حالت تاریک
رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه:

جامعه از فقر دانش حقوقی رنج می‌برد

جامعه از فقر دانش حقوقی رنج می‌برد

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جامعه کنونی فقر دانش حقوقی است، گفت: عدم آشنایی با مبادی و مواد حقوقی و فقدان دانش حقوقی منجر به وقوع جرم می‌شود.

مهرداد چراغی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه یکی از بالاترین حقوقی که خداوند سبحان به انسان‌ها عطا فرموده حق فهم قانون است، اظهار داشت: اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی در بند دوم آگاهی‌بخشی عمومی در سطح جامعه در تمام موازین، مبانی و موضوعات را مورد تسریع قرار می‌دهد.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جامعه کنونی فقر دانش حقوقی است، افزود: عدم آشنایی با مبادی و مواد حقوقی و فقدان دانش حقوقی منجر به وقوع جرم می‌شود. 

وی گفت: جرم محصول ناآگاهی است و ناآگاهی در سه مقوله بروز پیدا می‌کند؛ ناآگاهی نسبت به ماهیت جرم، ناآگاهی نسبت به عواقب جرم و ناآگاهی نسبت به قربانی جرم.

چراغی با اشاره به اهمیت موضوع اول، گفت: در این مبحث بیشتر به مبحث ناآگاهی نسبت به قربانی جرم و تحکیم بنیان خانواده می‌پردازیم چرا که ماهیت جرم مسئله‌ای است که کمترین آسیب را متوجه «فرد» می‌کند زیرا به صورت قطعی تقریباً تمام افراد یک جامعه نسبت به ماهیت جرم آگاه هستند. 

وی تصریح کرد: طبق قاعده قانونی، جهل به قانون رافع مسئولیت نیست؛ همه ما می‌دانیم که چه افکار، افعال و موضوعاتی در جامعه جرم محسوب می‌شوند، همه ما می‌دانیم که سرقت جرم است و ماهیت سرقت در اینجا مورد بحث ما نیست اما بسیاری از حقوقدانان معتقدند که باید نسبت به ماهیت جرم به جامعه آگاهی‌بخشی، فهم‌افزایی و فقرزدایی شود که خوشبختانه نهضت حقوق‌آموزی در سازمان بسیج حقوقدانان به راه افتاده است، در این نهضت مواد قانونی مهم به طرق مختلف به جامعه اطلاع‌رسانی می‌شود.

چراغی ادامه داد: در بخش آثار و عواقب جرم مشکلات زیادی وجود دارد شاید همه مردم بدانند که سرقت جرم است اما از میزان مجازات و عقوبت در نظر گرفته شده برای آن آگاهی نداشته باشند مثلا بسیاری از سارقان پس از دستگیری، تفهیم اتهام و تعیین مجازات از بی‌اطلاعی خود نسبت به عواقب مجازات کار خود می‌گویند. 

وی افزود: بسیاری از مجرمان اذعان می‌کنند که اگر از عواقب و میزان مجازاتی که در قانون برای سرقت مشخص شده آگاه بودند هیچ‌گاه دست به چنین عملی نمی‌زدند، زمانی که شخصی مرتکب یک جرم، بزه و یا ناهنجاری می‌شود نه تنها عواقب آن دامن‌گیر او می‌شود بلکه قربانی اصلی ارتکاب یک جرم خانواده او خواهند بود.

چراغی گفت: برخی مجرمان پس از مشاهده تأثیر جرمشان بر روی خانواده‌هایشان شدیداً از کاری که کرده‌اند ابراز پشیمانی می‌کنند اما متأسفانه در بسیاری از موارد پشیمانی فایده‌ای ندارد و هم شخص مجرم و هم خانواده او با عواقب جرم درگیر خواهند شد بنابراین توجه به قربانی جرائم که اکثراً خانواده‌ها هستند بسیار مهم است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از