حالت تاریک
یادداشت؛

همزمانی بهار قرآن و طبیعت زیباترین تقارن ملی‌مذهبی

همزمانی بهار قرآن و طبیعت زیباترین تقارن ملی‌مذهبی

تقارن مبارک ماه رمضان به عنوان بهار زندگی با بهار طبیعت، فرصت بسیار خوبی است تا با خدای خود تجدید پیمان کنیم.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛  حدود ۱۱ روز اختلاف بین تقویم قمری و شمسی، موجب می‌شود که با گردش ایام شاهد تقارن مناسبت‌های ملی‌مذهبی و سنتی باشیم که یکی از زیباترین تقارن‌ها پس از گذشت بیش از سه دهه همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن است.

همچنان که پاکی جسم و جان و آبادی خانه و خانواده در نوروز تجلی پیدا می‌کند ماه مبارک رمضان هم، فرصتی برای رشد معنوی و پاکی روح است و نباید از این فرصت ناب، بی‌بهره ماند.

همان‌طور که عید نوروز در خانواده‌های ایرانی با ذکر و دعا شروع می‌شود و همه اعضای خانواده در گوشه سفره هفت‌سین دعای تحویل سال را زمزمه می‌کنند ماه مبارک رمضان هم با تلاوت قرآن و دعای سحر عجین شده که همگی نشان از جایگاه دین اسلام در عید باستانی ایرانی دارد که با آموزه‌های اسلامی گره خورده است.

در حدیثی از امام صادق(ع) است که می‌فرمایند: چون نوروز شود، غسل کن و پاکیزه‌ترین جامه‌های خود را بپوش و به بهترین بوی‌های خوش خود را معطر کن. پس چون از نمازهای پیشین و پسین و نافله‌های آن فارغ شدی، چهار رکعت نماز بگذار یعنی هر دو رکعت به یک سلام و در رکعت اول بعد از حمد ۱۰ مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد ۱۰ مرتبه سوره کافرون و در رکعت سوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره ناس و فلق را بخوان و بعد از نماز سجده شکر بجا آر.

در روایتی که در کتاب بحارالانوار در مورد تعالیم اسلامی در هنگام شروع فصل بهار آمده، یکی از وظایف مسلمانان، ذکر خدا و یادآوری روز قیامت که مرده‌ها زنده می‌شوند، عنوان شده است: «اذا جاء الربیع فذکروا ذکرا نشورا؛ هنگامی که بهار آمد پس یاد کنید قیامت را»

شروع زنده شدن طبیعت هم از نوروز است که زمین سرد و افسرده با آمدن نشانه‌های بهار، نشانه‌های حیات و زندگی را نشان می‌دهد همان‌طور که ماه رمضان آغاز تجديد حيات معنوى انسان است و در روايتى شب قدر یا عیدفطر را آغاز سال مى‌دانند، به اين اعتبار است که آن شب، آغاز سال تقدير است و همه مقدرات يک سال، در آن رقم زده مى‌شود.

عید نوروز باستانی، یک سنت دیرینه برای دید و بازدید از اقوام، دوستان و همچنین میهمانی دادن است و همزمانی آن با ماه رمضان امسال مجال خوبی را فراهم کرده که در ضیافت الهی این دیدارها و دورهمی‌ها در لحظه افطار و پهن کردن سفره افطاری برای میهمانان باشد.

ویژگی دیگری که بهار طبیعت و ماه مبارک رمضان دارند امیدبخشی است، هر کس روحیه‌اش خسته و افسرده شده، دلش گرفته و ناراحتی دارد، بداند همان‌طور که عید نوروز عالم را زیر و رو و طبیعت را به امید و نشاط بدل می‌کند، ماه مبارک رمضان هم انسان را نو می‌کند، حزن، غم، اندوه، غصه، استرس و اضطراب از او دور می‌شود، این حالت نو شدن هم در عید سعید فطر مشاهده می‌کنیم.

وجه اشتراک دیگر عید نوروز و ماه رمضان صله‌ ارحام است، سنت‌ها به ما می‌گویند در سال نو باید به همه خویشاوندان، دوستان و آشنایان سر بزنیم در ماه مبارک‌ رمضان سفره‌های افطاری و مهمانی روزه‌داران این دو پدیده مهم و سنت‌های ملی و دینی را به هم وصل می‌کند.

از دیگر سنت‌‌های خوب نوروز مانند لباس پاکیزه پوشیدن و معطر شدن است که شادی بهمراه دارد و در ماه مبارک رمضان هم به واسطه نیایش، دعا و تلاوت قرآن و مسجد رفتن با پوشش تمیز و معطر سبب از بین بردن غم و اندوه و حزن می‌ شود و دل انسان در پیوند با خدا شادمان می‌شود.

در نتیجه می توان گفت تلاقی عیدنوروز و رمضان حلقه پیوند بین میراث فرهنگ و تمدن ایران زمین با دین مبین اسلام است که واژه هایی چون صله ارحام، تفکر، نوآوری، سر زندگی، پاکی ، نظافت و تعاملات اجتماعی را معنا و مفهوم می‌بخشد و فرصتی است برای پناه بردن به دامن طبیعت و اینکه در اسرار آفرینش تامل و تعمق کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از