مدیر حوزه علمیه کرمانشاه مطرح کرد؛
جایگاه ممتاز و بینظیر معلم در معارف دینی
مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه گفت: جایگاه معلم در معارف دینی ما، جایگاه ممتاز و به تعبیری بینظیر است؛ ما هیچ منصب و مقام دیگری را نمیشناسیم که معادل و همتراز با جایگاه معلمی باشد.
حجتالاسلام والمسلمین صادق ایرانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ ضمن گرامیداشت روز معلم، اظهار داشت: مناسبت روز معلم دو وجه دارد نخست روز معلم و دوم به شخصیت شهید مرتضی مطهری بر میگردد، چرا که به خاطر شخصیت با عظمت ایشان این اسم بسیار فخیم را بر این ایام گذاشتهاند؛ لذا جا دارد به همان میزان که در وصف معلم مطلب گفته میشود یک اشارهای نیز به شخصیت خود شهید مطهری داشته باشیم که یک معلم تراز را بشناسیم.
مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه عنوان کرد: آن چه که در یک جمله میتوان گفت شهید مطهری یک معلم تراز، به معنای کامل و جامع کلمه بودند و در ترازی قرار داشتند که حضرت امام خمینی(ره)، میفرمایند: تمام آثار شهید بزرگوار مرتضی مطهری بلا استثنا مفید است، این یعنی یک شبه معجزه از انسانی غیر معصوم که آثاری را از خود برجای میگذارد و شخصیت سریع و صادقی مثل امام راحل تمام آثار ایشان را بلااستثناء مفید میداند.
ایرانی اذعان کرد: امام خمینی (ره) در جملهای دیگر به مناسبت شهادت شهید مطهری میفرمایند: مطهری در طهارت روح، قوت ایمان و قدرت بیان کمنظیر بود بنابراین شهید مطهری در حقیقت شخصیتی کمنظیر است که میتوان گفت یک معلم تراز و بسیار عالی و بلند مرتبه است؛ و دلیل اینکه شهید مطهری به این مقام و منزلت میرسد علاوه بر همه جنبههای علمی که شهید داشتند بنا به بیانات حضرت امام راحل، طهارت روح با به تعبیری اخلاص ایشان باعث میشود که تا این حد در جانها نفوذ کرده، تأثیرگذار و منشأ اثر باشد.
مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: حتی با فقدان شهید اثرگذاری ایشان از دست نرفته است و علیرغم اینکه در بین جامعه نیست اما انگار حضور دارند و این به دلیل وجود آثار بزرگ و ارزشمندی است که از شهید مرتضی مطهری بزرگوار برجای مانده است، اما با وجود چندین دهه از شهادت ایشان هنوز در جامعه حقیقتی زنده هستند.
ایرانی در رابطه با جایگاه معلم تأکید کرد: جایگاه معلم آنقدر عظمت دارد که وجود امیرالمومنین(ع) میفرمایند:«من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً»، یعنی کسی که یک کلمه به من آموزش دهد من تبدیل به عبد او میشوم یعنی اینکه اختیارم دست اوست البته به غیر از پیغمبر کسی نمیتواند معلم امیرالمومنین(ع) باشد، لذا جمله: «إنّما أنا عبدٌ من عَبید محمّد»، من بنده و غلام پیغمبر هستم یعنی مقام معلم و ارزش علم و تعلیم خصوصاً آموزش و تعلیم دادن آنقدر زیاد است که امام علی(ع)، چنین جملهای بیان میکند که آدمی با آموختن یک کلمه به بنده معلمش تبدیل میشود.
وی در ادامه افزود: در سیره بزرگان و عالمان نیز میبینیم که نقش معلم، نقشی بسیار حیاتی است؛ شما ببینید شهید مطهری را چه کسانی پرورش میدهند شهید مطهری پرورشیافته دامان معلمان بزرگی مثل آیتالله بروجردی، امام خمینی(ره) و علامه کمنظیری مثل علامه طباطبایی است؛ لذا معلم به این صورت میتواند تأثیر بگذارد و یک شخصیتی مثل شهید مطهری را پرورش دهد.
این کارشناس مسائل دینی ابراز کرد: جایگاه معلم در معارف دینی ما، جایگاه ممتاز و به تعبیری بینظیر است؛ ما هیچ منصب و مقام دیگری را نمیشناسیم که معادل و همتراز با جایگاه معلمی باشد و دلیل آن، این است که معلم انسان و انسانیت را ترویج میدهد و هیچ چیزی در تراز و مقایسه با انسان نیست چرا که اگر کوهی طلا به یک شخص یا کل جامعه داده شود به اندازه انسانهای اندیشمند و مفید نمیتوانند آن جامعه را سعادتمند کند.
ایرانی تصریح کرد: سعادتمندی جامعه در دست انسانهای خوب و پرورشیافته است و قطعاً معلم یک عنصر بیبدیل و بینظیر در بحث پرورش است؛ بنابراین جا دارد که مسئولان نگاهشان به مقوله آموزش و پرورش در ابعاد، حیطهها و ردههای مختلف جامعه از جمله: دبستان، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه و حوزه علمیه، نگاه جامعه، سیاستمداران و حکمرانان، نگاه ویژهای باشد.
مدیر حوزه علمیه کرمانشاه در پایان بیان کرد: کار تعلیم و تربیت را با هیچ چیز دیگری نمیتوان مقایسه کرد، چرا که هیچ کار دیگری مثل ثمره امر تعلیم و تربیت نیست و هرچه در امر تعلیم و تربیت هزینه میشود در واقع هزینه نیست بلکه سرمایهگذاری است و امروز اگر کشورهایی را میبینیم که دارای پیشرفت علمی بوده، مترقی و متعالی هستند اینها بیشترین سرمایهگذاری را در امر تعلیم و تربیت خصوصاً در تربیت معلمان داشتهاند که در نهایت منجر به جامعه خوب و جامعه تربیت یافته شده است.
انتهای خبر/