا، نیازمند برنامهای جامع و عملیاتی تحت عنوان «تربیت متعادل و آموزش مستمر» هستیم که بتواند بین برنامههای راهبردی و برنامههای عملیاتی هماهنگی ایجاد کند.
رئیس آموزش و پرورش ناحیه سه کرمانشاه خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، تجربه موفق «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» که بیش از پنجاه سامانه را یکپارچهسازی کرد، میتواند الگوی مناسبی برای طراحی ساختار یکپارچه در آموزش و پرورش باشد.
نریمانی تأکید کرد: ساختارهای کنونی مانند انجمن اولیا و مربیان و شوراهای همدلی خانه و مدرسه نیازمند بازتعریف و تغییر هستند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای نوین آموزشی و تربیتی باشند. تعدد و تنوع بیش از حد برنامهها موجب خستگی و بیانگیزگی مدیران مدارس شده و مانع تحقق اهداف کلان میشود.
وی افزود: اجرای موفق سند الگوی مدرسه تراز و تحقق عدالت در کیفیتبخشی آموزشی و تربیتی مستلزم تغییر در ساختارها و طراحی یکپارچه و منسجم است. به همین دلیل، باید سیاستها، راهبردها و عملیات اجرایی با هم هماهنگ و متناسب شوند تا نتایج مطلوب حاصل شود.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!