حالت تاریک
مدیرکل تبلیغات‌ اسلامی کرمانشاه:

تقارن ماه رمضان و بهار طبیعت، یوم‌الله است

تقارن ماه رمضان و بهار طبیعت، یوم‌الله است

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه تقارن بین ماه مبارک رمضان و بهار طبیعت یوم‌الله است، گفت: این تقارن مبارک فرصتی بسیار مهم و مغتنم برای تجدید قوای روحی، معنوی، فردی و اجتماعی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در برخی از روایات، ماه مبارک رمضان به ربیع‌القرآن تعبیر شده است و شاید یکی از دلایلی که در روایات داریم که در بهار طبیعت بسیار به قیامت فکر کنید همین باشد که تقارن بین بهار و رمضان تقارن بین مبدا و معاد شکل می‌گیرد و یکی فرصت‌های خاص است که این دو رکن را در وجودمان متجلی کنیم.

وی با بیان اینکه تقارن بین ماه مبارک رمضان و بهار طبیعت یوم‌الله است، افزود: در برخی از روایات آمده است که اگر خواستید خداوند با شما صحبت کند قرآن تلاوت کنید و اگر خواستید شما با خداوند صحبت کنید نماز بخوانید پس این بهار قرآن بهار مکالمه قرآن با بشر است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن فرصتی بسیار مهم و مغتنم برای تجدید قوای روحی، معنوی، فردی و اجتماعی است، گفت: یکی از مهمترین پیوندهای اجتماعی در اسلام که به آن تأکید شده و ترک آن در حد گناه کبیره شناخته شده صله ارحام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی خاطرنشان کرد: دید و بازدید بخشی از به‌جا آوردن صله‌رحم است چرا که برخی اقوام و آشنایان نیاز عاطفی دارند و همین محبت و معاشرت، باعث شادشدن قلب شخص می‌شود و البته در موقعیت دیگری یک فرد نیاز مالی دارد که می‌توان نیاز وی را برطرف کرد.

ترک صله‌رحم عمر را کوتاه می‌کند

وی گفت: در اسلام روایت شده که ترک صله‌رحم عمر را کوتاه می‌کند و موجب خرابی شهرها می‌شود و انجام آن رزق و روزی را زیاد می‌کند و باعث استحکام قلوب می‌شود و یکی از زمان‌هایی که این واجب و امر الهی می‎تواند مصداق پیدا کند در بهار طبیعت است که از سنت‌های قدیمی ایرانیان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی تصریح کرد: ایرانی‌ها هرگز مشرک و بت‌پرست نبوده‌اند بلکه همیشه تابع یک پیغمبر بوده و موعظه‌های انبیا در زندگی آنها جریان داشته است و اگر تاریخ ایران باستان را بررسی کنیم در آداب زندگی آنها مشخص است که متاثر از وحدت بوده است.

وی با بیان اینکه سنت‌های درست، مصلح و محبت‌آمیز مثل دید و بازدیدها آداب انبیا است، افزود: آنچه از نیکی‌ها و خیر در ایران باستان تا به امروز داریم آموزه انبیا است که همان موحدبودن ایرانیان را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی خاطرنشان کزد: مسئله دیگری که در اخلاق انبیاء سفارش شده بحث مهمان‌نوازی است، در روایت آمده که حضرت ابراهیم(ع) بدون مهمان غذا نمی‌خورد یا مثلا از حضرت علی(ع) نقل شده دیدند درب منزل ایستاده و نگران است و کسی پرسید چرا نگران است سبب را جـویا شدند، حضرت فرمود: «هفت روز است که مهمانی بر ما وارد نشده است».

وی گفت: نکته مهم که در روایات دینی مطرح شده اهمیت و ارزش مهمانی‌دادن و پذیرایی از دیگر ویژگی مؤمنان است این اصل مهم اجتماعی را می‌توان در قالب اصول اجتماعی مهم‌تر و عالی‌تر دیگری مانند اصل اخوت و برادری مؤمنان و اصل صله‌رحم تبیین کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی تصریح کرد: براساس آیة «اِنَّمَا المُؤمِنُونَ إِخوَةٌ» بنای شارع مقدس در امت اسلامی ‌ایجاد اتحاد و برادری میان امت اسلامی ‌است که برخی راهکارهای ایجاد برادری و اتحاد در سطح خُرد، توصیه به ادای صله‌رحم در سطح فامیل و خویشاوندان و نیز رسیدگی به همسایگان هم‌محله‌ای است.

وی با بیان اینکه طعام‌دادن جزو سخاوتمندی و مهمان‌نوازی است که در همه ادیان سفارش شده، گفت: سخاوت از صفت‌های پسندیده‌ در نزد خداوند است و انسان سخی نزد خداوند محبوب است و یکی از مصادیق بارز آن بحث افطاری دادن در ماه مبارک رمضان است همچنین در روایات داریم که افطاری بدهید حتی اگر به اندازه یک خرما باشد لذا باید همین افطاری‌ها ساده به صورت یک فرهنگ در جامعه رواج پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی بیان کرد: سخاوت موجب ایجاد محبت، همدلی و دوستی بین قلوب می‌شود این محبت‌ها هر چه بیشتر شود جامعه مستحکم‌تر می‌شود به همین خاطر انبیاء به انحنای مختلف به مسئله مهمان‌نوازی سفارش می‌کردند.

مهمان برکات دنیوی و اخروی برای میزبان دارد

وی با بیان اینکه برکات مهمان برای میزبان هم شامل دنیا و هم شامل آخرت است، تصریح کرد: امام صادق(ع) نیز اجر و ارزش مهمان‌داری را از آزادکردن بنده بالاتر دانسته و فرموده‌اند: «اگر مؤمنی دو نفر مؤمن را با غذا پذیرایی کند، بالاتر از این است که برده‌ای را آزاد کرده باشد».

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه ماه مبارک رمضان و بهار قرآن هر دو نور و هدایت است، خاطرنشان کرد: اگر انس و قرابت با آن برقرار شود، می‌توان تحول‌آفرینی کتاب خدا را در تار و پود زندگی مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی تصریح کرد: در حقیقت مصادف‌شدن ماه مبارک رمضان و عید نوروز یکی از زیبایی‌های سال جاری به شمار می‌آید و امیدواریم عید باستانی ایرانیان و ماه دینی رمضان مملو از سلامتی و تندرستی برای افراد باشد.

تبلیغ دین در ماه رمضان وظیفه اصلی روحانیت است

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اسلام، دین تبیین بوده و تبلیغ دین در ماه رمضان وظیفه اصلی روحانیت است روحانیون باید مساجد را محور فعالیت‌های تبلیغی‌، مرکز وحدت و قرارگاه خدمات مختلف به مردم قرار دهند چرا که مساجد همواره در تاریخ اسلام مورد تاکید بوده و محور و پایگاه اصلی شکل‌گیری وقایع مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستند و اکنون نیز در ماه مبارک رمضان باید کانون پرورش جوانان انقلابی و مسجدی باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی همچنین به اجرای طرح ملی قرآنی «مسطورا» در استان همزمان با ماه مبارک رمضان و نوروز اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت فراگیری روح معانی قرآن کریم، هدف عمده این طرح گفتمان‌سازی عمومی و ترویج معارف قرآن مجید در متن زندگی عموم مردم است.

ضرورت بهره‌مندی از فضای معنوی رمضان برای انتقال آموزه‌های قرآنی 

وی با بیان اینکه برای اینکه قرآن در متن زندگی ما قرار گیرد، اجرای این طرح به ایامی همچون ماه رمضان و نوروز ختم نخواهد شد و در طول سال ادامه پیدا کند، گفت: بهره‌مندی از فضای معنوی رمضان برای انتقال آموزه‌های قرآنی فرصتی مهمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی خاطرنشان کرد: قرآن کریم به عنوان کتابی هدایتگر نیازمند فضایی برای انتقال مفاهیم خود به جامعه است که هم‌اکنون با اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها» به دنبال تحقق‌بخشی به این امر مهم و راهبردی خواهیم بود و اجرای طرح ملی مسطورا» یا همان «زندگی با آیه‌ها» برای مدت زمان سه ساله‌ای طراحی شده و قرار است هر ساله ۵۰ فراز از آیات قرآنی مورد نظر در قالب ۳۰ فراز محوری اجرا شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از